Forum Wiki SponsorShop
18 October 2018, 03:08:10 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Reboot na wake uit S3 sleep en windows melding van onverwachte afsluiting  (Read 6666 times)
WimK
Newbie
*

« on: 1 February 2011, 16:25:03 »

Ik heb S3 op mijn systeem ingesteld. Als ik de pc in slaapstand zet, lijkt alles in orde. Dwz, er valt me wel 1 ding op: ik heb in de geavanceerde instellingen ingesteld "harde schijven uitzetten Nooit" maar ik merk dat ze niet meer "draaien". Bij resumen krijg ik een melding van windows dat het onverwachts is afgesloten en start windows vanzelf opnieuw op. Dit zie ik ook terug in de logboeken (dat windows onverwacht blijkt te zijn afgesloten, dat wordt door het systeem zelf geconcludeerd na opstarten).
Ik heb geen map minidump op mijn systeem en ook geen memory.dmp file. Ook na wijzigen van de instellingen in "Opstart- en herstelinstellingen" kijrg ik geen van beide. Als ik "de computer opnieuw opstarten" uitvink en dan de computer weer in S3 zet, start de pc op dezelfde manier op (reboot met foutmelding) waarna de instelling weer aangevinkt is (uit zichzelf).

Mijn systeem ondersteund volgens powercfg -a : S3, S4 en S3+S4. S1 en S2 niet. Dit wordt ook bevestigd door MCE standby tool.
Ik heb geprobeerd of S1 beter werkt, ondanks dat mijn systeem dit niet zou ondersteunen. Dit gaat na reboot 2x goed, de 3e keer moet ik een harde reset geven want dan hangt de pc vast (waarom de 1e 2x niet is mij een raadsel).
Met MCE standby tool heb ik diverse settings geprobeerd, met name de nVidia instellingen. Geen resultaat. Hieronder de mstlog.txt:

This file is generated by the MCE standby tool.
It contains information which might be useful in case of
a problem, please include it in your support request.

Summary generated       : dinsdag 01 februari 2011 10:33:13

--- System ---
Windows                 : Windows 7 Ultimate
Version                 : 6.1.7600,
Owner                   : Microsoft
Organisation            : Microsoft
ComputerName            : DESKTOP
AcpiOem                 : Unknown
AcpiProduct             : Unknown
System BIOS date        : 12/15/07
System BIOS version     : _ASUS_ - 42302e31|Phoenix - AwardBIOS v6.00PG
Processor               : Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU     E8500  @ 3.16GHz
Processor frequency     : 3158MHz

--- MCE ---
Mediacenter version     : V6.0 (Windows Media Center for Windows 7)
ehshell.exe version     : V6.1.7600.16385
Last guide download     : Invalid time/date
Next guide download     : Invalid time/date
Start eHome at boot (ms): Disabled

--- MediaPortal ---
MediaPortal             : Not installed

--- Various ---
Timeserver              : time.windows.com
Screensaver             : Enabled
CloseMCE installed      : No
FPManager.exe           : Not installed

--- MST ---
MCE Standby Tool version: V0.9.101
MCE Standby Tool build  : Jan 14 2011, 10:01:33
StartMode               : SM_DO_NOTHING
StartLocation           : SL_DEFAULT
RebootMode              : RM_NEVER_REBOOT

--- SystemPowerCapabilities ---
System states supported : S3 S4 S5
HiberFilePresent        : false
FullWake                : true
spare2                  : 00 00 00 01
spare3                  : 00 00 00 00 00 00 00 00
AcOnLineWake            : Unspecified
SoftLidWake             : Unspecified
RtcWake                 : S4 - Hibernate
MinDeviceWakeState      : Unspecified
DefaultLowLatencyWake   : Unspecified

--- AdministratorPowerPolicy ---
MinSleep                : S1 - Standby
MaxSleep                : S4 - Hibernate
Admin override not set

--- SystemBatteryState ---
AcOnLine                : true
BatteryPresent          : false

--- SystemPowerPolicyAc ---
--- SystemPowerPolicyCurrent ---
Structure revision      : 1
PowerButton.Action      : PowerActionSleep
PowerButton.Flags       : 0
PowerButton.EventCode   : 0
SleepButton.Action      : PowerActionSleep
SleepButton.Flags       : 0
SleepButton.EventCode   : 0
Reserved                : 00000000
Idle.Action             : PowerActionSleep
Idle.Flags              : 1
Idle.EventCode          : 0
IdleTimeout             : 3600 Seconds
IdleSensitivity         : 50
Spare2                  : 00 00
MinSleep                : S1 - Standby
MaxSleep                : S3 - Standby
ReducedLatencySleep     : S1 - Standby
WinLogonFlags           : 0
Spare3                  : 00000000
DozeS4Timeout           : 0 Seconds
VideoTimeout            : 600 Seconds

--- SystemPowerPolicyDc ---
Structure revision      : 1
PowerButton.Action      : PowerActionSleep
PowerButton.Flags       : 0
PowerButton.EventCode   : 0
SleepButton.Action      : PowerActionSleep
SleepButton.Flags       : 0
SleepButton.EventCode   : 0
Reserved                : 00000000
Idle.Action             : PowerActionSleep
Idle.Flags              : 1
Idle.EventCode          : 0
IdleTimeout             : 900 Seconds
IdleSensitivity         : 50
Spare2                  : 00 00
MinSleep                : S3 - Standby
MaxSleep                : S3 - Standby
ReducedLatencySleep     : S1 - Standby
WinLogonFlags           : 0
Spare3                  : 00000000
DozeS4Timeout           : 0 Seconds
VideoTimeout            : 300 Seconds

di 01 feb 2011 10:33:13.126 - Logging enabled.
di 01 feb 2011 10:48:51.199 - cSuspendInitiator - UseLegacyCall_ == false
di 01 feb 2011 10:48:51.324 - Starting frontend: MCE Standby Tool
di 01 feb 2011 10:48:51.402 - Initialisation done

Ik heb ook nog via powercfg 2 files aangemaakt waar in een andere post om gevraagd werd (alle apparaten die S3 of alle slaapmodi onderstuenen, kan ik mailen indien gewenst).

In de bios kan ik niet SATA/RAID uitzetten, die optie is er niet (ik heb een Dell inspiron 500s, daarin is die optie uigezet). De instelling staat op IDE.
Wat mij verder opvalt is dat S4 wel werkt. Daarbij worden de juiste activeringstimers ook gezet, in S3 niet. Maar misschien is dit normaal?

Maw, ik ben ten einde raad. Kan iemand mij helpen?

Windows 7, 64 bit

Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
WimK
Newbie
*

« Reply #1 on: 2 February 2011, 15:00:47 »

UPDATE:

Er was nog 1 ding dat ik niet getest had en dat heb ik vandaag gedaan: zoveel mogelijk insteekkaarten, USB apparaten, etc verwijderen en kijken of het dan werkt. Resultaat: ik heb S1 volledig werkende gekregen (inclusief waketimers).

Toen ik alle kaarten en USB apparaten verwijderd had (dus ook de NVIDIA grafische kaart) en gebruik zou gaan maken van de onboard video, werd er een driver hiervoor geinstalleerd bij de reboot. Die was niet geinstalleerd omdat ik een clean install had gedaan met de NVIDIA er al in. Ik vermoed dat dit het verschil heeft gemaakt, want ook toen alles weer aangesloten was deed S1 het nog steeds.
Ik heb moeten instellen dat de computer alleen uit slaapstand mag door een magic packet en moest hiervoor wel een poort openen in de firewall (ik heb een programma moeten installeren voor het verzenden van zo'n magic packet), want hij werd om de haverklap gewekt.

Vervolgens S3 in de bios weer geactiveerd. Dit werkt nog steeds niet. Niets veranderd. Bij S1 gaat het led-lampje knipperen aan de voorzijde van de pc, bij mij gebeurt dat niet bij S3 en de pc gaat helemaal uit.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen S3 aan de gang te krijgen.
harryd
Administrator
Guru

« Reply #2 on: 2 February 2011, 15:06:26 »

Ik zou dan nog liever de S4 standby willen gebruiken.
Had je die ook al geprobeerd?

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
WimK
Newbie
*

« Reply #3 on: 3 February 2011, 12:52:52 »

Na de update van gisteren had ik S4 niet meer geprobeerd. Ik heb sindsdien geprobeerd in een vorige Vista installatie of ik daar S3 wel aan de gang krijg. Ook niet dus, maar dat image was ook niet bepaald meer een factory image dus daar kan ik ook geen conclusies uit trekken. Ik had daar de laatste tijd ook al problemen met waken vanuit S4. Dat heb ik kunnen oplossen op dezelfde manier als waarop ik S1 aan de gang heb gekregen (videokaart eruit en met onboard video starten).  Maar goed, ik heb nu Windows 7.

Dus, zoals je voorstelde S4 eens geprobeerd en dat werkt nu inderdaad inclusief WOL. Waken duurt iets meer dan 35 seconden, terwijl S1 maar een paar seconden duurt. S3+S4 werkt nu overigens ook, maar dan werkt WOL niet en duurt het waken volgens mij nog langer.
Ik gebruik de computer als server voor GB-PVR (streamend naar MVP; behoorlijk ouderwets maar het werkt en meer zit er op dit moment financieel niet in) en als ik op de laptop werk en ik wil dingen van de harde schijf van de desktop en soms werk ik via teamviewer op de desktop.

Ik weet niet wat het verschil in verbruik precies is, ik neem aan dat dat hetgeen is waarom jij de voorkeur geeft aan S4 ipv S1 (en wellicht ivm data-verlies ingeval van stroomuitval?).
Maar ik vind 35 seconden toch wel lang eigenlijk. Of IS dat misschien ook te lang voor S4 volgens jou?

Ik heb geen idee waarom S3 niet wil werken. Het enige dat ik nog kan doen is een nieuwe installatie en S3 als eerste proberen (voor installatie van wat dan ook). Maar ja, kan dan ook nog aan BIOS liggen of hardware of drivers. Kans dat het gaat lukken acht ik niet meer zo groot. Ik ben er nu al bijna een week mee bezig. Jij nog een idee? Je hebt vast meer ervaring hiermee dan ik.
WimK
Newbie
*

« Reply #4 on: 7 February 2011, 16:09:33 »

UPDATE

Ik had op internet vaker gelezen dat mensen S3 werkende kregen door een andere voeding. Heb dit vandaag kunnen proberen met de voeding van een vriend van me met positief resultaat! Ga nu proberen een nieuwe voeding te kopen voor mijn smalle kast (een "tfx" voeding). Be quiet zou een goed merk zijn en ik heb ze gemaild met de vraag of hun voeding S3 ondersteund. Ik zal nog een bericht plaatsen als dit positief eindigt, wellicht hebben anderen hier ook nog wat aan.
Misschien ook nog interessant: dumppo.exe van microsoft heb ik ook geprobeerd, maar de ingestelde wijzigingen bleven niet behouden na reboot. Dit lijkt er dan op te wijzen dat er iets niet goed is, maar dit gebeurde ook toen ik de voeding van die vriend van me gebruikte en S3 wel werkte.
WimK
Newbie
*

« Reply #5 on: 10 February 2011, 19:44:36 »

Heb de BeQuiet besteld, ik verwachtte geen reactie meer op mijn email naar het bedrijf. Morgen wordt de PSU geleverd en nu krijg ik net bericht dat deze PSU GEEN S3 ondersteund! Als iemand een tfx voeding weet die S3 ondersteund, graag even een bericht.
roob
Gemiddeld

« Reply #6 on: 11 February 2011, 13:04:42 »

Ik heb overigens ditzelfde probleem na installatie van een nieuwe grafische kaart. Daarvoor liep de standby prima, m.b.v. MST.
Het systeem gaat wel in standby maar wanneer ik het systeem weer uit standby haal dan start ie helemaal opnieuw op met de vermelding niet correct afgesloten .....enz.
Een geplande opname start ie gewoon op...........Nu blijkt dat het systeem in dat geval ook helemaal opnieuw is opgestart.
« Last Edit: 14 February 2011, 11:48:58 by roob » Logged
WimK
Newbie
*

« Reply #7 on: 16 February 2011, 13:57:01 »

Bij mij heeft S3 vermoedelijk nooit gewerkt, S4 wel.
S3 leek het wel te werken bij in slaap gaan, maar de led ging niet knipperen. Een teken dat S3 niet actief is. Hij hield dus niets in RAM, maar de stroom ging er helemaal vanaf net alsof je de computer gewoon uitzet door de power button een aantal seconden in te duwen en vast te houden. Na opstarten krijg je dus de melding dat de computer verkeerd is afgesloten. In je BIOS kun je instellen dat de computer in dat geval gewoon opnieuw opstart.

Bij mij is het probleem opgelost met deze voeding: Seasonic SS-300TFX 300W.
Ik ga nog eens proberen of het wel nodig was om de onboard video driver te installeren, of dat ook helemaal niet nodig was.
roob
Gemiddeld

« Reply #8 on: 16 February 2011, 19:35:58 »

Ik heb nu S4 geprobeerd en dat werkt wel. Wat wel nog overblijft is dat ie niet terug gaat in S4 nadat een opname is beeindigd.
Update: En mijn MC gaat toch naar S4 wanneer ik op de aan/uit druk terwijl er een opname loopt.
« Last Edit: 29 June 2011, 14:59:57 by roob » Logged
Rosenkavalier
Newbie
*

« Reply #9 on: 17 September 2011, 11:36:06 »

Hallo, ik heb precies hetzelfde probleem. Met mijn vorige Windows 7 installatie totaal geen last. Computer ging netjes in slaap, werd wakker voor opname, daarna weer in slaap.
Nu heb ik Windows 7 (32bit) opnieuw geīnstalleerd. Dezelfde software erbij, laatste drivers, zelfde hardware. De volgende ochtend stond de computer aan.
Enfin, deze tool dus geīnstalleerd en nu is de computer wel uit 's morgens, maar dan zet ik hem aan met de afstandsbediening en dan blijkt dat hij opnieuw is opgestart. In de logfiles staat dat de vorige shutdown unexpected was. Ik heb allerlei instellingen geprobeerd van de MCE tool, maakt niks uit.
Ik gebruik overigens S3, zoals ik bij de vorige installatie ook probleemloos heb gebruikt.
roob
Gemiddeld

« Reply #10 on: 17 September 2011, 17:02:20 »

Ik ga binnenkort een re-install doen.....kijken wat het oplevert.
Rosenkavalier
Newbie
*

« Reply #11 on: 18 September 2011, 09:59:26 »

Ik wens je veel sterkte. Ik ben nu bijna tot wanhoop gedreven. Ik snap niet dat niet de oorzaak van dit probleem duidelijk wordt. Weet iemand misschien hoe je alle instellingen van MCE Sandby Tool ongedaan kunt maken? Het lijkt erop dat deze tool alles verprutst heeft. Het zou sowieso handig zijn als de tool een functie heeft om alles te herstellen. Het is ondoenlijk om dit handmatig te doen in de registry lijkt mij.
Ik heb geen herstelpunten meer die me kunnen redden, bovendien heb ik daarna nog het een en ander geīnstalleerd.

Alvast bedankt.
Rosenkavalier
Newbie
*

« Reply #12 on: 21 September 2011, 07:07:24 »

Ik ben inmiddels verder gaan zoeken en proberen en heb waarschijnlijk de oorzaak bij mij gevonden. Het bleek dat Windows Update mijn netwerk drivers geupdate had. Nou heb ik een oud moederboard (Asus P4P8X) met onboard 3Com Gigabit LOM (3C940) netwerk. Ik gebruikte altijd de officiële drivers van de Asus website, die overigens voor XP waren, maar prima werkten. Windows Update had dus nieuwere drivers geīnstalleerd. Deze heb ik dus weer vervangen door oudere en het probleem is verholpen.
Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
Rosenkavalier
Newbie
*

« Reply #13 on: 22 September 2011, 11:24:44 »

ik neem mijn bovenstaande bericht terug. Computer heeft nog steeds hetzelfde euvel. Om gek van te worden.  cry
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen