Helaas lukte het me niet om geluid van het moederbord aan de praat te krijgen. Er zijn geen SoundMax drivers die ik geïnstalleerd krijg. Bij een poging om Vista drivers te installeren blijft het systeem klagen over het feit dat het Sound subsystem niet is gestart. Nee, duh, dat probeer ik juist te verhelpen met nieuwe drivers! Jammerlijk gefaald dus. Opmerking: de compatibility check van Microsoft gaf geen melding van problemen; het was dus een onverwachte incompatibiliteit!
In W7 kon je een Vista driver ook niet altijd installeren. Wat bij mij dan nog wel eens werkte, was de driver met compatability mode installeren. Dus rechtsklikken op het installatiebestand en kiezen voor Compatibiliteitsmodus. Vervolgens kiezen voor Vista en daarna de driver installeren.
Ik vermoed dat dit in W8 ook zou kunnen werken aangezien het toch veel op W7 lijkt. Als de driver goed installeert en werkt dan kun je nog Windows Update draaien. Soms vindt Windows dan ineens een recentere driver en wordt je geluidskaart wel herkend.