Forum Wiki SponsorShop
30 June 2022, 10:13:10 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: DIGN HV5 60 mm fans?  (Read 9815 times)
Pindakaas
Standaard
**

« on: 4 July 2005, 22:35:26 »

Ik zou graag het geluidsnivo van mijn DIGN HV5 willen reduceren. Nu zat ik er over na te denken om mijn standaard Amd 64 Boxed fan te vervangen door een Arctic Cooling Silencer 64 Ultra. Ik las echter in het forum dat niet iedereen een goede ervaring met deze fan heeft. Als alternatief overweeg ik de Zalman CNPS7000B aan te schaffen. Nu zijn er van deze fan 2 uitvoeringen, de koper en koper/aluminium uitvoering, weet iemand wat het verschil is tussen deze 2 uitvoeringen?

Tevens het ik een 60 mm case fan. Nu is er in de HV5 ruimte voor 2x 60 mm fan. Ik heb overwogen een 60 mm -> 80 mm extender te kopen, echter na wat meetwerk blijkt dit niet te passen. Heeft iemand een goede tip voor de vervanging van deze case fan?

Dign HV5 HTPC Case, MSI RS480 M2, AMD 64 3000+ Venice, 512 MB Twinmos, Hauppauge PVR500 MCE, ASUS WL-128G WiFi, Samsung Spinpoint P120S 200GB SATA II
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
MultiMediaMachines.nl
www.MultiMediaMachines.nl
degroeneknop sponsor va1004
Pro
*

« Reply #1 on: 5 July 2005, 12:00:26 »

Beste "Pindakaas",

Ik las echter in het forum dat niet iedereen een goede ervaring met deze fan heeft. Als alternatief overweeg ik de Zalman CNPS7000B aan te schaffen. Nu zijn er van deze fan 2 uitvoeringen, de koper en koper/aluminium uitvoering, weet iemand wat het verschil is tussen deze 2 uitvoeringen?

Het verschil is hem gelegen in de warmtegeleidingscoefficient. Deze is bij koper veel groter met als gevolg dat de warmte bij de koper uitvoering makkelijker en sneller vanaf de "hotspot" bij de cpu verwijderd wordt en meer gelijkmatig over het warmtewisselend oppervlak van de koelribben verdeeld wordt. De koperen versie heeft dus op grond van de fysieke eigenschappen een beter koelend vermogen hetgeen resulteerd in een lager toerental van ventilator bij vergelijkbare koeling met een aluminium/koper combinatie.

Bovenstaande neemt niet weg dat ook met een aluminium/koper combinatie doorgaans goede koeling te behalen is. De koperen uitvoering heeft als nadeel dat deze wat duurder is en zwaarder, voor zover dit een nadeel is.
Per saldo is met de koperen variant dus de betere en stillere koeling te bewerkstelligen.

Tevens het ik een 60 mm case fan. Nu is er in de HV5 ruimte voor 2x 60 mm fan. Ik heb overwogen een 60 mm -> 80 mm extender te kopen, echter na wat meetwerk blijkt dit niet te passen. Heeft iemand een goede tip voor de vervanging van deze case fan?

Een oplossing zou kunnen zijn om de fan's te voorzien van een Zalman Speedfan welke het mogelijk maakt de fan's op een lager en stiller toerental te doen draaien.

Zelf een Windows Media Center bouwen? Dan eerst ons ff checke!
www.MultiMediaMachines.nl
sankop
Newbie
*

« Reply #2 on: 22 October 2005, 21:22:01 »

Ik heb ook een DIGN HV5 kast, en heb de 60mm fans die erin zat verwijderd en vervangen door 2 SILENX 60mm fans van 8dBa, kortom heerlijk stil. Voor de CPU heb ik de Zalman CNPS7700 cooler, waarbij de fan bij normaal gebruik bijna niet hoeft te draaien.
Ik heb zelf alleen nog last van de voeding, doordat er in de behuizing alleen m-atx voedingen passen is de keuze heel beperkt.
vinzm
Newbie
*

« Reply #3 on: 25 October 2005, 23:59:36 »

Hi Sankop,

Ik heb zelf ook de DIGN HV5. De kast ziet er perfect uit, maar heeft inderdaad een groot nadeel: de m-atx voeding. Heb je die Animo voeding er nog in zitten? Deze maakte mi. echt teveel lawaai want deze heeft zelfs 2x60mm fans. Heb hem nog teruggestuurd naar de leverancier maar ja, die zei dat het geluidsnivo nog binnen de specs valt (...). Vervolgens heb ik bij www.------------.nl een gemodificeerde Fortron 270W voeding gekocht met een Papst-fan erin ipv. de default fan. Deze is mucho stiller vergeleken met de Animo.

Seeya
/Vinz

« Last Edit: 25 March 2006, 20:16:00 by harryd » Logged

ASUS K8N-E Deluxe, AMD Sempron 3100+, ASUS V9520, HaupPauge WinTV 500MCE, Samsung HDD 160Gb, Zalman Cooler, Samsung DVD ROM,  Fortron PSU, dit alles in DIGN HV5 case. PowerDVD 6.0.
Peer
Pro

« Reply #4 on: 4 December 2005, 22:26:40 »

Zonder veel moeilijkheden kun je de Animo M-ATX voeding modificeren, zodat de fans weinig of geen kabaal meer maken.

PAS OP: aangezien je aan de ventilatoren in de voeding gaat werken een WAARSCHUWING: trek de stekker uit het stopcontact en werk verder zéér zorgvuldig, daar het anders gevaar kan opleveren: weet wat je doet !

Dat doe je op de volgende manier:
- Haal de voeding uit de Dign / Origen HV5 behuizing
- Zorg dat alle kabels 'los' zijn en dat de 230v ZEKER niet meer aangesloten is
- Open de voeding door de schroefjes los te draaien
- Binnenin tref je twee ventilatortjes aan, die beiden zijn aangesloten op één klein printje met temperatuuropnemer: dit printje is d.m.v. twee draden aangesloten op de +12v en 0v in de voeding
- knip deze draden door en verleng ze daarna (ca. 50 cm) zodat je ze via de uitgang waar alle overige kabels naar buiten gaan, ook naar buiten kunt voeren
- Sluit de voeding weer door de schroefjes weer terug te draaien, zorg dat je nergens sluiting maakt: werk zorgvuldig !
- Plaats de voeding weer terug in de kast en sluit weer alle connectoren aan

Vanaf nu kun je op meerdere manieren te werk gaan:
A) Koop een Zalman FanMate 1 of 2 controller (kost ca. € 5,- tot 10,-) en sluit deze aan de ene zijde aan op één van de 2 of 3 motherboard FAN connectors en aan de andere zijde: de twee pennen met de zwarte en rode draden (de gele/witte draad blijft dus vrij): LET OP: sluit ze wel goed-om aan, anders draaien de ventilatoren verkeerd om....
B) Plaats ergens een potmeter van ca. 1Kohm en zorg dat deze tussen de +12 v wordt aangesloten van bijv. een vrij Molex connector (da's zo'n connector waarmee je de HDD of DVD van spanning voorziet/gele draad), terwijl de 0v ook op diezelfde Molex connector wordt aangesloten (=zwarte draad): door de potmeter te draaien, wordt de spanning = toerental gewijzigd
C) Sluit deze 2 draden van de power-ventilatoren NIET aan op +12v en 0v, maar op +5v en 0v (dus zonder regelaar), dan draaien ze ca. 60% langzamer en stiller
D) diverse andere oplossingen om de spanning naar deze twee ventilatoren te regelen.....

Hou wel in de gaten dat er een minimale air-flow blijft, want de voeding heeft wel degelijk koeling nodig !, verder werkt deze oplossing PERFECT !

Suc6 & grtz,

Peer
« Last Edit: 18 December 2005, 20:25:24 by Peer » Logged
Denus
Standaard
**

« Reply #5 on: 19 December 2005, 22:17:56 »

Ik heb vandaag de Zalman FS-C77 Fatal1ty op m'n P4 gezet, plus een Zalman VF700 op m'n Ati X800.
Dit werkt perfekt (stil) en ziet er nog goed uit ook.
Maar nu dat de HV5 dicht is gemaakt (at least but not last) en op de plank staat, maakt de voeding zo'n herrie!
Het wordt ook nog aardig warm zo te voelen: de Enermax 270 watt lijkt wel ietsje tè licht voor dit werk ben ik bang.
(weer 55 euro over de balk gesmeten)

Ik wil graag experienteren met een fanmate, maar gezien de temperaturen lijkt me dat niet erg veilig.

Oh ja: de 60mm fan heb ik uit de kast gesloopt: toch maar weer terug plaatsen?
Denus
Standaard
**

« Reply #6 on: 19 December 2005, 22:37:52 »

Btw: ik heb het programma Speedfan gedownload.
Misschien kan ik daar wat mee.....  smile
blackhawk
Guru

« Reply #7 on: 9 March 2006, 14:03:05 »

Ik heb vandaag de Zalman FS-C77 Fatal1ty op m'n P4 gezet, plus een Zalman VF700 op m'n Ati X800.
Dit werkt perfekt (stil) en ziet er nog goed uit ook.
Maar nu dat de HV5 dicht is gemaakt (at least but not last) en op de plank staat, maakt de voeding zo'n herrie! Het wordt ook nog aardig warm zo te voelen: de Enermax 270 watt lijkt wel ietsje tè licht voor dit werk ben ik bang. (weer 55 euro over de balk gesmeten)
Warmte en laag vermogen hoeven niks met elkaar te maken hebben. Een netvoeding van een zwaarder kaliber heeft ongetwijfeld meer koeling en zal daardoor vermoedelijk ook meer geluid produceren. De grootte van een ventilator, het toerental en de plaatsing (vrije opening, gaatjes of sleufjes dichtbij) dat heeft ook invloed. Een netvoeding mag best wel warm worden. Let op warm is niet heet, heet=niet kunnen beetpakken (is vaak 60 graden of meer). Een case fan in de kast kan nooit kwaad. Vaak kan zo'n ventilator op 5 tot 8 volt draaien. Wel testen of de ventilator op gang komt! Niet elke ventilator werkt goed op spanningen lager dan 7 Volt, het is niet voor niks een 12V ventilator. Zelf heb ik onlangs mijn videokaarten aangepakt. Mijn 6800LE heb ik voorzien van een Zalman koeler met ventilator op 5V. Dat geeft rust. De netvoeding is nu de herrieschopper. Voorlopig vind ik het wel best. Op een andere computer het ik een Thermaltake SchoonePC koeler geplaatst. Dat werkt ook goed, montage vond ik niet makkelijk, het externe deel heb ik niet geplaatst. Een beetje lastig en overkill. Vele videokaarten zullen er niet geschikt voor zijn, gold ook wel een beetje voor mijn eigen videokaart. In ieder geval veel rust. Van de overige videokaarten (Radeon 8500, MX460) heb ik de ventilatoren op 70% van de voedingsspanning gezet. Het beste is vermoedelijk om gewoon een videokaart zonder ventilator te kopen. Alleen ja, luchtstroming is altijd goed, dus geen ventilator kan ook een probleem geven. Alleen ja, een videokaart zonder ventilator heeft (vaak) wel een fatsoenlijk koelblok.
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen