Hoi hveijk
ik heb een bicolor led rood/groen met een gezamelijke cathode
de led direct op de com poort aansluiten ?
Ja.
met de stroom snap ik, de poort kan rond max 10mA leveren, deze gaat ook door de LED , maar dan komt er toch 12v op de LED te staan
of zie ik het verkeert
Dat zie je verkeerd. De poort is een stroombron, geen spanningsbron.
Als de 10mA bereikt is zal de spanning op de poort omlaag gaan, net zo ver als nodig is om niet over de 10mA heen te gaan.
Dit zal op ongeveer 2V uitkomen.
.. de LED moet op 20mA 2 V aangesloten worden , nu wordt het 10mA dan zou er toch een weerstand van 1k voor moeten zetten. of komt er een andere spanning uit dan 12V
Fout. Er MAG maximaal 20mA door de led lopen, de led zorgt er voor dat de spanning erover dan 2V is.
Minder stroom is absoluut geen probleem en neem van mij aan dat je je bij 10mA al zal storen aan de lichtopbrengst.
ik weet niet hoe het programmatie LEDdriver van slicksolutions.eu dat regelt ??
Dat regelt het programmatje niet, dat is een beveiliging van de COM poort waar we handig gebruik van maken.
De poort is zo gemaakt dat deze door kortsluiting (of belasting met een led) nooit door zal branden.
De "intensity control" van LEDSdriver zet de led niet continu aan maar doet dit door middel van pulseren een deel van de tijd.
Zo kun je de led dus een deel van zijn maximale lichtopbrengst laten geven (20% van de tijd aan komt overeen met 20% van de maximale lichtopbrengst)