Beste "Pindakaas",
Ik las echter in het forum dat niet iedereen een goede ervaring met deze fan heeft. Als alternatief overweeg ik de Zalman CNPS7000B aan te schaffen. Nu zijn er van deze fan 2 uitvoeringen, de koper en koper/aluminium uitvoering, weet iemand wat het verschil is tussen deze 2 uitvoeringen?
Het verschil is hem gelegen in de warmtegeleidingscoefficient. Deze is bij koper veel groter met als gevolg dat de warmte bij de koper uitvoering makkelijker en sneller vanaf de "hotspot" bij de cpu verwijderd wordt en meer gelijkmatig over het warmtewisselend oppervlak van de koelribben verdeeld wordt. De koperen versie heeft dus op grond van de fysieke eigenschappen een beter koelend vermogen hetgeen resulteerd in een lager toerental van ventilator bij vergelijkbare koeling met een aluminium/koper combinatie.
Bovenstaande neemt niet weg dat ook met een aluminium/koper combinatie doorgaans goede koeling te behalen is. De koperen uitvoering heeft als nadeel dat deze wat duurder is en zwaarder, voor zover dit een nadeel is.
Per saldo is met de koperen variant dus de betere en stillere koeling te bewerkstelligen.
Tevens het ik een 60 mm case fan. Nu is er in de HV5 ruimte voor 2x 60 mm fan. Ik heb overwogen een 60 mm -> 80 mm extender te kopen, echter na wat meetwerk blijkt dit niet te passen. Heeft iemand een goede tip voor de vervanging van deze case fan?
Een oplossing zou kunnen zijn om de fan's te voorzien van een Zalman Speedfan welke het mogelijk maakt de fan's op een lager en stiller toerental te doen draaien.