Forum Wiki SponsorShop
19 May 2022, 06:37:19 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 [2] 3 4 5  All   Go Down
  Print  
Author Topic: Super stil huiskamer Windows XP MCE systeem: ervaringen delen  (Read 80611 times)
Peer
Pro

« Reply #15 on: 20 August 2005, 19:52:22 »

Het ontwerp van een gemiddeld motherboard, gaat uit van een bepaalde geforceerde, gecontrolleerde air-flow in je PC systeem, niet alleen voor de koeling van de CPU, maar ook de chipsets en de spanningsstabilisatoren (zie ook het zojuist geïntroduceerde nieuwe ontwerp van PC kasten: de z.g.n. BTX kasten).

Aangezien de Atech kasten uitgaan van passieve/heat-pipe koeling (mooie kasten en technologie trouwens), 'vergeten' ze de koeling van de overige componenten en introduceren m.i. daarmee een behoorlijk risico! Ervaring leert mij dat hierdoor vaak problemen achteraf optreden.....
Advies: niet doen dus, bovendien zijn er in een gemiddelde Win XP toch nog altijd bewegende delen zoals HDD, DVD, FDD< etc. die toch geluid maken: een geheel stille kast heeft dan niet zo'n zin......(zeker als Atech ook nog de HDD niet geïsoleerd in de kast schroeft....)

Daarom was ook mijn uitgangspunt net andersom: niet de gevolgen bestrijden, maar voorkomen dat er veel gekoeld moet worden, door een Win XP MCE systeem te ontwerpen dat zo min mogelijk energie verbruikt en daarmee zo min mogelijk warmte produceerd c.q. gekoeld hoeft te worden.

Graag verneem ik jullie ervaringen en meningen hierover!

Grtz,

Peer
« Last Edit: 20 August 2005, 19:54:52 by Peer » Logged
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
harryd
Administrator
Guru

« Reply #16 on: 22 August 2005, 20:13:01 »

Het ontwerp van een gemiddeld motherboard, gaat uit van een bepaalde geforceerde, gecontrolleerde air-flow in je PC systeem, niet alleen voor de koeling van de CPU, maar ook de chipsets en de spanningsstabilisatoren (zie ook het zojuist geïntroduceerde nieuwe ontwerp van PC kasten: de z.g.n. BTX kasten).

Aangezien de Atech kasten uitgaan van passieve/heat-pipe koeling (mooie kasten en technologie trouwens), 'vergeten' ze de koeling van de overige componenten en introduceren m.i. daarmee een behoorlijk risico! Ervaring leert mij dat hierdoor vaak problemen achteraf optreden.....
Advies: niet doen dus, bovendien zijn er in een gemiddelde Win XP toch nog altijd bewegende delen zoals HDD, DVD, FDD< etc. die toch geluid maken: een geheel stille kast heeft dan niet zo'n zin......(zeker als Atech ook nog de HDD niet geïsoleerd in de kast schroeft....)

Daarom was ook mijn uitgangspunt net andersom: niet de gevolgen bestrijden, maar voorkomen dat er veel gekoeld moet worden, door een Win XP MCE systeem te ontwerpen dat zo min mogelijk energie verbruikt en daarmee zo min mogelijk warmte produceerd c.q. gekoeld hoeft te worden.

Graag verneem ik jullie ervaringen en meningen hierover!

Grtz,

Peer

Hi Peer,

Ik zou willen reageren door jouw stellingname te onderschrijven.

Het idee van sneller is beter moet je daarbij overboord gooien. Een HTPC hoeft doorgaans geen snelheidsmonster te zijn.

Het enigste waar meer=beter rechtevenredig van toepassing op is is de opslagcapaciteit van de harde schijf.

En voor wat betreft opwaardeerbaarheid van je HTPC denk ik dat men het hoofdzakelijk moet zoeken in grotere harde schijven en bv tzt nieuwe optical media unit zoals BlueRay DVD.

My 2 cents,
Harry
« Last Edit: 22 August 2005, 20:15:41 by harryd » Logged

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
Peer
Pro

« Reply #17 on: 24 August 2005, 13:22:52 »

Goh, zaten we er toch dichtbij....! : zelfs Intel herkent dit nu eindelijk: gisteren werd bekend op de Intel Developer Forum, dat ze de komende jaren 'zwaar' gaan investeren & focussen op lagere energie verbruik i.p.v. sneller....
Zie hierover m'n onderwerp: 'Intel komt in 2006/7 en later met stillere CPU's' in dit forum: http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,1124.0.html

Grtz,

Peer
jabba145
Newbie
*

« Reply #18 on: 24 August 2005, 19:51:08 »

Peer,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg om een stille HTPC te bouwen. Ik wil hier binnenkort mee gaan beginnen dus kan deze uitleg zeer goed gebruiken.
Jij hebt het over een DIGN (inmiddels omgedoopt tot OrigenAE) H5 kast. Heb jij ook ervaring met een X11 kast? Ik vind de design hiervan wat mooier maar weet niet of deze kast "luidruchtiger" is dan de H5.

Ahanix MCE601, Asus K8N4-E Dlx, AMD Sempron 3000+, Zalman CNPS7000B-ALCU, Corsair 512 Mb, XFX Geforce 6600 256Mb, Samsumg Spinpoint 160Gb, Hauppage 500MCE
Peer
Pro

« Reply #19 on: 24 August 2005, 22:16:09 »

De keuze voor behuizingen is (meestal onder zware invloed van de verwachtingen van de vrouwelijke partner.....) een combinatie van vormgeving, koeling c.q. geluid van de koeling, technische spec's (mATX of volledig ATX motherboard en/of mATX of volledige ATX voeding, etc.) en de ruimte voor HDD(s)/DVD/etc. en natuurlijk: prijs.

Ik hoop je te helpen met het eenvoudigweg opsommen van deze criteria in het vertrouwen dat ik je hiermee help, aangezien ik niet in staat ben deze criteria voor iemand anders te beoordelen, daarnaast heb ik ook (nog) geen ervaring met de X11 behuizing van Origen (trouwens: weet dat dezelfde behuizingen onder diverse merken leverbaar zijn....)

Grtz,

Peer
« Last Edit: 23 September 2005, 21:17:28 by Peer » Logged
Borg
Guest
« Reply #20 on: 30 December 2005, 16:40:01 »

'lo allemaal,

Ik ben al een paar weken bezig met het samenstellen van een leuke config voor een MCE PC. Deze zal dienst moeten gaan doen puur als media center, dus opnemen van TV, media lokaal en via het netwerk afspelen, en zal op een receiver en een 82 cm 'gewone' breedbeeld aangesloten worden. Aan de kwaliteit van het beeld en de prestaties stel ik 'hoge' eisen: geen geschok, langzame menu's, etc. heb ik geen zin in.   

Tot dusver ben ik al een heel stuk met de configuratie; heb zelf al wat samen gesteld hieronder. Let er even niet op dat er nog geen behuizing en voeding bij staat; dit doe ik voorlopig even met spul wat ik nog heb liggen tot er wat extra centjes beschikbaar zijn voor een mooie kast en stille voeding.

Waarom 2 configuraties? Omdat ik tot op heden nog niet heb kunnen achterhalen wat het verschil in performance van deze CPU's zou zijn voor mijn specifieke situatie. Wel heb ik ergens gelezen dat het wel of niet hebben van een 64 bits CPU een groot verschil kan maken in het bladeren door de menu's. Alleen wat is dan ook nog eens het verschil tussen de Athlon64 en de Sempron64 afgezien van de kosten?

Voor het gemak heb ik even 'snel' wat onderdelen samengesteld. Hierbij heb ik vnl. Asus hardware gekozen want dat was gewoon even wat makkelijker met samenstellen. Indien iemand over deze onderdelen betere ideeen heeft, zeg het dan aub. Ik heb wel reeds aardig wat gelezen over problemen met standby S3, S4 dat soort gedoe, maar daar moet ik me nog wat verder in verdiepen. Ook problemen met het uitlezen van AMD temperaturen op MSI moederborden heb ik veel gezien; onduidelijk is mij of dit probleem inmiddels is opgelost d.m.v. een BIOS update, want voor de rest veel positieve reakties op mobo's van MSI gelezen.
Ook de form factor van het mobo vind ik niet zo belangrijk daar er zat mooie MCE behuizingen voor ATX te verkrijgen zijn; ik ga tenslotte niet voor een barebone.

Configuratie 1:

CPU     AMD Athlon64 3000+ Venice
CPU Koeler     Zalman CNPS700B-Cu
Moederbord     Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID), ATX
Geheugen     2*256MB PC3200 DDR-SDRAM
VGA kaart     Asus Extreme AX300SE-HM/TD 128MB (PCI-e, DVI)
TV kaart     Hauppauge WinTV PVR-500MCE
harddisk     250 GB (S)ATA Samsung of Seagate
Afstandbediening     MS Windows XP Media Center Edition Remote Control KIT 

Kosten: zo'n 600-650 euro

Configuratie 2:

Processor     AMD Sempron 64 3000+ (S754, 1,8 GHz, 128KB)
Moederbord     Asus K8N, nForce3 250GB (Sound, LAN, SATA, RAID)
VGA kaart     ASUS A9250TD 128Mb 

Kosten: Zo'n 500-550 euro. Dit scheelt dus toch al gauw 100 euri's...

Wat betreft de harddisk; die zijn allebei goed schijnt het; zelf heb ik een 7200.8 Seagate, dus dat zien we wel als ik echt de order ga versturen.

Bij voorbaat bedankt voor jullie reakties. 
MultiMediaMachines.nl
www.MultiMediaMachines.nl
degroeneknop sponsor va1004
Pro
*

« Reply #21 on: 30 December 2005, 17:22:04 »

Configuratie 2:

Processor     AMD Sempron 64 3000+ (S754, 1,8 GHz, 128KB)
Moederbord     Asus K8N, nForce3 250GB (Sound, LAN, SATA, RAID)
VGA kaart     ASUS A9250TD 128Mb 

Kosten: Zo'n 500-550 euro. Dit scheelt dus toch al gauw 100 euri's...

Wat betreft de harddisk; die zijn allebei goed schijnt het; zelf heb ik een 7200.8 Seagate, dus dat zien we wel als ik echt de order ga versturen.

Bij voorbaat bedankt voor jullie reakties. 

Beste Borg,

je tweede configuratie is bijna identiek aan de basis van één van onze complete doe-het-zelf systemen (afwijking oa Asus V9520-X grafische kaart AMD Sempron 64 2800+).
Dit systeem functioneerd gewoon goed en ook de standby problematiek is niet aan de orde. Als mpeg2 decoder bundelen wij PowerDVD bij voor deze hardware en dit werkt prima.
De Zalman dient welliswaar los bij bestelt te worden maar is zeker een aanrader daar de standaard CPU koeler nogal rumoerig is.
Het verschil tussen een Athlon en een Sempron 64bit uitvoering is voornamelijk de cache grotes die bij de Athlon groter zijn. De grotere cache is hoofdzakelijk van belang als er grote reken-intensieve opdrachten uitgevoerd dienen te worden echter is dit bij doorsnee (Media Center) gebruik niet van toepassing. Je zou bij het hercomprimeren van een DVD waarschijnlijk wel extra profiteren van de Athlon.
Vergeet niet aandacht te schenken aan een stille voeding en wellicht ook een Zalman Fanmate2 om de behuizingsventilator langzamer en stiller te laten draaien.
« Last Edit: 30 December 2005, 17:26:27 by MultiMediaMachines.nl » Logged

Zelf een Windows Media Center bouwen? Dan eerst ons ff checke!
www.MultiMediaMachines.nl
Asjemenu
Guest
« Reply #22 on: 2 January 2006, 01:45:13 »

voor volledig passief gekoelde systemen kijk eens op de site van www.ikbenstil.nl of www.hushtechnologies.net, inderdaad het kost wat al die passieve koeling, en een beetje mooie kast eromheen..
Borg
Guest
« Reply #23 on: 3 January 2006, 13:26:19 »

Ok, nou ik ben er wel uit zo denk ik. Als niemand negatieve ervaringen met de Sempron heeft zie ik inderdaad het nut van een duurdere configuratie op basis van de Athlon64 op s939 niet in.

En wat betreft die passief gekoelde systemen; hardstikke leuk. Als je geld teveel hebt, want met een goede CPU koeler, voeding en casefans hoor je ook zo goed als niet meer dan heel af en toe de harde schijf.

Just my 2 eurocents.
Benny Callewaert
Guest
« Reply #24 on: 15 January 2006, 13:31:31 »

Heel goed artikel om als beginneling mee aan de slag te gaan, want als je je alleen op de "commerciële" websites moet baseren, dan zijn ze allemaal de stilste en de rapste. Na ettelijke dagen na elkaar alles te hebben bekeken en herbekeken heb ik min of meer een idee van wat ik zou willen. Graag had ik daar wel jullie reacties op gehad, want ik ben echt een geen ervaren HTPC bouwer.

In eerste instantie ga ik uit van mijn droom HTPC en zal ik dus niet echt kijken naar budget, maar wel de nadruk leggen op stilte en dus laag verbruik. Later kan ik nog steeds voor die "goedkopere" case kiezen ;-)

Zoals gezegd zijn alle reacties welkom ...

CASE
------------------------------------------------------
Hier heb ik twee mogelijkheden :
- http://www.silverstonetek.com/products-lc18.htm
- http://www.origenae.com/product_x15e.htm

Alhoewel de Silverstone meer HDU's aankan en een tweede 5,25" bay heeft, lijkt de Origen wel degelijker gemaakt en is vooral de remote beter uitgewerkt. Ook het lawaai zou minder zijn bij de Origen case. Op diverse forums kon ik ook lezen dat Origen een V2 update heeft, alhoewel ik daar op de site niets van terug kan vinden. Waarschijnlijk zijn beide fabrikanten ook druk bezig aan verbeteringen om de bruikbaarheid van het touch screen te vergroten. Meer info ook op deze link : http://htpcnews.com/forums/index.php?showtopic=13161

Hier heeft de Origen duidelijk mijn voorkeur, alhoewel ik wel nog even ga wachten waar ze straks mee op de proppen komen wat die nieuwe updates betreft. Indien er mensen reeds gebruik van maken, alle info is welkom ;-)

MOEDERBORDEN
Door de ervaringen van andere gebruikers alle slag (gamers, professionals, HTPC's, ...) zou ik willen opteren voor een ASUS moederbord. Mijn vele leeswerk op de websites heeft zich dan ook uitsluitend gericht op deze fabrikant.

In dit artikel was sprake van de 754 en de 939 socket voor de AMD’s. Hoewel ik ook eerst in de richting keek van de 939 bleek al vlug dat daar bij ASUS een ventilater op de chipset aanwezig was. Aangezien ik ga voor zo stil mogelijk was dit dus uitgesloten. In reviews bleek deze kleine ventilator ook veel problemen te hebben.

De opties :
754 : K8N-E Deluxe
http://www.asus.nl/products4.aspx?l1=3&l2=14&l3=0&model=232&modelmenu=1
- Wat precies het verschil met K8N-E, zonder de “deluxe” kan ik niet direct zien.
- Dit moderbord is goedkoper dan de 939 borden.
- Zoals gezegd geen FAN op de chipset (bij 939 varianten wel).
- Niet zo krachtig en geen Dual Core mogelijkheden, maar heb ik dit echt wel nodig (denk van niet).
- Kies ik voor de AMD64 of de Sempron? Voor de stilte waarschijnlijk best Sempron?
   - Maar is deze krachtig genoeg om bijvoorbeeld ook een VMWare sessie te ondersteunen?

- Dit moederbord wordt niet aangeraden door AMD m.b.t. Qool and Quit technologie.
- Heeft iemand enig idee waarom? Op de gegevens van ASUS staat deze als aanwezig!
- Helaas heeft dit MB geen PCIe, maar alleen AGP 8x en PCI
   - De GForce 6600 kaarten zijn niet altijd van iedere fabrikant in AGP te krijgen
   - K8N4-E Deluxe heeft dan wel PCIe maar ook een FAN op de chipset!

939 Moederborden
- Zoals gezegd hebben deze een fan op de chipset, niet echt gewenst dus.
- De extra's ten opzichte van de 754 heb ik niet nodig voor HTPC.
- Verder dus niet echt uitgespit hoe alles in elkaar zit.
- Alleen PCI-E lijkt hier een voordeel.

VIDEO
Hier is een degelijke, krachtige en toch nog stille kaart wel een must. Ik kon dit alles vinden in de volgende configuratie : http://www.nvidia.com/object/htm_feature.html
Helaas maken deze blijkbaar zelf de kaart niet, maar moet je op zoek bij de volgende fabrikanten.

Albatron       www.albatron.com.tw
AOpen       www.aopen.com
ASUS         www.asus.com
Chaintech      www.chaintech.com.tw
Espco/Eagle       www.espco.com
eVGA         www.evga.com
Galaxy       www.galaxytech.com
Geniman/Forsa   www.forsa.com.hk
Gigabyte       www.giga-byte.com
InnoVISION/Inno3D   www.inno3d.com
MSI         www.msi.com.tw
Palit         www.palit.com.tw
Pine/XFX      www.xfxforce.com
Prolink         www.prolink.com.tw
Sparkle      www.sparkle.com.tw
Triple D/AXLE   www.axle-hk.com

WAT EEN KEUZE, maar niet allemaal hebben ze een AGP of zelfs de passieve kaart is het dikwijls lang zoeken op de niet altijd goede websites! Hier zou ik echt wel enkele tips kunnen gebruiken omdat ik zelf niet alle fabrikanten ken…

De Gigabyte edition lijkt hier de beste optie.
http://www.giga-byte.com/VGA/Products/Products_GV-N66T128VP.htm

De Extreme N6600 Silencer & Extreme N6600LE Silencer/TD van ASUS lijken beter, maar deze zijn alleen in PCI-E te krijgen. Maar zoals ik al zei, ik ken de meeste andere merken niet eens, dus zijn alle tips meer dan welkom.

VOEDING
Hier is er weer de keuze tussen met of zonder FAN. Zonder lijkt mij beter en deze onderstaande lijkt wel goed uit de test te komen en was al eerder vermeld in deze reacties :
http://www.systemcooling.com/sst-30nf-01.html

Er zijn er natuurlijk vele andere (http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=24350) en de reacties van bestaande gebruikers zijn dan voor mij ook van meer belang dat wat de fabrikanten zelf schrijven. Ook hier dus graag jullie meningen.

Met een FAN kan ook en dan vond ik deze (die reeds eerder was vermeld) wel een goede keuze :
http://www.nexustek.nl/nx9003sfb.htm

HDU & DVDwriters
Nexus oplossingen zien er megacool uit en zeer efficient (http://www.nexustek.nl/driveaway.htm),
helaas moeten deze wel in een 5,25” slot worden gemonteerd en in een HTPC case zijn deze niet altijd beschikbaar voor de HDU's.

Kent er iemand andere oplossingen of is er echt ergens een lijst van de 10 stilste HD’s? Samsung werd reeds aangeraden, hebben anderen daar ervaring mee? Ik heb een Hitachi in mijn gewone pc en die maken enorm veel lawaai, dus dergelijke schijven in de HTPC zie ik niet zitten, anders kan ik evengoed overal FAN’s op plaatsen ;-)

Wat de DVD branders betreft zit ik met dezelfde vraag naar de stille modellen.

CPU FAN
Dit moet zowat het artikel zijn met de meeste keuzemogelijkheden en het enige waar echt FANLESS niet mogelijk is, of heb ik het daar ook verkeerd? De naam ZALMAN komt veel voor in reviews, maar ook in een lichtjes negatief beeld. Ze zouden niet echt de meeste stille zijn, alhoewel dat op de website zelf zo overkomt. Op de nederlandse site http://www.nexustek.nl/aop6400.htm staat ook een zeer leuke cooler.

De drie beste lijken de volgende te zijn :
-   Thermalright XP-120
-   Coolermaster Hyper6
-   Scythe Ninja PLUS Heatpipe CPU Cooler

Meer info in deze review : http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=17&artpage=935&articID=196

Is er reeds iemand die met deze coolers ervaring heeft? Ik denk dat de Thermalright een voetje voorheeft, maar dat ben ik natuurlijk niet zeker. Deze past ook zeker op mijn ASUS moederbord. Verder moet ik nog een extra FAN kiezen om hier in cominatie mee te gebruiken. (zie hieronder)

CASE FAN
Na veel artikels te hebben gelezen is blijkbaar het motto “hoe groter, hoe trager, hoe stiller”. Welke dan de beste zijn heb ik echt geen idee van. Sommigen zijn in ALU, anderen in plastiek, enz. Ik heb er nodig voor de CPU cooler en voor de case, maar hoop dat iemand van jullie mij hier meer duidelijkheid kan brengen over de “betere” keuze.

Hopelijk kan mijn zoektocht ook anderen helpen. Het originele artikel was ook voor mij een grote bron van info en een zeer goed startpunt. Maar ik heb zoals jullie zien nog veel vragen en hoop hier en daar op een antwoord of een bevestiging van mijn keuzes. Alle opmerkingen zijn welkom en als alles ooit in elkaar zit, dan laat ik zeker de resultaten eens zien.

Greetz,
Benny
poehee
Newbie
*

« Reply #25 on: 19 January 2006, 10:10:18 »

Ik sta op het punt om de componenten voor een htpc te bestellen (kan niet wachten eigenlijk  Cool )
De keuze is voor een groot deel gebaseerd op de ervaringen op deze site.
Stil, niet te passief gekoeld (wel chipset en grafische kaart).

• Behuizing – Silverstone LC17
  • Moederbord – Socket 754 K8N (nVidia nForce3 250)
  • CPUs Socket 754 –  Sempron 64 3000+ (1.8 GHz) (L1 128 KB / L2 256 KB)
  • CPU Koeler –  Big Typhoon (A,478,754,775,939,940)
  • Geheugen - DDR-SDRAM - DIMM 1 GB (2x512)
  • Voeding – Silverstone ST46F (ATX2) 400W (actief gekoeld)
  • BehuizingKoelers – Papst 9,2cm 3412/2L (voor inbouw in towers) (2 stuks)
  • Fan Mate 2 (fancontrol) (2 stuks)
  • Grafische kaart – nVidia N6600LE/TD (256 MB DDR-SDRAM)
  • Harddisks Serial ATA – Samsung SpinPoint P (250 GB)

Prijs +/- 950 EURO

Zitten hier nog rare dingen in?
Ontbreken er essentiele (zie notes hieronder voor bewust weggelaten componenten) componenten ?

Notes:
TV-kaart/remote heb ik al - zit nutteloos in mijn pc (Hauppage 150MCE oid)
DVD speler heb ik ook nog ergens (er is mij onduidelijk welke echt stil zijn)
Windows MCE koop ik wellicht samen met tv-kaart - ik wil eerst experimenteren met windows XP/mediaportal of linux/Mythtv

Gr. Bart

Silverstone LC-16B-M / Enermax NT 495AX / Gigabyte K8NF-9 / AMD Athl64 Veni 2000 / Zalman 7700-cu / Asus EN6600LE 256MB / Kingston Dual CH Dimm 1GB / Hitachi Dstar 250GB Sata2 / PVR150 / 2x Fanmate2
jernst
Newbie
*

« Reply #26 on: 19 January 2006, 16:31:02 »

Ik ben ook op zoek naar een kast voor een MCE systeem. Ik wil eigenlijk het liefst een Barebone hebben zoals een AOpen XC Cube EZ 661-T of een Shuttle. Kun je daar een redelijk stil systeem mee bouwen? Wat is beter, Intel of AMD, m.b.t. geluidsreductie?
aprilia2000
Pro

« Reply #27 on: 19 January 2006, 22:28:53 »

Beste Bart,

Misschien heb je iets aan mijn stuk dat ik hier heb geschreven. Let vooral op het stukje over de socket en de TV kaart.

LangeFrans
Gemiddeld

« Reply #28 on: 19 January 2006, 22:58:04 »

Hallo Bart,
moederboard is perfekt. Ik zou alleen minimaal 2 sata schijven gebruiken. Eentje als systeem 80Gb, en eentje voor data 250Gb. of had je al
voor twee harde schijven gekozen. Verder zou ik kiezen voor een sempron 3400+. Media Portal ben ik ook meegestart. Wanneer je nog nooit met een media-center hebt gespeeld en om wat ervaring op te doen is dit een perfekt programma. Maar na een tijdje merk je dat de EPG helemaal niet lekker werkt. Bij nieuwe versies van media-portal moet je de oude versie eerst deinstalleren. Op den duur wordt dit irritant. Ook als je bepaalde settings veranderd in media-portal moet je het programma steeds helemaal opnieuw opstarten. Microsoft media-center werkt toch het soepelste. Als ik nu een behuizing zou kopen zou ik er ook op letten dat er een lcd of vfd display in kan. Dus een extra 5,25 bay. Met zo'n display hoef je je tv niet altijd aan te zetten wil je naar de radio of cd luisteren. Verder wens ik je veel bouwplezier.

LangeFrans
poehee
Newbie
*

« Reply #29 on: 20 January 2006, 11:16:15 »

LangeFrans, jernst,

Hartstikke bedankt alvast.

Mijn opzet is op het systeem uit te breiden (@LangeFrans: er komt LATER zeker een tweede schijf in en meer...). De basis moet kloppen.

@jernst: interessant stukje over de TV-kaart. Voorlopig staat er nog een CRT bij ons. Tevens is de beeldkwaliteit bij ons nooit een belangrijke factor (mits het binnen onze normen blijft - die zijn niet kritisch). Het gaat voornamelijk om de inhoud.

De keuze voor deze kast (Silverstone LC17) komt door het kunnen plaatsen van grote fans. Dat zie ik niet snel terug bij andere kasten. Of is het voor deze configuratie niet van belang ?

Ik ben nogal onzeker geworden over de voeding. Ik las ergens dat deze toch wel veel lawaai maakte. Het is de Silverstone ST46F (ATX2) 400W (actief gekoeld). Ik ben geen ervaren systeembouwer, dus ik durf een passieve niet aan. Welke ACTIEVE voedingen zijn echt stil ?

De sempron 3400 wordt niet warmer dan de 3000 ? Of  'trekt' de 3000 het niet.

Gr. Bart.

Silverstone LC-16B-M / Enermax NT 495AX / Gigabyte K8NF-9 / AMD Athl64 Veni 2000 / Zalman 7700-cu / Asus EN6600LE 256MB / Kingston Dual CH Dimm 1GB / Hitachi Dstar 250GB Sata2 / PVR150 / 2x Fanmate2
Pages: 1 [2] 3 4 5  All   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen