Forum Wiki SponsorShop
19 May 2022, 08:10:03 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 2 3 ... 5 [All]   Go Down
  Print  
Author Topic: Super stil huiskamer Windows XP MCE systeem: ervaringen delen  (Read 80614 times)
Peer
Pro

« on: 17 May 2005, 22:19:37 »

Motto: 'ervaringen delen met anderen':

Reeds diverse stille tot zéér stille Win XP MCE systemen gebouwd als hobbyist (ik verdien er niets mee....om misverstanden vooraf te voorkomen !). Hierbij geef ik jullie enkele tips hoe je een super fijn Win XP MCE systeem voor in de huiskamer zelf kunt bouwen en de uitgangspunten hiervoor:

Uitgangspunten:
============
- Systeem moet super stil kunnen zijn
- Systeem moet een 'sieraad' in je huiskamer kunnen zijn (tot nu toe telkens 43cm breed)
- Systeem moet probleemloos goed werken en blijven werken
- etc.

Invulling:
=======
- Stil =
-- weinig koeling + stille HDD + stille voeding + stille CPU koeler/geen motherboard met fan erop =
--- Systeem moet dus zo min mogelijk electrisch vermogen opnemen (vuistregel: veel vermogen = warmte = veel koeling = geluid) =
---- Dus begin je met de keuze voor een krachtig 'genoege' CPU die zo min mogelijk vermogen opneemt =

CPU keuze:
---------------
Optie 1): EPIA CPU base x86 motherboard/1.3GHz: ervaringsgewijs net niet krachtig genoeg (maar wel super stil): niet doen dus......
Optie 2): Intel Pentium Mobile CPU: nog erg duur en bijna geen motherboard voor te krijgen....bovendien driver issues: ook (nog) niet doen dus.....
Optie 3): Overige Intel CPU's: 'zuipen' stroom en worden dus erg warm = niet stil....: ook niet doen dus....
Optie 4): AMD: waren totdat de 90nm technologie chip geïntroduceerd werd ook berucht om hun stroom verbruik en dus warmte = niet stil....: ook niet doen dus...., echter:
Optie 5): AMD64 - 939-pin met z.g.n. Winchester versie = 90nm chip technologie met z.g.n. Cool&Quiet: verbruikt erg weinig vermogen en is dus erg stil te krijgen: aanrader dus !
Voorkeur: AMD64-3000/939-pin winchester: de goedkoopste winchester versie en ruim snel genoeg voor Win XP MCE: is bovendien de goedkoopste en minst warme: zéér stil dus !

Achtergrond info CPU: zie vaktijdschrift C'T, Duitse uitgave: 5/2005, pagina: 106 t/m 123. (bestaat ook Nederlandse uitgave van, maar die heb ik niet) of nog beter: de Tomshardware website: http://www.tomshardware.com/business/20050419/index.html en nog overzichtelijker: http://www.tomshardware.com/cpu/20041221/cpu_charts-10.html
Prijzen: ca. € 135,- á € 160,-

Motherboard:
-----------------
Keuze voor AMD64/939pin motherboard dat:
- stil is
- ALS je een dual-tunerkaart wil gaan gebruiken: gebruik dan een motherboard die geen chipset compatibileitsproblemen kent (= VIA K8T800Pro en VT8237 chipset probleem) met dual tuner TV kaart van Hauppauge: PVR500MCE, bijv. met nVidia nForce chipset.
- geen fan op de northbridge chip heeft (of anders deze (op eigen risico) vervangen voor passieve koeler.....
- verder minimaal voorzien moet zijn van:
-- 5.1 audio (liefst optische SPDIF-out voor audio koppeling naar je receiver (ook handig als galvanische scheiding)
-- LAN (100Mbps is snel genoeg naar mijn ervaring)
-- USB-2 aansluitingen, liefst ook op motherboard (voor aansluiting VFD display): minimaal 2, maar de meeste hebben standaard reeds 6 of 8 hiervan....
-- Fan aansluitingen, waarvan vanuit BIOS en tooltje de snelheid regelbaar & meetbaar is
-- Etc.
Kortom: niets bijzonders, want alle AMD64/939 motherboard hebben dit allemaal MINIMAAL standaard reeds.....
PAS OP: beslis wel of je met AGP videokaart wil werken of meteen PCI-expres: zie videokaart!
Prijzen: tussen € 95,- en € 150,-

Okay, nu de add-in's!: TIP: raadpleeg de door Microsoft continue bijgewerkte lijst van door Microsoft goedgekeurde add-on's, dan weet je zeker achteraf dat je add-on's goed werken met Win XP MCE !
Zie: http://oem.microsoft.com/downloads/MCEReadinessCenter/MCE_Approved_Components_for_MOSB.xls

Videokaart:
---------------
Beslis welke bus je wil gebruiken: AGP of het nieuwere PCI-express (=PCI-e): ervaring leert dat de huidige PCI-e videokaarten nog geen merkbaar snelheids voordeel bieden, maar alleen iets duurder (nog) zijn.....:kwestie van tijd dus, technisch worden beide bussen door Microsoft ondersteund in Win XP MCE. Ervaring is dat Gforce en ATI chipset based kaarten vanaf een bepaald level uitstekend resultaat geven: kies GEEN te zware videokaart als je een passieve koeling wil (= dus zonder ventilator erop), tenzij je ook zwaardere spellen erop wil gebruiken....dan moet je wel een videokaart met fan accepteren..... (Let op aansluitingen: je dient er wel eentje te kiezen die de juiste aansluiting voor jouw TV heeft), bijv.:

zonder fan & toch zéér goed voor Win XP MCE en niet te duur:
- ATI-9250-128MB (AGP) ca. 45,- á 60,-
- ATI-X300SE-128MB (PCI-e) ca. 60 á 75,-
- of gForce equivalenten

TV-kaart(en):
-----------------
Microsoft heeft bij de ontwikkeling van Win XP MCE erg veel 'geleund' op Hauppauge: dat herken je aan alles (kijk maar 'ns in je remote.ini file bijvoorbeeld in de C:\Windows directory), bovendien zijn de Hauppauge TV-kaarten (zo ver ik weet) in Duitsland ontwikkeld en dus uitermate geschikt voor PAL TV signaal gebruik, terwijl andere merken vanuit USA komen en dus meer NTSC géörienteerd zijn (niet voor niets de bijnaam: NTSC = Never The Same Color..... smile), kortom: kies een MCE versie TV-kaart van Hauppauge, bij voorkeur een PCI (=interne versie) en geen USB of iets dergelijks), maar pas op voor motherboard chipset compatibiliteitsproblemen met de VIA K8T800Pro + VT 8237 van de diverse motherboard, want daarmee werkt (op dit moment) de dual tuner versie van Hauppauge niet: de PVR500MCE......
Keuze dus:
- PVR150MCE = single tuner/PCI bus, ca. € 65,- á 75,-
- PVR500MCE = dual tuner/PCU bus, ca. 110,- á € 120,-
(omdat ie moeilijk te krijgen zijn, tip: te bestellen via www.xxxxxxxxxxxxxxxxxx.nl of concurrent hiervan: http://www.xxxxxxxxxx.nl, etc.)

Hard Disk Drive:
--------------------
Criteria:
- Gebruik een stille HDD (eventueel stel je in de firmware van de HDD de functie AAM in, zodat het geluid NOG minder wordt: zie onderwerp hierover van mij elders op dit forum),
- Groot genoeg (minimaal 160GB zou ik jullie willen adviseren, beter 300-400GB)
- Gebruik P-ATA of eventueel S-ATA HDD's: alhoewel je hiervan geen merkbaar/meetbaar snelheidsvoordeel zult hebben: bovendien moet je voeding hiervoor geschikt zijn....
- Let bij installatie van Win XP MCE erop, dat de IDE controller minimaal gebruikt maakt van DMA (en dus niet PIO: schakel dit eventueel zelfs uit)
Advies: Samsung spinpoint SP1614N of Seagate barracuda: op dit moment kost een 160GB/P-ATA HDD ca. 75,- á € 85,-

CPU koeling:
----------------
Ondanks dat de AMD64/939 erg weinig vermogen verbruikt moet deze toch geforceerd (=ventilator) gekoeld worden. Juist deze CPU-fans zijn berucht om hun geluid, dus investeren in iets betere kwaliteit kan geen kwaad: hiervoor gebruik ik altijd de Zalman CNPS-7000B-CU, let wel op dat deze op je motherboard past: check bij: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=141&code=005009 prijs: ca. 30,- tot € 38,- 

Kast & Voeding:
--------------------
Tja, telkens weer de moeilijkste keuze......: en zoals de vrouwen onder ons (....) weten: 'mooi zijn, kost geld':
Als je er 'echt' voor gaat, kies dan een DIGN kast met erg stille voeding, bijv. via http://www.xxxxxxxx.nl of nog beter via: http://www.xxxxxxxxxxxxxxxxxx.nl
De keuze die ik vaker maak: DIGN-HV5 + VFD display/USB versie + erg stille 320Watt voeding van: Animo Technology. V.w.b. wattage van de voeding: als je inderdaad gebruik maakt van de AMD64/939 CPU, kun je royaal toe met een mindere voeding: deze moet toch wel minimaal 300watt zijn en voorzien zijn van (automatic) fan-control

Overige componenten:
-----------------------------
Overige componenten (RAM, DVD-Writer, afstandsbediening, toetsenbord/muis, Win XP MCE en DVD-decoder software) zijn niet temperatuur en dus geluidsgevoelig met uitzondering van de DVD writer misschien: afhankelijk van de kast die je kiest (.....) zul je zo-wie-zo 'n bepaald merk DVD-writer moeten kiezen, bijv. bij de DIGN HV5 dien je een LG DVD-Writer te gebruiken....die is bovendien ook bekend als zijnde ERG stil!

V.w.b. de Windows XP MCE-2005/Nederlandstalige software: ik ga er van uit dat je die legaal wilt gebruiken (....): koop dan een complete set bestaande uit Win XP MCE-2005/NL + 'de' Microsoft MCE Afstandsbediening + Hauppauge PVR TV-kaart in één deal, bijv. bij www.xxxxxxxxxxxxxxxxxx.nl of concurrent hiervan: www.xxxxxxxxx.nl, etc.. De DVD-decoder van PowerDVD licentie zit meestal reeds standaard bij je motherboard en/of de DVD-writer: vergeet die wel niet te upgraden naar de laatste nieuwe, MCE approved versie. Check de MCE-compatibiliteit met de speciale check tool van Microsoft: zie elders in dit forum !)

Tip: als je al een toetsenbord/muis wilt gebruiken (dat hoeft immers niet), gebruik een een draadloos toetsenbord incl. trackerball, bijvoorbeeld van BTC of Sejin:, te koop bij: ISL/Venlo: Sejin SPR-5096WT toetsenbord voor € 69,-: toetsenbord + trackball, infra-rood: werkt prima onder MCE (en ook binnen de BIOS, etc. : immers zijn er geen speciale software drivers nodig hiervoor). Kijk maar 'ns bij: http://www.xxxxxxxx.nl/ProductDetails.aspx?productID=413, Productinfo staat hier: http://www.sejin.com/detail.asp?category_id=2&subcat_id=38&child_id=46&page_id=14

RESULTAAT: een puik MCE huiskamer systeem dat zéér weinig energie verbruikt en zeer stil is:
- 75 á 90 watt max. tijdens MCE TV kijken o.i.d.
- 5,2 watt in slaapstand/standby

Effin: héél veel tekst hierboven....... biggrin  toch hoop ik/neem ik aan dat de 'echte' MCE hobbyist hier iets aan heeft....?

Graag verneem ik jullie ervaringen als reactie op dit verhaal !

Greetz en veel suc6 met het zelf bouwen van een fijn Win XP MCE systeem voor je huiskamer !

Peer

<edit admin: commercieele links verwijdert>
« Last Edit: 19 May 2005, 21:12:34 by harryd » Logged
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
Mark
Standaard
**

« Reply #1 on: 19 May 2005, 00:13:44 »

Goed overzicht en zeer goed bruikbaar deze informatie!! Kan bevestigen dat de ATI-9250-128MB (AGP) videokaart perfect werkt met mce, nog nooit problemen mee gehad.
Wat betreft het uitschakelen van PIO, zorgt dit voor een stillere harddisk?
Verder is het ook nog mogelijk de DVD speler nog stiller te maken met CD-Bremse http://www.cd-bremse.de/cdbremse.htm

Peer
Pro

« Reply #2 on: 19 May 2005, 19:10:13 »

Instelling van data transfer mode (PIO v.s. DMA) van P-ATA bus van de DVD-Writer bepaalt alleen de manier van data overdracht tussen de DVD-Writer en motherboard: in DMA mode gaat dit én veel sneller én heeft het motherboard veel minder overhead = minder warm en meer tijd over voor andere processen (verschil CPU utilization is meetbaar): heeft dus niets of slechts zéér indirect met geluid te maken.

Advies: gebruik zoveel mogelijk DMA mode

Greetz,

Peer
harryd
Administrator
Guru

« Reply #3 on: 19 May 2005, 21:44:07 »

Beste Peer,

Leuk overzicht dat men als leidraad kan gebruiken bij het onderzoek voor een nieuw te bouwen HTPC systeem. Bedankt daarvoor.

Misschien was het een nog beter idee geweest om per component een draad op te starten zodat men meer op de details kan ingaan want zoals ik al zei is jouw posting een leuk begin maar bij een X aantal zaken zou je nog wat verdieping kunnen aanbrengen.

Zo is bijvoorbeeld bij de CPU keuze op AMD64 S939 niet vermeld dat AMD 64 S754 moederborden ook veelal een AMD Sempron kunnen huisvesten welke ook op de 90nm technologie baseerd en waarvan het energie verbruik nog lager is en niet te vergeten zijn de S754 moederborden en AMD S754 Sempron's ook nog eens een stuk goedkoper in aanschaf Wink. Wellicht is dus in tegenstelling tot wat je stelt een Socket 754 moederbord met een AMD Sempron veel wenselijker voor een HTPC.
Belangrijk in het verlengde van bovenstaande mbt AMD64 S939 is nog te vermelden dat niet alle S939 AMD's 64 op basis van 90 nm zijn maar dat er ook nog enkele zijn op basis van 130nm technologie.

Mbt de Epia 1300 heb ik gelezen dan men deze redelijk leuk aan de praat had maar dan was de kanttekening dat men een PCI slot extention gebruikte en daarmee 2 pci sloten creeerde waarvan 1 een pci video kaart (fx5200 meen ik) kreeg omdat het onboard video niet goed werkte. Ik zou het eerst eens goed moeten zien maar als dit goed zou werken is dit wel een heel interessante optie qua energieverbruik en stille werking !

Wat gForce Equivalenten voor de door je genoemde ATI kaarten zou instap dan dus 5200 zijn.

Dan nog even een opmerking mbt doorlinking.
Ik heb de "commercieele" doorlinking mbt aankoop advies doorgehaald want het beleid op dit moment is dat dit niet wenselijk is. Ook niet naar bedrijven die degroeneknop.nl sponseren en hebben helpen tot stand te komen. Wil een dergelijk bedrijf zich profileren op degroeneknop.nl dan zijn daarvoor de gesponsorde banner-ads en is er de mogelijkheid tot deelname aan het forum in de daarvoor aangewezen berichten gebieden.

« Last Edit: 19 May 2005, 22:20:22 by harryd » Logged

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
Azkikr
Gemiddeld

« Reply #4 on: 25 May 2005, 17:28:44 »

Kijk ook eens naar wat producten van Nexus (NL bedrijf). Zij hebben een erg stille processor fan (Skivetek techniek) die slechts 19dB produceert. Interessant bedrijf. www.nexustek.nl

Heeft bij mij de temperatuur verlaagt ten opzichte van de AMD standaard fan en een heel stuk minder geluid!
olie4
Standaard
**

« Reply #5 on: 26 May 2005, 12:06:24 »

Ikzelf heb ook een DIGN-HV5 kast (erg GAAF!) en ben al aardig op weg om het apparaat stiller te maken.
De kast is namelijk niet echt gebouwt om geluid te reduceren. Ik moet zeggen dat met onderstaande fan-specs het geluid nu zeer acceptabel is voor de woonkamer.

Belangrijkste gebruikte onderdelen m.b.t. de geluidsprodcutie:
- Zalman 7000 op +/- 1300 RPM via regelaar
- Fanless ATI radeon 9550
- 17 dB Powersupply

Het volgende ga ik nog doen:
- De huidige 6 cm case-fan die te veel lawaai maakt, vervangen door 2 x 8db 6cm case fans (via regelaars), waarvan 1 de lucht uit de kast moet blazen en 1 lucht in de kast voor meer luchtcirculatie. Dit met het idee dat 2 fans die langzaam draaien minder geluid produceren dan 1 snelle  smile

Verder heb ik nog wel veel problemen met de twee hardeschijven die veels te heet worden en letterlijk daardoor voor problemen zorgen (opstarten lukt soms niet meer).
Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met fanless HD-coolers die geschikt zijn voor de HV5 kast, aangezien er daarvoor weinig ruimte is.
De twee hardeschijven van 160GB heb ik als 1 dynamische schijf geformateerd van 320 GB. Geen problemen met schijfruimte dus.  Cool

p.s.
Erg cool is trouwens de display op de kast die tevens IR-ontvanger is zodat je dat grote onding van Microsoft niet hoeft te gebruiken. Wat ik wel merk is dat de IR-receiver van Microsoft wat meer buttons ondersteund op je afstandbediening, zoals de teletekst button en de knop om te zappen naar de vorige zender, maar enfin, dat zal wel een driver probleem zijn.
« Last Edit: 27 May 2005, 01:28:07 by olie4 » Logged
Peer
Pro

« Reply #6 on: 26 May 2005, 13:43:20 »

Ervaringen met DIGN HV5 kast:
- Case-fan loopt perfect op ca. 1300 rpm: stil dus !
- Zalman CNPS-7000CU loopt ook op ca. 1300 rpm: stil dus !
- Fan regeling in voeding zelf aangepast: loopt ook erg stil

V.w.b. de HDD: de Samsungs staan bekend om hun stille en efficiente werking: ze worden wel warm, maar toch niet heet en zeker niet zo heet dat ze technische problemen daardoor hebben...... (welk merk HDD's gebruik je ?)

Probleem met sommige toetsen (met name: de gekleurde teletext toetsen) op Microsoft afstandsbediening is bekend probleem....: zie melding elders op dit forum....wie-o-wie lost dit probleem in de mapping op ?

Greetz,

Peer
permanent4
Newbie
*

« Reply #7 on: 26 May 2005, 22:22:07 »

hello ,  specool leuk om een site te vinden waar ik wat info kan ophalen omtrend win mce , ik ga nu ff een vraagje stellen, ik weet niet of het in dit topic thuis hoort .

ik zou graag zelf een mce bak willen bouwen !! met deze kast  Dign HTPC behuizing HV 7 SQ , nu is mijn vraag welke hard ware ik het beste aanschaff , kwazie moederbord ,processor, beeldkaart , tv tuner , harde schijf , koeling , etc .....
maar ik zou deze wel liefst zo goedkoop mogelijk willen bouwen , maar toch redelijk goed moeten werken !! , en zo stil mogelijk .
kwestie van gebruik hoeft het alleen te dienen om tv op te kunnen nemen , dvd afspelen , tv kijken uiteraard , andere dingen zijn niet zo relevant voor mij , heeft er iemand tips wat ik best kan kopen , want ik zie het bos niet meer door de bomen !!!

het is maar ik zou msg allerlei hardware aanschaffen waar ik msg de helft niet van nodig zou hebben door verkeerde keuzes te maken , ik ben totaal nieuw op dit forum dus alle help, tips zou welkom zijn !!!

pss moest dit verkeerd staan mijn excuses daar dan voor  Roll Eyes 

met vriendelijke groeten stef .
MultiMediaMachines.nl
www.MultiMediaMachines.nl
degroeneknop sponsor va1004
Pro
*

« Reply #8 on: 26 May 2005, 23:27:13 »

hello ,  specool leuk om een site te vinden waar ik wat info kan ophalen omtrend win mce , ik ga nu ff een vraagje stellen, ik weet niet of het in dit topic thuis hoort .

ik zou graag zelf een mce bak willen bouwen !! met deze kast  Dign HTPC behuizing HV 7 SQ , nu is mijn vraag welke hard ware ik het beste aanschaff , kwazie moederbord ,processor, beeldkaart , tv tuner , harde schijf , koeling , etc .....
maar ik zou deze wel liefst zo goedkoop mogelijk willen bouwen , maar toch redelijk goed moeten werken !! , en zo stil mogelijk .
kwestie van gebruik hoeft het alleen te dienen om tv op te kunnen nemen , dvd afspelen , tv kijken uiteraard , andere dingen zijn niet zo relevant voor mij , heeft er iemand tips wat ik best kan kopen , want ik zie het bos niet meer door de bomen !!!

het is maar ik zou msg allerlei hardware aanschaffen waar ik msg de helft niet van nodig zou hebben door verkeerde keuzes te maken , ik ben totaal nieuw op dit forum dus alle help, tips zou welkom zijn !!!

pss moest dit verkeerd staan mijn excuses daar dan voor  Roll Eyes 

met vriendelijke groeten stef .

Beste Stef,

Er zijn vele opties mogelijk echter je geeft een heel belangrijke specificatie op, namelijk dat je het systeem hoofdzakelijk als Media Center wilt gebruiken, en daarmee impliciet dat gaming niet van groot belang is.
Daarmee zijn gelijk de specs van de grafische kaart duidelijk want deze moet stil zijn, hoeft niet super te kunnen gamen en hij moet goedkoop zijn. Advies is neem een FX5200 gebaseerde grafische kaart bijvoorbeeld de Asus Agp V9520 Magic/T/128 mb of Agp V9520-x /TD/128mb.

Verder geef je aan een Dign HV 7 te willen, dat houdt in dat je gebonden bent aan een M-ATX moederbord.

Wat ook een optie zou kunnen zijn voor je is het Asus A7N8x-VM moederbord. Deze is m-ATX sized en past daarmee in de meeste HTPC behuizingen en dus ook in de Dign HV-7. Dit moederbord voorzien van een goedkope Sempron Socket A processor en 2 maal 512MB geheugen module maakt het prima geschikt als basis voor een MCE set-up omdat het stil is, energie zuinig, goed reageerd op stand-by/wake-up zaken (helemaal in combinatie met een Dign behuizing !!).
Je kunt proberen of het on-board video, at met Media Center samen werkt dat ook nog eens een tv-out heeft(!),voldoende voor je presteerd. In geval dat zo is dan kun je besparen op de losse video kaart zoals FX5200, is dat niet zo kun je altijd nog een losse videokaart naar keuze toevoegen.

Harddisk keuze: Grote afhankelijk van je budget, maar zorg dat hij stil en energie zuinig is (warmte productie).

Voeding: De gewenste Dign kan een standaard ATX voeding bevatten. Zorg dat je een stille en ook effeciente (!) voeding koopt. Grote langzaam draaiende ventilatoren hebben daarbij de voorkeur mits de ventilator goed "ge-engineerd" is.

CPU koeling: Standaard koeling van CPU vervangen door een stille variant. Hiervoor zijn vele verschillende goede opties verkrijgbaar.

Zelf een Windows Media Center bouwen? Dan eerst ons ff checke!
Ardvark
Pro

« Reply #9 on: 27 May 2005, 00:04:34 »

Hi Stef,

Als toevoeging van bovenstaande, zie link voor fanless voeding, dus 0 dB, ik ben er heel tevreden mee:
http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,693.msg2994.html#msg2994
Verder kan je als cpu koeling gebruiken: (weet niet of ie op deze AMD kan, en let op of deze in jouw kast past)
Coolermaster Hyper 48 KHC-L91-U1
Dit zijn 2 opties, maar er zijn ook andere fabrikanten met dit soort oplossingen.

Greetinz, Mark

SilverStone LC-10B-M Asus P4C800-E de Luxe P4 2.8HT 512 MB Xfx FX5700 LE 256 MB Hauppauge WinTV-PVR-150MCE Samsung LW20M11C WinXP MCE 2005 Logitech® Cordless Bluetooth
olie4
Standaard
**

« Reply #10 on: 27 May 2005, 09:29:38 »

Ja, dat is wel weer jammer van die HV5 kast. Er past namelijk alleen een m-atx voeding in.
Anders was ik zeker voor een fanless oplossing gegaan.
permanent4
Newbie
*

« Reply #11 on: 30 May 2005, 22:04:21 »

hello, bedankt voor jullie reacties , nu weet ik toch al een beetje in welke richting ik moet gaan zoeken !!! , want ik heb al heel wat uurtjes achter mijn pc gespendeerd om het zo wat uit te zoeken ,e wat mij wel opvalt is dat de prijzen soms wel heel hard varieren voor bepaalde onderdelen , maar ik geef de moed nog niet op om de hardware zo goedkoop mogelijk te vinden, heb al wel gezien dat er sommige fabrikanten megawinsten opnahouden die zo zelf een compleet systeem aanbieden ! !
Peer
Pro

« Reply #12 on: 30 May 2005, 23:39:48 »

Keep in mind:
Koeling:
Een Win XP MCE systeem verbruikt minimaal tussen 70 en 90 Watt of zelfs tot 150 watt aan energie (afhankelijk van vele factoren, maar vooral de CPU: zie m'n eerste stuk hierover hierboven); deze energie gaat grotendeels om in warmte, die weer afgevoerd moet worden: een fanloze voeding heeft m.i. weinig zin, daar je er TOCH voor dient te zorgen dat deze energie/warmte afgevoerd wordt.....en een waterkoeling kent weer het grote risico van z.g.n. hotspots: warmtepunten (o.a. de spanningsregelaars op het motherboard, maar ook chipset, videokaart, TV tunerkaart, etc.) die dan dreigen ONVOLDOENDE gekoeld te worden.....met alle risico's van dien: kortom: toch geforceerd koelen (= ventilator), maar dan met 'beleid': grotere ventilatoren, die zéér langzaam draaien en daardoor zo goed als onhoorbaar zijn.

M-ATX voeding in DIGN HV5 kast:
Fijne, relatief stille m-ATX voedingen zijn voldoende op de markt verkrijgbaar.

Prijzen complete A-merk Win XP MCE systemen:
De constatering dat er grotere prijsverschillen zijn is juist, echter: de 'echte' A-merken, bekostigen deels hun research & development hiermee: het is dan ook HUN oplossing, incl. het fine-tunen waar wij als hobbyisten onze uren-en-uren werk in moeten steken c.q. alle software legaal voor moeten kopen (denk aan de DVD Decoder, de eventuele DVD-writer Encoder, etc., etc.): een echt A-merk kent dus t.o.v. de zelf samenstel-PC het voordeel van oplossingsverantwoordelijkheid, terwijl als je het e.e.a. ZELF samenstelt, je dat uren werk kost c.q. onzekerheden.....laat dat nu precies de reden zijn, dat Microsoft WinXP MCE-2005 ook NIET zo maar op de vrije markt te koop aan biedt, maar alleen aan de betere OEM/systembuilders/etc. die weten om te gaan met deze materie!

Suc6,

Peer

« Last Edit: 30 May 2005, 23:41:23 by Peer » Logged
Ardvark
Pro

« Reply #13 on: 31 May 2005, 00:23:52 »

Hi Peer,

Ik ben niet helemaal compleet geweest met uitleg over de fanless voeding, heb ergens anders uitleg over de rest van de koeling in mijn kastje staan:
http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,693.msg3353.html#msg3353
Inderdaad, warmte moet afgevoerd worden. Maar gezien de resultaten die ik nu bereikt heb, is het een stil en koel ( specool) systeem geworden. Dat de voeding geen fan meer heeft scheelt weer in een herrie bron.

Greetinz, Mark

SilverStone LC-10B-M Asus P4C800-E de Luxe P4 2.8HT 512 MB Xfx FX5700 LE 256 MB Hauppauge WinTV-PVR-150MCE Samsung LW20M11C WinXP MCE 2005 Logitech® Cordless Bluetooth
westworld
Guest
« Reply #14 on: 1 August 2005, 13:27:42 »

Ik ben hier ook al enkele maanden aan bezig. Mijn  voorkeur gaat uit naar het overzicht op http://www.westworld.be/htpc/. De heatsync case van Atechfabrication is volgens mij nog altijd een van de mooiste en best afgewerkte cases die ik al heb gezien(ook een van de duurste, vooral dan met transport). Antech Phantom voeding (fanless) draait al enkele maanden bij mijn ouders en het enige dat je in hun case can horen zijn de HD's.lees: zeer tevreden over.  Als je superstil wil, dan moet je volgens mij volledig fanless durven gaan. Ik opteer hier dan liever voor heatpipes dan een waterkoeling.
Peer
Pro

« Reply #15 on: 20 August 2005, 19:52:22 »

Het ontwerp van een gemiddeld motherboard, gaat uit van een bepaalde geforceerde, gecontrolleerde air-flow in je PC systeem, niet alleen voor de koeling van de CPU, maar ook de chipsets en de spanningsstabilisatoren (zie ook het zojuist geïntroduceerde nieuwe ontwerp van PC kasten: de z.g.n. BTX kasten).

Aangezien de Atech kasten uitgaan van passieve/heat-pipe koeling (mooie kasten en technologie trouwens), 'vergeten' ze de koeling van de overige componenten en introduceren m.i. daarmee een behoorlijk risico! Ervaring leert mij dat hierdoor vaak problemen achteraf optreden.....
Advies: niet doen dus, bovendien zijn er in een gemiddelde Win XP toch nog altijd bewegende delen zoals HDD, DVD, FDD< etc. die toch geluid maken: een geheel stille kast heeft dan niet zo'n zin......(zeker als Atech ook nog de HDD niet geïsoleerd in de kast schroeft....)

Daarom was ook mijn uitgangspunt net andersom: niet de gevolgen bestrijden, maar voorkomen dat er veel gekoeld moet worden, door een Win XP MCE systeem te ontwerpen dat zo min mogelijk energie verbruikt en daarmee zo min mogelijk warmte produceerd c.q. gekoeld hoeft te worden.

Graag verneem ik jullie ervaringen en meningen hierover!

Grtz,

Peer
« Last Edit: 20 August 2005, 19:54:52 by Peer » Logged
harryd
Administrator
Guru

« Reply #16 on: 22 August 2005, 20:13:01 »

Het ontwerp van een gemiddeld motherboard, gaat uit van een bepaalde geforceerde, gecontrolleerde air-flow in je PC systeem, niet alleen voor de koeling van de CPU, maar ook de chipsets en de spanningsstabilisatoren (zie ook het zojuist geïntroduceerde nieuwe ontwerp van PC kasten: de z.g.n. BTX kasten).

Aangezien de Atech kasten uitgaan van passieve/heat-pipe koeling (mooie kasten en technologie trouwens), 'vergeten' ze de koeling van de overige componenten en introduceren m.i. daarmee een behoorlijk risico! Ervaring leert mij dat hierdoor vaak problemen achteraf optreden.....
Advies: niet doen dus, bovendien zijn er in een gemiddelde Win XP toch nog altijd bewegende delen zoals HDD, DVD, FDD< etc. die toch geluid maken: een geheel stille kast heeft dan niet zo'n zin......(zeker als Atech ook nog de HDD niet geïsoleerd in de kast schroeft....)

Daarom was ook mijn uitgangspunt net andersom: niet de gevolgen bestrijden, maar voorkomen dat er veel gekoeld moet worden, door een Win XP MCE systeem te ontwerpen dat zo min mogelijk energie verbruikt en daarmee zo min mogelijk warmte produceerd c.q. gekoeld hoeft te worden.

Graag verneem ik jullie ervaringen en meningen hierover!

Grtz,

Peer

Hi Peer,

Ik zou willen reageren door jouw stellingname te onderschrijven.

Het idee van sneller is beter moet je daarbij overboord gooien. Een HTPC hoeft doorgaans geen snelheidsmonster te zijn.

Het enigste waar meer=beter rechtevenredig van toepassing op is is de opslagcapaciteit van de harde schijf.

En voor wat betreft opwaardeerbaarheid van je HTPC denk ik dat men het hoofdzakelijk moet zoeken in grotere harde schijven en bv tzt nieuwe optical media unit zoals BlueRay DVD.

My 2 cents,
Harry
« Last Edit: 22 August 2005, 20:15:41 by harryd » Logged

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
Peer
Pro

« Reply #17 on: 24 August 2005, 13:22:52 »

Goh, zaten we er toch dichtbij....! : zelfs Intel herkent dit nu eindelijk: gisteren werd bekend op de Intel Developer Forum, dat ze de komende jaren 'zwaar' gaan investeren & focussen op lagere energie verbruik i.p.v. sneller....
Zie hierover m'n onderwerp: 'Intel komt in 2006/7 en later met stillere CPU's' in dit forum: http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,1124.0.html

Grtz,

Peer
jabba145
Newbie
*

« Reply #18 on: 24 August 2005, 19:51:08 »

Peer,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg om een stille HTPC te bouwen. Ik wil hier binnenkort mee gaan beginnen dus kan deze uitleg zeer goed gebruiken.
Jij hebt het over een DIGN (inmiddels omgedoopt tot OrigenAE) H5 kast. Heb jij ook ervaring met een X11 kast? Ik vind de design hiervan wat mooier maar weet niet of deze kast "luidruchtiger" is dan de H5.

Ahanix MCE601, Asus K8N4-E Dlx, AMD Sempron 3000+, Zalman CNPS7000B-ALCU, Corsair 512 Mb, XFX Geforce 6600 256Mb, Samsumg Spinpoint 160Gb, Hauppage 500MCE
Peer
Pro

« Reply #19 on: 24 August 2005, 22:16:09 »

De keuze voor behuizingen is (meestal onder zware invloed van de verwachtingen van de vrouwelijke partner.....) een combinatie van vormgeving, koeling c.q. geluid van de koeling, technische spec's (mATX of volledig ATX motherboard en/of mATX of volledige ATX voeding, etc.) en de ruimte voor HDD(s)/DVD/etc. en natuurlijk: prijs.

Ik hoop je te helpen met het eenvoudigweg opsommen van deze criteria in het vertrouwen dat ik je hiermee help, aangezien ik niet in staat ben deze criteria voor iemand anders te beoordelen, daarnaast heb ik ook (nog) geen ervaring met de X11 behuizing van Origen (trouwens: weet dat dezelfde behuizingen onder diverse merken leverbaar zijn....)

Grtz,

Peer
« Last Edit: 23 September 2005, 21:17:28 by Peer » Logged
Borg
Guest
« Reply #20 on: 30 December 2005, 16:40:01 »

'lo allemaal,

Ik ben al een paar weken bezig met het samenstellen van een leuke config voor een MCE PC. Deze zal dienst moeten gaan doen puur als media center, dus opnemen van TV, media lokaal en via het netwerk afspelen, en zal op een receiver en een 82 cm 'gewone' breedbeeld aangesloten worden. Aan de kwaliteit van het beeld en de prestaties stel ik 'hoge' eisen: geen geschok, langzame menu's, etc. heb ik geen zin in.   

Tot dusver ben ik al een heel stuk met de configuratie; heb zelf al wat samen gesteld hieronder. Let er even niet op dat er nog geen behuizing en voeding bij staat; dit doe ik voorlopig even met spul wat ik nog heb liggen tot er wat extra centjes beschikbaar zijn voor een mooie kast en stille voeding.

Waarom 2 configuraties? Omdat ik tot op heden nog niet heb kunnen achterhalen wat het verschil in performance van deze CPU's zou zijn voor mijn specifieke situatie. Wel heb ik ergens gelezen dat het wel of niet hebben van een 64 bits CPU een groot verschil kan maken in het bladeren door de menu's. Alleen wat is dan ook nog eens het verschil tussen de Athlon64 en de Sempron64 afgezien van de kosten?

Voor het gemak heb ik even 'snel' wat onderdelen samengesteld. Hierbij heb ik vnl. Asus hardware gekozen want dat was gewoon even wat makkelijker met samenstellen. Indien iemand over deze onderdelen betere ideeen heeft, zeg het dan aub. Ik heb wel reeds aardig wat gelezen over problemen met standby S3, S4 dat soort gedoe, maar daar moet ik me nog wat verder in verdiepen. Ook problemen met het uitlezen van AMD temperaturen op MSI moederborden heb ik veel gezien; onduidelijk is mij of dit probleem inmiddels is opgelost d.m.v. een BIOS update, want voor de rest veel positieve reakties op mobo's van MSI gelezen.
Ook de form factor van het mobo vind ik niet zo belangrijk daar er zat mooie MCE behuizingen voor ATX te verkrijgen zijn; ik ga tenslotte niet voor een barebone.

Configuratie 1:

CPU     AMD Athlon64 3000+ Venice
CPU Koeler     Zalman CNPS700B-Cu
Moederbord     Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID), ATX
Geheugen     2*256MB PC3200 DDR-SDRAM
VGA kaart     Asus Extreme AX300SE-HM/TD 128MB (PCI-e, DVI)
TV kaart     Hauppauge WinTV PVR-500MCE
harddisk     250 GB (S)ATA Samsung of Seagate
Afstandbediening     MS Windows XP Media Center Edition Remote Control KIT 

Kosten: zo'n 600-650 euro

Configuratie 2:

Processor     AMD Sempron 64 3000+ (S754, 1,8 GHz, 128KB)
Moederbord     Asus K8N, nForce3 250GB (Sound, LAN, SATA, RAID)
VGA kaart     ASUS A9250TD 128Mb 

Kosten: Zo'n 500-550 euro. Dit scheelt dus toch al gauw 100 euri's...

Wat betreft de harddisk; die zijn allebei goed schijnt het; zelf heb ik een 7200.8 Seagate, dus dat zien we wel als ik echt de order ga versturen.

Bij voorbaat bedankt voor jullie reakties. 
MultiMediaMachines.nl
Pro
*

« Reply #21 on: 30 December 2005, 17:22:04 »

Configuratie 2:

Processor     AMD Sempron 64 3000+ (S754, 1,8 GHz, 128KB)
Moederbord     Asus K8N, nForce3 250GB (Sound, LAN, SATA, RAID)
VGA kaart     ASUS A9250TD 128Mb 

Kosten: Zo'n 500-550 euro. Dit scheelt dus toch al gauw 100 euri's...

Wat betreft de harddisk; die zijn allebei goed schijnt het; zelf heb ik een 7200.8 Seagate, dus dat zien we wel als ik echt de order ga versturen.

Bij voorbaat bedankt voor jullie reakties. 

Beste Borg,

je tweede configuratie is bijna identiek aan de basis van één van onze complete doe-het-zelf systemen (afwijking oa Asus V9520-X grafische kaart AMD Sempron 64 2800+).
Dit systeem functioneerd gewoon goed en ook de standby problematiek is niet aan de orde. Als mpeg2 decoder bundelen wij PowerDVD bij voor deze hardware en dit werkt prima.
De Zalman dient welliswaar los bij bestelt te worden maar is zeker een aanrader daar de standaard CPU koeler nogal rumoerig is.
Het verschil tussen een Athlon en een Sempron 64bit uitvoering is voornamelijk de cache grotes die bij de Athlon groter zijn. De grotere cache is hoofdzakelijk van belang als er grote reken-intensieve opdrachten uitgevoerd dienen te worden echter is dit bij doorsnee (Media Center) gebruik niet van toepassing. Je zou bij het hercomprimeren van een DVD waarschijnlijk wel extra profiteren van de Athlon.
Vergeet niet aandacht te schenken aan een stille voeding en wellicht ook een Zalman Fanmate2 om de behuizingsventilator langzamer en stiller te laten draaien.
« Last Edit: 30 December 2005, 17:26:27 by MultiMediaMachines.nl » Logged

Asjemenu
Guest
« Reply #22 on: 2 January 2006, 01:45:13 »

voor volledig passief gekoelde systemen kijk eens op de site van www.ikbenstil.nl of www.hushtechnologies.net, inderdaad het kost wat al die passieve koeling, en een beetje mooie kast eromheen..
Borg
Guest
« Reply #23 on: 3 January 2006, 13:26:19 »

Ok, nou ik ben er wel uit zo denk ik. Als niemand negatieve ervaringen met de Sempron heeft zie ik inderdaad het nut van een duurdere configuratie op basis van de Athlon64 op s939 niet in.

En wat betreft die passief gekoelde systemen; hardstikke leuk. Als je geld teveel hebt, want met een goede CPU koeler, voeding en casefans hoor je ook zo goed als niet meer dan heel af en toe de harde schijf.

Just my 2 eurocents.
Benny Callewaert
Guest
« Reply #24 on: 15 January 2006, 13:31:31 »

Heel goed artikel om als beginneling mee aan de slag te gaan, want als je je alleen op de "commerciële" websites moet baseren, dan zijn ze allemaal de stilste en de rapste. Na ettelijke dagen na elkaar alles te hebben bekeken en herbekeken heb ik min of meer een idee van wat ik zou willen. Graag had ik daar wel jullie reacties op gehad, want ik ben echt een geen ervaren HTPC bouwer.

In eerste instantie ga ik uit van mijn droom HTPC en zal ik dus niet echt kijken naar budget, maar wel de nadruk leggen op stilte en dus laag verbruik. Later kan ik nog steeds voor die "goedkopere" case kiezen ;-)

Zoals gezegd zijn alle reacties welkom ...

CASE
------------------------------------------------------
Hier heb ik twee mogelijkheden :
- http://www.silverstonetek.com/products-lc18.htm
- http://www.origenae.com/product_x15e.htm

Alhoewel de Silverstone meer HDU's aankan en een tweede 5,25" bay heeft, lijkt de Origen wel degelijker gemaakt en is vooral de remote beter uitgewerkt. Ook het lawaai zou minder zijn bij de Origen case. Op diverse forums kon ik ook lezen dat Origen een V2 update heeft, alhoewel ik daar op de site niets van terug kan vinden. Waarschijnlijk zijn beide fabrikanten ook druk bezig aan verbeteringen om de bruikbaarheid van het touch screen te vergroten. Meer info ook op deze link : http://htpcnews.com/forums/index.php?showtopic=13161

Hier heeft de Origen duidelijk mijn voorkeur, alhoewel ik wel nog even ga wachten waar ze straks mee op de proppen komen wat die nieuwe updates betreft. Indien er mensen reeds gebruik van maken, alle info is welkom ;-)

MOEDERBORDEN
Door de ervaringen van andere gebruikers alle slag (gamers, professionals, HTPC's, ...) zou ik willen opteren voor een ASUS moederbord. Mijn vele leeswerk op de websites heeft zich dan ook uitsluitend gericht op deze fabrikant.

In dit artikel was sprake van de 754 en de 939 socket voor de AMD’s. Hoewel ik ook eerst in de richting keek van de 939 bleek al vlug dat daar bij ASUS een ventilater op de chipset aanwezig was. Aangezien ik ga voor zo stil mogelijk was dit dus uitgesloten. In reviews bleek deze kleine ventilator ook veel problemen te hebben.

De opties :
754 : K8N-E Deluxe
http://www.asus.nl/products4.aspx?l1=3&l2=14&l3=0&model=232&modelmenu=1
- Wat precies het verschil met K8N-E, zonder de “deluxe” kan ik niet direct zien.
- Dit moderbord is goedkoper dan de 939 borden.
- Zoals gezegd geen FAN op de chipset (bij 939 varianten wel).
- Niet zo krachtig en geen Dual Core mogelijkheden, maar heb ik dit echt wel nodig (denk van niet).
- Kies ik voor de AMD64 of de Sempron? Voor de stilte waarschijnlijk best Sempron?
   - Maar is deze krachtig genoeg om bijvoorbeeld ook een VMWare sessie te ondersteunen?

- Dit moederbord wordt niet aangeraden door AMD m.b.t. Qool and Quit technologie.
- Heeft iemand enig idee waarom? Op de gegevens van ASUS staat deze als aanwezig!
- Helaas heeft dit MB geen PCIe, maar alleen AGP 8x en PCI
   - De GForce 6600 kaarten zijn niet altijd van iedere fabrikant in AGP te krijgen
   - K8N4-E Deluxe heeft dan wel PCIe maar ook een FAN op de chipset!

939 Moederborden
- Zoals gezegd hebben deze een fan op de chipset, niet echt gewenst dus.
- De extra's ten opzichte van de 754 heb ik niet nodig voor HTPC.
- Verder dus niet echt uitgespit hoe alles in elkaar zit.
- Alleen PCI-E lijkt hier een voordeel.

VIDEO
Hier is een degelijke, krachtige en toch nog stille kaart wel een must. Ik kon dit alles vinden in de volgende configuratie : http://www.nvidia.com/object/htm_feature.html
Helaas maken deze blijkbaar zelf de kaart niet, maar moet je op zoek bij de volgende fabrikanten.

Albatron       www.albatron.com.tw
AOpen       www.aopen.com
ASUS         www.asus.com
Chaintech      www.chaintech.com.tw
Espco/Eagle       www.espco.com
eVGA         www.evga.com
Galaxy       www.galaxytech.com
Geniman/Forsa   www.forsa.com.hk
Gigabyte       www.giga-byte.com
InnoVISION/Inno3D   www.inno3d.com
MSI         www.msi.com.tw
Palit         www.palit.com.tw
Pine/XFX      www.xfxforce.com
Prolink         www.prolink.com.tw
Sparkle      www.sparkle.com.tw
Triple D/AXLE   www.axle-hk.com

WAT EEN KEUZE, maar niet allemaal hebben ze een AGP of zelfs de passieve kaart is het dikwijls lang zoeken op de niet altijd goede websites! Hier zou ik echt wel enkele tips kunnen gebruiken omdat ik zelf niet alle fabrikanten ken…

De Gigabyte edition lijkt hier de beste optie.
http://www.giga-byte.com/VGA/Products/Products_GV-N66T128VP.htm

De Extreme N6600 Silencer & Extreme N6600LE Silencer/TD van ASUS lijken beter, maar deze zijn alleen in PCI-E te krijgen. Maar zoals ik al zei, ik ken de meeste andere merken niet eens, dus zijn alle tips meer dan welkom.

VOEDING
Hier is er weer de keuze tussen met of zonder FAN. Zonder lijkt mij beter en deze onderstaande lijkt wel goed uit de test te komen en was al eerder vermeld in deze reacties :
http://www.systemcooling.com/sst-30nf-01.html

Er zijn er natuurlijk vele andere (http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=24350) en de reacties van bestaande gebruikers zijn dan voor mij ook van meer belang dat wat de fabrikanten zelf schrijven. Ook hier dus graag jullie meningen.

Met een FAN kan ook en dan vond ik deze (die reeds eerder was vermeld) wel een goede keuze :
http://www.nexustek.nl/nx9003sfb.htm

HDU & DVDwriters
Nexus oplossingen zien er megacool uit en zeer efficient (http://www.nexustek.nl/driveaway.htm),
helaas moeten deze wel in een 5,25” slot worden gemonteerd en in een HTPC case zijn deze niet altijd beschikbaar voor de HDU's.

Kent er iemand andere oplossingen of is er echt ergens een lijst van de 10 stilste HD’s? Samsung werd reeds aangeraden, hebben anderen daar ervaring mee? Ik heb een Hitachi in mijn gewone pc en die maken enorm veel lawaai, dus dergelijke schijven in de HTPC zie ik niet zitten, anders kan ik evengoed overal FAN’s op plaatsen ;-)

Wat de DVD branders betreft zit ik met dezelfde vraag naar de stille modellen.

CPU FAN
Dit moet zowat het artikel zijn met de meeste keuzemogelijkheden en het enige waar echt FANLESS niet mogelijk is, of heb ik het daar ook verkeerd? De naam ZALMAN komt veel voor in reviews, maar ook in een lichtjes negatief beeld. Ze zouden niet echt de meeste stille zijn, alhoewel dat op de website zelf zo overkomt. Op de nederlandse site http://www.nexustek.nl/aop6400.htm staat ook een zeer leuke cooler.

De drie beste lijken de volgende te zijn :
-   Thermalright XP-120
-   Coolermaster Hyper6
-   Scythe Ninja PLUS Heatpipe CPU Cooler

Meer info in deze review : http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=17&artpage=935&articID=196

Is er reeds iemand die met deze coolers ervaring heeft? Ik denk dat de Thermalright een voetje voorheeft, maar dat ben ik natuurlijk niet zeker. Deze past ook zeker op mijn ASUS moederbord. Verder moet ik nog een extra FAN kiezen om hier in cominatie mee te gebruiken. (zie hieronder)

CASE FAN
Na veel artikels te hebben gelezen is blijkbaar het motto “hoe groter, hoe trager, hoe stiller”. Welke dan de beste zijn heb ik echt geen idee van. Sommigen zijn in ALU, anderen in plastiek, enz. Ik heb er nodig voor de CPU cooler en voor de case, maar hoop dat iemand van jullie mij hier meer duidelijkheid kan brengen over de “betere” keuze.

Hopelijk kan mijn zoektocht ook anderen helpen. Het originele artikel was ook voor mij een grote bron van info en een zeer goed startpunt. Maar ik heb zoals jullie zien nog veel vragen en hoop hier en daar op een antwoord of een bevestiging van mijn keuzes. Alle opmerkingen zijn welkom en als alles ooit in elkaar zit, dan laat ik zeker de resultaten eens zien.

Greetz,
Benny
poehee
Newbie
*

« Reply #25 on: 19 January 2006, 10:10:18 »

Ik sta op het punt om de componenten voor een htpc te bestellen (kan niet wachten eigenlijk  Cool )
De keuze is voor een groot deel gebaseerd op de ervaringen op deze site.
Stil, niet te passief gekoeld (wel chipset en grafische kaart).

• Behuizing – Silverstone LC17
  • Moederbord – Socket 754 K8N (nVidia nForce3 250)
  • CPUs Socket 754 –  Sempron 64 3000+ (1.8 GHz) (L1 128 KB / L2 256 KB)
  • CPU Koeler –  Big Typhoon (A,478,754,775,939,940)
  • Geheugen - DDR-SDRAM - DIMM 1 GB (2x512)
  • Voeding – Silverstone ST46F (ATX2) 400W (actief gekoeld)
  • BehuizingKoelers – Papst 9,2cm 3412/2L (voor inbouw in towers) (2 stuks)
  • Fan Mate 2 (fancontrol) (2 stuks)
  • Grafische kaart – nVidia N6600LE/TD (256 MB DDR-SDRAM)
  • Harddisks Serial ATA – Samsung SpinPoint P (250 GB)

Prijs +/- 950 EURO

Zitten hier nog rare dingen in?
Ontbreken er essentiele (zie notes hieronder voor bewust weggelaten componenten) componenten ?

Notes:
TV-kaart/remote heb ik al - zit nutteloos in mijn pc (Hauppage 150MCE oid)
DVD speler heb ik ook nog ergens (er is mij onduidelijk welke echt stil zijn)
Windows MCE koop ik wellicht samen met tv-kaart - ik wil eerst experimenteren met windows XP/mediaportal of linux/Mythtv

Gr. Bart

Silverstone LC-16B-M / Enermax NT 495AX / Gigabyte K8NF-9 / AMD Athl64 Veni 2000 / Zalman 7700-cu / Asus EN6600LE 256MB / Kingston Dual CH Dimm 1GB / Hitachi Dstar 250GB Sata2 / PVR150 / 2x Fanmate2
jernst
Newbie
*

« Reply #26 on: 19 January 2006, 16:31:02 »

Ik ben ook op zoek naar een kast voor een MCE systeem. Ik wil eigenlijk het liefst een Barebone hebben zoals een AOpen XC Cube EZ 661-T of een Shuttle. Kun je daar een redelijk stil systeem mee bouwen? Wat is beter, Intel of AMD, m.b.t. geluidsreductie?
aprilia2000
Pro

« Reply #27 on: 19 January 2006, 22:28:53 »

Beste Bart,

Misschien heb je iets aan mijn stuk dat ik hier heb geschreven. Let vooral op het stukje over de socket en de TV kaart.

LangeFrans
Gemiddeld

« Reply #28 on: 19 January 2006, 22:58:04 »

Hallo Bart,
moederboard is perfekt. Ik zou alleen minimaal 2 sata schijven gebruiken. Eentje als systeem 80Gb, en eentje voor data 250Gb. of had je al
voor twee harde schijven gekozen. Verder zou ik kiezen voor een sempron 3400+. Media Portal ben ik ook meegestart. Wanneer je nog nooit met een media-center hebt gespeeld en om wat ervaring op te doen is dit een perfekt programma. Maar na een tijdje merk je dat de EPG helemaal niet lekker werkt. Bij nieuwe versies van media-portal moet je de oude versie eerst deinstalleren. Op den duur wordt dit irritant. Ook als je bepaalde settings veranderd in media-portal moet je het programma steeds helemaal opnieuw opstarten. Microsoft media-center werkt toch het soepelste. Als ik nu een behuizing zou kopen zou ik er ook op letten dat er een lcd of vfd display in kan. Dus een extra 5,25 bay. Met zo'n display hoef je je tv niet altijd aan te zetten wil je naar de radio of cd luisteren. Verder wens ik je veel bouwplezier.

LangeFrans
poehee
Newbie
*

« Reply #29 on: 20 January 2006, 11:16:15 »

LangeFrans, jernst,

Hartstikke bedankt alvast.

Mijn opzet is op het systeem uit te breiden (@LangeFrans: er komt LATER zeker een tweede schijf in en meer...). De basis moet kloppen.

@jernst: interessant stukje over de TV-kaart. Voorlopig staat er nog een CRT bij ons. Tevens is de beeldkwaliteit bij ons nooit een belangrijke factor (mits het binnen onze normen blijft - die zijn niet kritisch). Het gaat voornamelijk om de inhoud.

De keuze voor deze kast (Silverstone LC17) komt door het kunnen plaatsen van grote fans. Dat zie ik niet snel terug bij andere kasten. Of is het voor deze configuratie niet van belang ?

Ik ben nogal onzeker geworden over de voeding. Ik las ergens dat deze toch wel veel lawaai maakte. Het is de Silverstone ST46F (ATX2) 400W (actief gekoeld). Ik ben geen ervaren systeembouwer, dus ik durf een passieve niet aan. Welke ACTIEVE voedingen zijn echt stil ?

De sempron 3400 wordt niet warmer dan de 3000 ? Of  'trekt' de 3000 het niet.

Gr. Bart.

Silverstone LC-16B-M / Enermax NT 495AX / Gigabyte K8NF-9 / AMD Athl64 Veni 2000 / Zalman 7700-cu / Asus EN6600LE 256MB / Kingston Dual CH Dimm 1GB / Hitachi Dstar 250GB Sata2 / PVR150 / 2x Fanmate2
ron.lemmens
Standaard
**

« Reply #30 on: 20 January 2006, 12:18:32 »

Bart,

Ik heb een ElanVital EV4007 voeding die erg stil is omdat hij de 12cm ventilator volledig uitschakeld als hij onder een bepaalde temperatuur blijft (SSM 0dB mode). Ik heb hier erg goede ervaringen mee in een Silverstone LC16M/Asus A8N-VM CSM/AMD64 3200+/1Gb DDR2/Samsung SP2504C/BenQ1640/PVR500MCE.

Ron.

Asus A8N-VM CSM, Athlon64 3200+, 2GB, GeForce 8500GT, Samsung SP2504C 250GB + HD501LJ 500GB, BenQ DW1640, Silverstone LC-16M, MCE Remote & KB, FloppyDTV DVB-C, Vista Home Premium, Hitachi 42PD7200A
LangeFrans
Gemiddeld

« Reply #31 on: 20 January 2006, 13:52:36 »

De sempron 3000+ voldoet zeker. Alleen ik denk dan maar, beter een tandje teveel dan te weinig. Zeker ook voor de toekomst (Vista).
Mijn processor wordt niet warmer dan zo'n 45graden met cool 'n quit van asus. De fan op de processor houdt zich behoorlijk rustig. Af en toe draait hij zelfs niet. Gunstig voor je dBa'tjes.

langeFrans
olie4
Standaard
**

« Reply #32 on: 24 January 2006, 22:29:05 »

Ik heb een DIGN HV5 kast met een M-ATX voeding ( Animo A320MS) maar ik vind de voeding veels te veel lawaai maken. Irriteert mij echt mateloos. Zeker als die 's nachts aanspringt om iets op te nemen.
Nu ga ik samen met een leverancier een externe fanloze voeding maken. Waarschijnlijk de Silverstone SST-ST30NF, die misstaat ook niet in de huiskamer. Uiteindelijk zal het dus een soort verlengkabel worden die rechtstreeks de HV5 kast in gaat, welke wordt afgedicht met een nette aluminium plaat .

Voordelen naar mijn mening:
- Geen lawaai meer van de voeding zelf
- Veel minder hitte in de kast
- De voeding kan (doordat hij buiten de kast staat) ook zijn warmte beter kwijt

Nadelen (wellicht):
- De voeding staat buiten de HTPC kast, iets minder mooi.

Heeft iemand dit al eerder gedaan? En wat zijn de ervaringen. Wellicht dat er mensen zijn die de Silverstone SST-ST30NF kennen en daar slechte ervaringen mee hebben?
Gutje
Standaard
**

« Reply #33 on: 25 January 2006, 10:48:40 »

Ik heb ook een ST30NF en hij bevalt me zeer goed.
Hij zit bij mij nog in de kast maar jou idee spreek mij zeer aan.

Nu heb ik alleen nog een 92mm fan draaien die ik heel soms hoor draaien  (op max 5% via Speedfan) maar ik heb hm nog nooit echt zwaar belast.

Hou wel rekening met de aarding, als je een voeding buiten de kast plaatst is die weg.
olie4
Standaard
**

« Reply #34 on: 25 January 2006, 11:33:59 »

De kast is toch van aluminium, zal dat qua aarde niet anders zijn?
blackhawk
Guru

« Reply #35 on: 25 January 2006, 12:57:30 »

Wat er bedoeld wordt, is dat de aardverbinding via de voedingsconnector naar het chassis van de netvoeding gaat. Netvoeding buiten de kast betekent dan dat er een extra draad (voor de aarding) nodig is voor verbinding van de netvoeding met de kast.
Gutje
Standaard
**

« Reply #36 on: 25 January 2006, 14:28:48 »

Aluminium geleidt ook.
Wat er bedoeld wordt, is dat de aardverbinding via de voedingsconnector naar het chassis van de netvoeding gaat. Netvoeding buiten de kast betekent dan dat er een extra draad (voor de aarding) nodig is voor verbinding van de netvoeding met de kast.
Hij bedoeld de kast van de voeding, deze is inderdaad van aluminium.
olie4
Standaard
**

« Reply #37 on: 25 January 2006, 15:03:15 »

Ja ik bedoelde de kast van de voeding  smile
aprilia2000
Pro

« Reply #38 on: 27 January 2006, 23:50:25 »

Ik heb een DIGN HV5 kast met een M-ATX voeding ( Animo A320MS) maar ik vind de voeding veels te veel lawaai maken. Irriteert mij echt mateloos. Zeker als die 's nachts aanspringt om iets op te nemen.
Nu ga ik samen met een leverancier een externe fanloze voeding maken. Waarschijnlijk de Silverstone SST-ST30NF, die misstaat ook niet in de huiskamer. Uiteindelijk zal het dus een soort verlengkabel worden die rechtstreeks de HV5 kast in gaat, welke wordt afgedicht met een nette aluminium plaat .

Nadelen (wellicht):

Heeft iemand dit al eerder gedaan? En wat zijn de ervaringen. Wellicht dat er mensen zijn die de Silverstone SST-ST30NF kennen en daar slechte ervaringen mee hebben?

Klinkt goed, maar houdt er rekening mee dat het heel erg moeilijk is een voeding écht stil te krijgen, de transformator hoor je vaak namelijk ook.

EscapeX
Gemiddeld

« Reply #39 on: 28 January 2006, 12:05:38 »

Nadelen (wellicht):

Klinkt goed, maar houdt er rekening mee dat het heel erg moeilijk is een voeding écht stil te krijgen, de transformator hoor je vaak namelijk ook.

Let op!!
In principe zit de fanloze voeding in kast, maar de systeem fan zorgt ervoor dat er alsnog warmte wordt afgevoerd.
Indien je fanloze voeding buiten de kast zet wordt deze zeer en zeer warm, vooral in de zomer.
Je kan zelfs de voeding niet meer aanraken.
Ik heb toen zelfs een normale fan (40cm?), huis,tuin en keuken fan, gericht op de voeding, dat alsnog de warmte wordt afgevoerd.
Dus dit was geen oplossing.

Nu zit er een Micro-ATX voeding in met een papst fan, door de shop zelf gemodificeerd!
Peer
Pro

« Reply #40 on: 28 January 2006, 13:56:19 »

Een fanloze voeding zal normaalgesproken een fors deel van z'n warmte afgeven via de behuzing van de kast: immers zit deze voeding met 6 schroeven thermisch verbonden met de behuizing (Natuurlijk dient dit daarnaast ook voor aarding, maar da's minder belangrijk): een fanloze voeding 'los' gebruiken vormt dus een kritisch probleem: immers, kan ie z'n warmte onvoldoende kwijt en wordt dus super (kritisch) heet: NIET slim dus en dus ook NIET doen  (tip: lees de specificaties van de desbetreffende fabrikant er maar 'ns op na: daar zal dit ongetwijfelt ook gespecificeerd zijn !)

Algemeen:
- Wetenschap: het opgenomen vermogen van een PC wordt voor ca. 80 á 90% omgezet in warmte
- Deze warmte moet afgevoerd worden en liefst zo geluidloos mogelijk
- Het fenomeen van 'hot spots' moet je NIET onderschatten
- KORTOM: geforceerde koeling BLIJFT noodzakelijk, hoe weinig dan ook....en daarmee is dus een ventilator altijd noodzakelijk.
De kunst is dus om een zo stil mogelijke ventilator te gebruiken voor deze geforceerde koeling, maar die zijn er immers voldoende te koop !

Tevens zul je een ontwerp moeten maken van een Multimedia PC die:
    - zo min mogelijk energie verbruikt, zodat
       - je ook zo min mogelijk warmte hoeft af te voeren, zodat
         - je zo min mogelijk hoeft te koelen (geforceerd), zodat
            - je een stille PC krijgt

TIP: zie ook: http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,751.0.html

-------------------------------------------//---------------------------------

Voor wat betreft de Animo voeding stiller maken, lees hieronder m'n eerder geposte oplossing daarvoor (MAAR ben wel SUPER voorzichtig hiermee !)

Zonder veel moeilijkheden kun je de Animo M-ATX voeding modificeren, zodat de fans weinig of geen kabaal meer maken.

PAS OP: aangezien je aan de ventilatoren in de voeding gaat werken een WAARSCHUWING: trek de stekker uit het stopcontact en werk verder zéér zorgvuldig, daar het anders gevaar kan opleveren: weet wat je doet !

Dat doe je op de volgende manier:
- Haal de voeding uit de Dign / Origen HV5 behuizing
- Zorg dat alle kabels 'los' zijn en dat de 230v ZEKER niet meer aangesloten is
- Open de voeding door de schroefjes los te draaien
- Binnenin tref je twee ventilatortjes aan, die beiden zijn aangesloten op één klein printje met temperatuuropnemer: dit printje is d.m.v. twee draden aangesloten op de +12v en 0v in de voeding
- knip deze draden door en verleng ze daarna (ca. 50 cm) zodat je ze via de uitgang waar alle overige kabels naar buiten gaan, ook naar buiten kunt voeren
- Sluit de voeding weer door de schroefjes weer terug te draaien, zorg dat je nergens sluiting maakt: werk zorgvuldig !
- Plaats de voeding weer terug in de kast en sluit weer alle connectoren aan

Vanaf nu kun je op meerdere manieren te werk gaan:
A) Koop een Zalman FanMate 1 of 2 controller (kost ca. € 5,- tot 10,-) en sluit deze aan de ene zijde aan op één van de 2 of 3 motherboard FAN connectors en aan de andere zijde: de twee pennen met de zwarte en rode draden (de gele/witte draad blijft dus vrij): LET OP: sluit ze wel goed-om aan, anders draaien de ventilatoren verkeerd om....
B) Plaats ergens een potmeter van ca. 1Kohm en zorg dat deze tussen de +12 v wordt aangesloten van bijv. een vrij Molex connector (da's zo'n connector waarmee je de HDD of DVD van spanning voorziet/gele draad), terwijl de 0v ook op diezelfde Molex connector wordt aangesloten (=zwarte draad): door de potmeter te draaien, wordt de spanning = toerental gewijzigd
C) Sluit deze 2 draden van de power-ventilatoren NIET aan op +12v en 0v, maar op +5v en 0v (dus zonder regelaar), dan draaien ze ca. 60% langzamer en stiller
D) diverse andere oplossingen om de spanning naar deze twee ventilatoren te regelen.....

Hou wel in de gaten dat er een minimale air-flow blijft, want de voeding heeft wel degelijk koeling nodig !, verder werkt deze oplossing PERFECT !

Suc6 & grtz,

Peer
« Last Edit: 29 January 2006, 15:18:35 by Peer » Logged
wizard010
Newbie
*

« Reply #41 on: 28 January 2006, 16:05:41 »

Mijn ervaring met koelers en fans e.d. is dat er toch ondanks dat ze erg stil kunnen zijn er toch geluids productie is. Dit komt vooral door het feit dat zich stof op de fan-bladen gaat hechten en hierdoor onbalans ontstaat. Regelmatig schoonmaken is een optie en zal het geluid tijdelijk wegnemen, maar voor hoelang. De ultieme kast voor mij is deze, zie link: http://www.mcubed-tech.com/eng/hfx.htm Qua energie verbruik is deze kast berekent op een CPU warmte afvoer van 130 watt, ruim genoeg voor de nieuwste cpu's en voor mijn systeem een AMD 3200+ zeker genoeg.

Allemaal erg leuk dat knutselen doe het zelf ook graag, maar voor de huiskamer moet er naar mijn idee een stille, professionele en een mooie staan dus 0db en niet te onderscheiden van een high-end audio component.

admin edit: Link aangepast rechtstreeks naar productinfo van fabrikant om voordehand liggende reden.
« Last Edit: 28 January 2006, 18:13:35 by WebMaster » Logged
olie4
Standaard
**

« Reply #42 on: 29 January 2006, 15:09:35 »

hmmm. Wel nuttige tips allemaal. Ik had er trouwens helemaal niet bij stil gestaan dat de kast ook nog een nuttige bijdrage geeft aan de warmteafvoer. Ik dacht dat het juist tegenwerkte.

Ik zal er nog eens goed over nadenken.

p.s. Die kast op http://www.mcubed-tech.com/eng/hfx.htm is trouwens wel heel erg cool.
blackhawk
Guru

« Reply #43 on: 30 January 2006, 11:36:25 »

Ligt aan een en ander in elkaar zit. Een ventilator kan stil zijn tot dat die bijvoorbeeld in een kast wordt gezet. Dan kan die door resonantie behoorlijk wat meer geluid gaan maken. Ik ga zelf dus niet beweren dat montage van een netvoeding in een kast altijd koeler is. In zo'n geva; kan een voeding buiten de kast, met een extra ventilator een mogelijke oplossing, en dat een ventilator nog best nodig is, dat geloof ik wel. Alleen een hele goede netvoeding heeft behoorlijk stevige koelplaten die vaak ook verbonden zijn met de netvoedingskast zelf, kijk en dat biedt weer extra mogelijkheden voor koeling. Zelf zou ik desondanks toch wel een ventilator plaatsen ... of de netvoeding moet gewoon erg goed in elkaar zitten.
Het kan ook zijn dat met wat kleine verbetering een luchtstroom kan worden gecreeerd waarmee de warmte in de kast beter wordt afgevoerd en dus beter gekoeld wordt. In de kast moet nog steeds lucht circulatie mogelijk zijn. Er zijn kasten met grote koelblokken aan de buitenkant, kijk dat is een hele andere oplossing. Als dat goed is uitgevoerd, dan kan de warmte op die manier uit de kast (in theorie dan). Alleen koelribben aan de buitenkant hebben nog steeds luchtstroming nodig om goed te koelen. En in de kast kan een beetje luchtstroming ook geen kwaad.
olie4
Standaard
**

« Reply #44 on: 30 January 2006, 12:59:57 »

Ik ben gewoon op zoek naar creatieve oplossingen om de DIGN HV5 kast stiller te krijgen.
Mijn processor-koeler en kast-koelers maken weinig tot geen geluid, dat is dus niet het probleem. Alleen de PSU is gewoon de boosdoener. En ik kan alleen maar m-atx voedingen plaatsen in die kast.

Maar een vriend van mij heeft ook de fanloze voeding van Silverstone en hij gaat 'm deze week even buiten de kast zetten om te kijken wat er gebeurt.
teun
Guest
« Reply #45 on: 30 January 2006, 13:08:31 »

Hoi Olie4,

Ik heb ook een dign 5 kast met de standaard kast-koeler. Deze wil ik gaan vervangen voor 1 of 2 nieuwe fans.
Welke fan(s) heb jij in je kast zitten?

Grt,
Teun
olie4
Standaard
**

« Reply #46 on: 30 January 2006, 13:11:11 »

Ik heb twee Silenx fans geplaatst van 8 dba. Superstil! Maar opzich kan 1 casefan ook wel.
Moeilijk te krijgen in Nederland. Uiteindelijk via de website van Silenx bij een Engelse leverancier besteld. Dat scheelde zelfs geld t.o.v. het bestellen bij een bedrijf hier in Nederland.
aprilia2000
Pro

« Reply #47 on: 30 January 2006, 14:35:35 »

Meestal kun je de fan die in de voeding zit vrij eenvoudig vervangen door een stiller exemplaar. Let er hierbij echter wel op de luchtverplaatsing van een fan.

belikeroon
Guest
« Reply #48 on: 7 February 2006, 11:26:11 »

Even een tip voor een stille voeding, bekijk de test in het blad "C't magazine " als je op zoek bent naar en fluisterstille voeding van rond de 350 watt.
In deze test worden wat voedingen besproken en onder andere getest op geluidsnivo. Hierbij komen de Amacrox AX420-60gln, de Antec SP-350P en de Enermax EG375AX-VE als goeie stille voedingen uit de test. Prijzen liggen tussen de €60 en €80.   
aprilia2000
Pro

« Reply #49 on: 7 February 2006, 14:57:07 »

Even een tip voor een stille voeding, bekijk de test in het blad "C't magazine " als je op zoek bent naar en fluisterstille voeding van rond de 350 watt.
In deze test worden wat voedingen besproken en onder andere getest op geluidsnivo. Hierbij komen de Amacrox AX420-60gln, de Antec SP-350P en de Enermax EG375AX-VE als goeie stille voedingen uit de test. Prijzen liggen tussen de €60 en €80.   
Zijn er ook micro-atx voedingen in de test meegenomen?

DeFab
Newbie
*

Q
« Reply #50 on: 8 February 2006, 20:16:20 »

Ik draai met een redelijk standaard (dus goedkoop) systeem. Er draait bijna nooit een fan, en al helemaal nooit volluit.
Het bestaat uit:

Asus K8N-e deluxe
Amd Sempron 64 2800+
Nvidia 6200 passief gekoeld
Silverstone LC03
WinTv PVR 150 MCE
1gb ddr 400
250gb maxtor sata
Tagan TG380 voeding

Door in de bios de Q-fan 2 instellingen aan te passen draait er bijna nooit een fan.

Cpu start temp 47 graden
Cpu full temp 57 graden

Case start temp 40 graden
Case full temp 50 graden

De processor blijft bij tv kijken en muziek luisteren +/- 42 graden
de kast ongeveer 34 graden

Als ik op ga nemen en muziek luister wordt dat 45 graden om 42 graden (de kastkoelertjes draaien dan op 20%)

De Tagan voeding is ook heel stil. Ik heb beide kastkoelertjes (6cm) met een y-kabeltje op het moederbord aangesloten.
bas r
Newbie
*

« Reply #51 on: 10 February 2006, 16:15:15 »

Door in de bios de Q-fan 2 instellingen aan te passen draait er bijna nooit een fan.

Welke instellingen heb je dan precies gewijzigd? Bij mij kan ik alleen aangeven dat de fan van de cpu en de casefan, of automatisch harder en zachter worden gezet, of ik kan een bepaalde capaciteit aangeven van de maximum rotatiesnelheid.
Is de fan van de voeding eigenlijk stiller te krijgen? Kun je bv. een Zalman fan daarop aansluiten?
« Last Edit: 11 February 2006, 12:35:44 by bas r » Logged
Nikkels
Standaard
**

« Reply #52 on: 8 March 2006, 08:02:32 »

Er zijn voedingen met een temperatuur gestuurde ventilator. Alternatief is de orginele psu fan te vervangen door een die regelbaar is middels een potmeter of temperatuurgestuurd. Kan geen links plaatsen zonder direct reclame te maken. Het advied is even googlen (of is dat ook reclame  biggrin) met zoektermen: fan speed controler

Dign HV5, Asus p5gd2 Deluxe, P4 775 3,0 gHz, Hauppauge 150 MCE, Gigabyte gv-rx70128d, Silenx 14 dB fan's en PSU, Hyper 48, Siverstone SST-NT01 v2.0,  Logitech diNovo Mediadesktop
Peer
Pro

« Reply #53 on: 8 March 2006, 17:55:57 »

Beste Nikkels,

Zie de super eenvoudige en goedkope oplossing zoals ik die reeds elders op dit forum beschreef in: http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,919.msg7415.html#msg7415

Suc6 & grtz,

Peer
Nikkels
Standaard
**

« Reply #54 on: 10 March 2006, 13:19:02 »

Klopt, heb ik niets aan toe te voegen.

Dign HV5, Asus p5gd2 Deluxe, P4 775 3,0 gHz, Hauppauge 150 MCE, Gigabyte gv-rx70128d, Silenx 14 dB fan's en PSU, Hyper 48, Siverstone SST-NT01 v2.0,  Logitech diNovo Mediadesktop
Peter Poot
Newbie
*

« Reply #55 on: 7 April 2006, 22:59:23 »

Hallo allen,

Ik heb dit topic met veel intresse gelezen en er een hoop uit kunnen halen. Waar ik echter nog naar op zoek ben is ervaringen met de kasten met 7" lcd. Iemand?  thumbsupthumbdown
Ik wil deze kast (x15e of LC-18) waarschijnlijk gaan gebruiken als basis voor een MCE-machine, maar heb er nog weinig tot geen gebruikers ervaringen van gezien.

Ben benieuwd!  icon9

Peter
EscapeX
Gemiddeld

« Reply #56 on: 8 April 2006, 09:50:49 »

Hallo allen,

Ik heb dit topic met veel intresse gelezen en er een hoop uit kunnen halen. Waar ik echter nog naar op zoek ben is ervaringen met de kasten met 7" lcd. Iemand?  thumbsupthumbdown
Ik wil deze kast (x15e of LC-18) waarschijnlijk gaan gebruiken als basis voor een MCE-machine, maar heb er nog weinig tot geen gebruikers ervaringen van gezien.

Ben benieuwd!  icon9

Peter

Peter,

Deze week ga ik de LC18 bestellen en ik maak een uitgebreide review van.
De componenten die erin komen zijn:

- Silverstone NT01 V2.0 Passive CPU Cooler
- Silverstone ST30NF Passive Power Supply
- PowerColor (TUL) ATI Radeon X700SCS Passive
- Asus P5AD2-E Premium
- Intel Pentium 4 3.0GHz 530J LGA775 1MB
- Kingston 1GB Memory  (+ Revoltec RAM Freezer Gold)
- 5x Hitachi HDD 400GB 7200RPM 8MB S-ATA ( = 2TB)
- Hauppauge PVR-500MCE Dual Tuner
- M-Audio Revolution 7.1
- 4x Papst 8412 N/2GLE 8cm 3-pin fan (12 dBa)

Gr,
Ralf
denhaag
Gemiddeld

« Reply #57 on: 8 April 2006, 13:04:22 »

Peter,

Deze week ga ik de LC18 bestellen en ik maak een uitgebreide review van.
De componenten die erin komen zijn:

- Asus P5AD2-E Premium
- M-Audio Revolution 7.1

Gr,
Ralf

Ralf ben enorm benieuwd, wil namelijk ook zo'n kast aanschaffen.
Mijn vragen alvast:
-waar schaf jij eea aan?
-laat je het in elkaar zetten of doe je het zelf?
-waarom 2TB hd ?
EscapeX
Gemiddeld

« Reply #58 on: 8 April 2006, 13:52:02 »

Ralf ben enorm benieuwd, wil namelijk ook zo'n kast aanschaffen.
Mijn vragen alvast:
-waar schaf jij eea aan?
-laat je het in elkaar zetten of doe je het zelf?
-waarom 2TB hd ?

Ik schaf het aan bij mijn distributeur, omdat ik reseller ben, en ik zet 'em zelf in elkaar.
Betreft de 2TB wil ik mijn films erop zetten, met de MCE Plugin "My Movies", dan heb je als het ware een library cq jukebox van films.

Gr,
Ralf
LangeFrans
Gemiddeld

« Reply #59 on: 8 April 2006, 21:41:24 »

Ik ben ook zeer benieuw naar die kast. Je leest er niet veel over. Waarschijnlijk omdat hij nogal duur is nog niet veel in gebruik bij mce'ers.
Ben vooral benieuwd naar de bijbehorende drivers bij display, en hoe het nu precies zit met de resoluties die je moet gebruiken met dit schermpje. Ook hoe het zit met dual view, dus zowel het display als tv tegelijk beeld. Ook interessant om te weten is hoe gebruikersvriendelijk het touchscreen is.
Verder leuk om te weten is, hoe snel reageert mce systeem op touchscreen. Zit daar bijv. een vertraging op, je drukt dus op het scherm en hoe snel reageert mce hierop. Allemaal leuke dingen om te weten i.v.m. eventuele aanschaf van deze kast.

Groeten
LangeFrans
MultiMediaMachines.nl
Pro
*

« Reply #60 on: 8 April 2006, 22:04:14 »

Ben vooral benieuwd naar de bijbehorende drivers bij display, en hoe het nu precies zit met de resoluties die je moet gebruiken met dit schermpje. Ook hoe het zit met dual view, dus zowel het display als tv tegelijk beeld.

Beste LangeFrans,

Het Silverstone LC 18 display ondersteund de volgende resoluties

quote van
http://www.multimediamachines.nl/pd-354434807.htm?defaultVariants=search0_EQ_Kies%20Uitvoering_AND_{EOL}&categoryId=4

*)Het LC18 scherm ondersteund de volgende VESA standaard resoluties op 60Hz middels weergave middeling (resolutie wordt truggebracht naar 800x480):

1600 x 1024 1600 x 900
1360 x 768 1360 x 1024
1280 x 1024 1280 x 960 1280 x 768 1280 x 720
1152 x 864 1152 x 720
1024 x 768
960 x 600
848 x 480
800 x 600
640 x 480

Het display gebruikt een VGA aansluiting dus de grafische kaart dient naast de aansluiting welke men wil gebruiken voor de TV ook een extra VGA te hebben.

RayMan69
Gemiddeld

« Reply #61 on: 9 April 2006, 12:07:55 »

Hallo allen,

Ben benieuwd!  icon9

Peter

Ik heb de x15e en ben zeer tevreden over de kast.  De 7'lcd touchscreen vind ik erg duidelijk en overzichtelijk heb hem nu een maand of 4 en kan me niet voorstellen dat je een mediacenter wil zonder zo'n scherm.
Weet niet wat je nog meer wil weten over deze kast maar ik hoor het wel.

A Dirty Mind Is A Joy Forever ;-))
Peter Poot
Newbie
*

« Reply #62 on: 11 April 2006, 00:17:54 »

Kijk, kijk, wat zo'n vraag al niet voor reacties oplevert, waarvoor dank mensen!

Langzaam maar zeker wordt ik steeds enthousiaster en ga 99,9% zeker voor de x15e. Uit al het speurwerk dat ik heb gedaan krijgt ie schijnbaar net iets betere recensies... Ralf, wat is jouw reden om voor de Silverstone te gaan?

Wat betreft andere componenten: Ralf, ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen. Please do share them.

Wat ik me trouwens nog afvraag, als je zo'n kast koopt, ontbreken en dan nog wezenlijke zaken die niet standaard zijn. Ik kan me voorstellen dat je de voeding en koeling zelf regelt, maar bijvoorbeeld de IR-ontvanger? Is die case-specifiek of kun je daar ook gewoon met de MCE remote intern (!) aan de gang? Iemand een idee?

Greetz,
Peter
EscapeX
Gemiddeld

« Reply #63 on: 11 April 2006, 13:31:05 »

... Ralf, wat is jouw reden om voor de Silverstone te gaan?

Wat betreft andere componenten: Ralf, ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen. Please do share them.

Peter,

De reden dat ik de Silverstone wil, is het aantal disken die erin kunnen (5 stuks) en de plaatsing van de voeding en de airflow die door de kast heen gaat. In de Silverstone kunnen de disk beter gekoeld worden, door eventueel 80mm fans (vookeur: Papst 80mm 1500RPM 12DBa) onder de disken te plaatsen. De overige componenten heb ik ook van Silverstone (allen passief). Op deze manier kan ik fans plaatsen met een laag toerental, zodat de koeling optimaal blijft, en de processor niet al te heet gaat worden.

Kortom: puur de airflow en het aantal disken maakt de Silverstone aantrekkelijker dan de OrigenAE x15e.

De componenten die erin komen:

- Asus P5AD2-E Premium
- M-Audio Revolution 7.1

Echter ben ik nog wel aan het twijfelen, of ik dat display uberhaupt wel ga gebruiken.
Het alternatief die ik heb is de Silverstone LC20B-M, die dezelfde indeling heeft (airflow), maar er kunnen dan 6 disken in ipv 5 disken.

De IR die ik gebruik, zal gewoon de standaard Microsoft IR zijn.

Gr,
Ralf
Peter Poot
Newbie
*

« Reply #64 on: 28 April 2006, 16:06:32 »

Hi,

Het viel allemaal niet mee, maar ik heb inmiddels toch een Oregin X15e Silver kunnen vinden (volgens mij de laatste in Nederland..... biggrin) Als klap op de vuurpijl bleek bij het afhalen nog een R2 uitvoering te zijn ook, dus 2 rearcase-fans, 1 bottom casefan onder de montage-plaats voor 3 van de 4 harddiscs en compleet met IR-ontvanger.
Inmiddels de componenten uitgezocht obv van o.a. dit forum en ervaringen uit m'n omgeving.
Grofweg ziet mijn config er verder als volgt uit:

- AMD Athlon64 3200+
        - Asus moederbord A8N-Vm
        - Asus EN6600 silencer TD/128 mb/PCIe
        - 2* Kingston DDR 512MB
        - Losse 1394/firewire kaart
        - Samsung SATA 300 Spinpoint 250 GB 7200rpm 8mb
        - Nexus voeding 350w 19 db
        - NEC ND 4550 DVD+-RW 16x DL
        - Hauppage WinTV PVR 500 MCE

Hopenlijk vanmiddag halen, morgen bouwen en vanaf morgen genieten

Vooralsnog ga ik met de bijgeleverde koelers testen. als het me niet lijkt, komen er Zalman's oid in.....

Greetz,
Peter
detox
Guest
« Reply #65 on: 14 May 2006, 18:50:43 »

Heb goede ervaringen met het volgende opgebouwde systeem:

CoolerMaster CM Media 260 incl. iMon IR receiver + afstandsbediening + VFD display + PCI en PCI-Express risercards
Asus A8N-VM CSM uATX mainboard incl.  on-board video, usb, firewire, ethernet en audio
AMD Athlon 64 3000+
CoolerMaster Susurro (16dB) CPU koeler
Samsung SP2505C 250GB S-ATA disk
NEC ND-4551 DVD-brander
Sapphire Theatrix 550pro TV-kaart (met ATI’s THEATER™ 550 PRO chip)
1GB (2x 512MB) PC3200 CL2.5 DDR-SDRAM van TwinMos
LC Power LC6550 550Watt PSU met 14 cm fan (voordelig en heel erg stil)
Zelf een TV-out + SPDIF out bracket gemaakt en aangesloten op het mainboard.
De met de kast meegeleverde casefan's (3x) heb ik niet gebruikt, deze maakten mij te veel geluid. Daarvoor in de plaats één Thermaltake TT-8025A fan ingebouwd in de opening tussen de PCI sloten en de harddisk bay (had ik nog liggen en houdt de TV kaarten en harddisk redelijk koel).

Voordelen:
- modern board met on-board graphics die meer dan toereikend zijn voor gebruik als MCE
- voorbereid op de toekomst met een PCI-Express x16 slot
- layout van de sloten precies passend voor de CoolerMaster CM Media 260 kast (niet elk mainboard past hier in !)
- S3 en S4 power states werken perfect op dit bord
- Cool&Quiet werkt ook perfect op dit bord
- 8x USB2 + 2x FireWire zorgt voor voldoende aansluitmogelijkheden
- DVI-D en VGA (SUB-D) aansluitingen op het mainboard, DVI-D en analoge VGA kunnen tegelijk gebruikt worden
- high defenition audio met goede kwaliteit geluid
- ruimte voor nog een 2e harddisk
- er past een floppydrive in (nou ja, voordeel .....) of een 3e harddisk i.p.v. floppydrive

Nadelen:
- TV-out en SPDIF bracket niet standaard meegeleverd door Asus
- bracket voor 2e seriele poort ook niet standaard meegeleverd door Asus
- met de kast meegeleverde iMon afstandsbediening oogt wat fragiel en minder slijtvast, tijd zal het leren
- analoge VGA kan NIET tegelijk gebruikt worden met TV-out aangezien de chipset maar 1 RAMDAC heeft, je hebt dus of beeld op analoge VGA, of op TV-out, maar niet beide tegelijk.

Het mainboard heeft een eigenaardigheid, een BIOS update was nodig om een fatsoenlijke TV-out te krijgen, was kennelijk een bug of zo, maar werkt nu prima. Al met al een erg stil systeem met goede prestaties. Vooral de TV kaarten met ATI chip er op geven een aanzienlijk beter beeld dan de Hauppauge PVR150 en 500 serie (geloof me, ik heb ze allemaal gehad en kan direct vergelijken en de PVR150 en 500 series hebben echt een prutskwaliteit beeld nadat je ze vergeleken hebt met de ATI gebaseerde TV kaart).  Vooral tijdens snelle bewegingen valt op dat de geleverde MPEG door de ATI kaart aanzienlijk minder blokkerig is, bitrate continue tussen 8 en 10 mbit/s per kaart. Ondersteuning in Windows MCE werkt prima, gewoon de algemene drivers van de ATI website gehaald en geïnstalleerd.
mgink
Standaard
**

« Reply #66 on: 13 August 2006, 17:41:07 »

Ik ben zo langzamerhand informatie aan het verzamelen om een mce computer te bouwen... Een aantal dingen hebben we al; komen uit een andere pc die op dit moment werkloos is. Het gaan hier om een ASUS A7S8X-MX moederbord (socket A) een hauppage TV tuner en een ATI 9250 videokaart. Waar ik op dit moment echt naar zit te kijken is een geschikte (lees stille) behuizing. Ik ben qua model wel redelijk gecharmeerd van de Aopen H420 (http://www.aopen.nl/products/housing/H420series.htm) Qua voeding zal het wel goed zitten, maar ik vraag me dus af of dit een beetje stil is. Het filmpje onderaan vertrouw ik natuurlijk niet  Wink Dat is niets meer dan reklame.

De processor die ik wil gaan gebruiken is een socket A Athlon XP 2400+. Dat zijn voor zover ik weet nou niet bepaald processors die er om bekend staan erg warm te worden (of zit ik nu verkeerd?)

edit: ook vraag ik me het volgende af: we hauppage tv kaart die ik heb is een aantal jaar geleden aangeschaft (ik weet even zo gauw niet welk model het is) en ik vraag me dus af of dat geen problemen op gaat leveren met MCE.

Mvg,
Martijn
« Last Edit: 13 August 2006, 18:39:46 by mgink » Logged

Aopen H420-A
Asus A7S8X-MX mobo
AMD Athlon XP 2400+
Kingston 512 Mb DDR
XFX GeForce FX 5200
XFX NVTV tuner
LG DVD speler
Western Digital 160 Gb schijf
harryd
Administrator
Guru

« Reply #67 on: 13 August 2006, 18:35:29 »

@mgink

Heb je ook al eens gekeken naar de HTPC behuizing van Antec model Fusion? Deze denk ik aan te gaan schaffen ter vervanging van mn Silverstone LC03 (wat trouwens ook een stille en mooie kast is als je het goed aanpakt dwz casefans dempen en stille voeding).

Edit: De Antec kan trouwens alleen m-ATX mobo's aan , maar als ik mij niet vergis is jouw mobo m-ATX...

« Last Edit: 13 August 2006, 18:39:05 by harryd » Logged

mgink
Standaard
**

« Reply #68 on: 13 August 2006, 18:48:23 »

Sja.. het gaat ook een beetje op de prijs Tongue Deze Aopen kast is z'n 55 euro, en het schermpje is ook niet echt van levensbelang voor mij. Eventueel zijn die ook nog los te krijgen heb ik gezien, dus mocht de nood aan de man komen....

Mobo is idd microATX, dus dat is geen probleem, maar dat is ook al een vereiste voor de Aopen kast.

Groets,
Martijn
« Last Edit: 13 August 2006, 21:35:11 by mgink » Logged

Aopen H420-A
Asus A7S8X-MX mobo
AMD Athlon XP 2400+
Kingston 512 Mb DDR
XFX GeForce FX 5200
XFX NVTV tuner
LG DVD speler
Western Digital 160 Gb schijf
Boontje
Pro

« Reply #69 on: 11 January 2007, 16:04:21 »

Hallo,

Dit is een mooi topic voor newbies als mij. Alleen jammer dat de eerst genoemde configuratie alweer bijna 2 jaar oud is.
Vandaar een paar vragen van mij: 

Zijn de AMD processoren nog steeds energie zuiniger zijn dan de nieuwe Intel Core duo processoren?
Is een AMD Athlon 64 3200+ krachtig genoeg voor Vista?
Met het oog op de toekomst (Vista) raden jullie dan 2 GB Ram aan?

Zijn er nog meer zelf bouwers die recent een goed werkend systeem gebouwd hebben?
Zo ja, willen jullie deze die dan hier plaatsen, bij voorkeur met een motivatie voor de keuze van onderdelen?

Antec Fusion V2; Gigabyte GA-MA78GM-S2H; AMD Phenom 9350e; 2 GB Kingston DDR2 667mhz; 2x 500GB Samsung Spinpoint T166; 2x Hauppauge WinTV PVR150
MultiMediaMachines.nl
Pro
*

« Reply #70 on: 11 January 2007, 16:38:39 »

Hallo,

Dit is een mooi topic voor newbies als mij. Alleen jammer dat de eerst genoemde configuratie alweer bijna 2 jaar oud is.

Beste Boontje,

Wellicht dat het inderdaad wenselijk is de hardware weer eens opnieuw aan te spreken.
In grote lijnen zijn de basis strategien zoas die in de initieele posting vermeld staan natuurlijk niet gewijzigd.

Vandaar een paar vragen van mij: 

Zijn de AMD processoren nog steeds energie zuiniger zijn dan de nieuwe Intel Core duo processoren?
Is een AMD Athlon 64 3200+ krachtig genoeg voor Vista?

Het vergelijk is wat bemoeilijkt doordat men deels appels met peren gat vergelijken doordat bijvoorbeeld de ene cpu het geheugen management op de cpu heeft geintegreerd en de andere een aparte chip(set) hiervoor gebruikt.
Wat in ieder geval gestelt kkan worden is dat Intel met de introductie van haar nieuwe processoren (CoreDuo lijn), die ten dele technologie ontleent uit de eerdere PentiumMobile processoren, een enorme verbetering heeft weten te bewerkstelligen t.o.v. de eerdere energie vretende en warmte ontwikkelende Pentiums.
Hoewel Intel momenteel wellicht wat beter presteerd tov. AMD mbt energie gebruik en warmte onwikkeling zijn de processoren een stuk duurder.
Een AMD Althlon 3200+ Socket AM2 is in ieder geval een prijs technisch gunstige kadidaat welke goede prestaties neerzet en ook energie technisch goed presteert, waarvan ook nog een duurdere extra energie zuinige variant bestaat.

Met het oog op de toekomst (Vista) raden jullie dan 2 GB Ram aan?

1GB voor Windows Vista Home Premium is het door Microsoft gestelde minimum, dus 2 GB heeft de voorkeur om wat ruimer in het jasje te zitten en zgn wat voorbereid te zijn op de toekomst.

Zijn er nog meer zelf bouwers die recent een goed werkend systeem gebouwd hebben?
Zo ja, willen jullie deze die dan hier plaatsen, bij voorkeur met een motivatie voor de keuze van onderdelen?

Wellicht dat de gebruikers die van ons het veel verkochte M2NPV-VM gebaseerde doe-het-zelf systeem hebben aangeschaft hun ervaringen hierover hier willen delen.
De Q-fan optie maakt het systeem zelfs al in de budget uitvoering ( al vanaf een kleine 600 euro te koop) een erg stil systeem.
Favoriet is momenteel de uitvoering van het systeem met Antec Fusion behuizing welke ook als semi-doe-het-zelf (vooruit geassembleerd) te koop is en welke door grote doorluchtings ventilatoren naast stil ook erg koel blijft (ook een niet uit te vlakken kwaliteits aspect).

Colfax
Pro

« Reply #71 on: 29 March 2007, 11:45:16 »

Ik twijfel tussen de Silverstone LC 16M en de Antec Fusion.
Wie kan me wat raad geven?
« Last Edit: 5 April 2007, 09:07:41 by Colfax » Logged
Pages: 1 2 3 ... 5 [All]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen