Forum Wiki SponsorShop
30 June 2022, 09:08:15 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2  All   Go Down
  Print  
Author Topic: Mijn PC hoor ik niet meer!  (Read 11898 times)
jzn
Guest
« on: 27 April 2005, 17:24:07 »

Ik erger mij altijd ernom aan herrie uit een computer.
Daarom heb ik mijn PC stil gemaakt, zo stil zelfs dat ik hem niet meer hoor.
Zalman bleek wel aardig, maar het is lang niet de top van stilheid.

Ik heb 2 Hitachi Hardeschijven in een speciale IBL HD Box met rubberen pootjes zodat je ze niet meer hoort vibreren. Bij deze hardeschijven hoor je ze niet wanneer ze idle zijn. Het lezen/schijven hoor ik ook niet.

Ik heb een 12 CM fan op een coolblok gezet, deze draait 1000 toeren en is echt onhoorbaar omdat deze met rubbertjes op het koelblok is gemonteerd.

en voordat ik het vergeet te vermelden: ik heb mijn systeem ook geisoleerd met isolatie materiaal, dat werkt uitstekend voor het laatste beetje geluid. het resultaat is EEN ONHOORBARE PC! Waarbij je moet kijken naar de lampjes om te weten of hij aan staat.

De voeding heb ik ook aangepast: ook hier zit een 12cm fan in die weinig toeren maakt wanneer het systeem niet zo warm is en wat meer toeren maakt als je computer gloeiend heet is.

Als DVD brander heb ik voor plextor gekozen. Deze zijn stil en goed. Lite-on is bagger en maakt veel herrie.

De videokaart is een Radeon 9250, passief gekoeld.

Eigenlijk is het heel makkelijk om je systeem stil te krijgen. Het enige probleem is dat het vaak veel geld kost.
Ik heb mijn boodschappen bij www.ikbenstil.nl gedaan. Een uitstekende webwinkel, maar wel aan de prijs...
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
Chak
Newbie
*

« Reply #1 on: 1 May 2005, 21:55:02 »

Onderdelen van mij huidige pc komen ook van ikbenstil
Ook zeer happy met wat ik heb.  thumbsup

Voor de MCE ga ik wel een stap verder
100% passieve koeling  specool
Als goed is komen de onderdellen hiervan eind mei beschikbaar
Het gaat dan om een kast van  Mcubed
http://www.hifiatx.com/

Ardvark
Pro

« Reply #2 on: 1 May 2005, 23:52:11 »

Hi Chak,

100% passief, is leuk, maar passieve koeling heeft eigenlijk wel 'air flow' nodig in de kast. Hou hier wel rekening mee, hou de temperatuur in ieder geval in de gaten. Monteer voor de zekerheid een of twee 'stille' fan's de kast. Hoe groter de diameter, des te minder toeren, minder herrie over het algemeen.

Ik had laast een programmatje geinstalleerd, waardoor de cpu zwaar belast werd, de temp steeg naar 90 graden, normaal is ie 40 met een Coolermaster Hyper 48 KHC. Ik weet niet wat de temp geworden was als ik geen fan's had draaien (PSU is ook passief), en als ik probe van Asus niet had draaien, had ik het ook niet zo gauw gemerkt.

Greetinz, Mark

SilverStone LC-10B-M Asus P4C800-E de Luxe P4 2.8HT 512 MB Xfx FX5700 LE 256 MB Hauppauge WinTV-PVR-150MCE Samsung LW20M11C WinXP MCE 2005 Logitech® Cordless Bluetooth
Vasago
Guest
« Reply #3 on: 2 May 2005, 13:16:36 »

Welk isolatie materiaal heb je gebruikt?
Chak
Newbie
*

« Reply #4 on: 5 May 2005, 17:38:19 »

Airflow heb je nodig wanner er hardware component in je systeem zitten die de warmte niet kunnen afvoeren.
Met de concept van Mcubed wordt de warmte via heatpipes gelijk naar de zijkanten afgevoerd. Aan de zijkanten van deze kast is er voldoende afvoer mogelijkheid denk ik…

Ik ben een beetje allergisch voor geluiden. Doel is een 100% passieve koeling.
Jammer genoeg komt de kast nu weer 6 weken later op de markt (12 juli). Sad
Peer
Pro

« Reply #5 on: 21 May 2005, 19:21:08 »

100% stil systeem is welliswaar prachtig maar helaas met de huidige technologie weinig realistisch: 'n normaal' systeem verbruikt nu eenmaal tussen 120 en 250 Watt aan energie en die gaat grotendeels in warmte op....en die moet weer afgevoerd worden ..... en dat doe je (helaas) toch met ventilatoren, want alle delen goed koelen met een waterkoeling kent nog steeds het risico van z.g.n. hot-spots: componenten / plekken die wel heeeeel warm worden maar niet (goed) gekoeld worden: en da's (super) gevaarlijk.....

Daarom toch het advies om er voor te zorgen dat er altijd toch minimaal een 'zacht briesje' in je Win XP MCE systeem is, die deze warmte afvoert (tenzij je een 'echte' modding-freek bent en goed weet wat je kunt/moet doen met waterkoeling, etc....)

Wil je weten of je voldoende koelt (c.q. of je fan's niet nog langzamer kunnen lopen), gebruik dan het GRATIS programmaatje: MBM 5 (= Motherboard Monitor), zie posting elders op DeGroeneKnop hierover: http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,767.0.html

Greetz & suc6,

Peer
wiedo
Gemiddeld

« Reply #6 on: 2 October 2005, 22:15:02 »

Hoe zet je je ventilatoren minder snel?

Ik had namelijk een stillere PSU en een stillere CPU cooler gekocht maar vind het toch nog behoorlijk luidruchtig.. dus wil ik met behulp van dat monitoring programma mijn ventilatoren minder snel zetten...

Als het me lukt.. welke temperaturen zijn verstandig?
Ardvark
Pro

« Reply #7 on: 3 October 2005, 08:51:20 »

Zoals Peer al vermeld, zal een MCE machine niet helemaal sti te krijgen zijn. Nu kan je met programmatjes ook wel wat regelen, maar beter is om met de hardware rekening te houden, zoals een fanless PSU en een passief gekoelde VGA kaart installeren. Als je als CPU koeler een heatsink gebruikt met een grote fan (12 cm), deze draait langzamer, dus minder herrie. Ik heb begrepen dat een AMD minder warm wordt dan een Intel. Mijn Intel wordt normaal ongeveer 40 graden.
Dan moet je er voor zorgen dat de case fans minder herrie maken. Air flow door je kast heen heb je nodig om de onderdelen te kunnen blijven koelen. De heatsinks moeten hun warmte ook kwijt.

Er staan op het forum verschillende berichten over het stiller krijgen van een MCE systeem.

Greetinz, Mark

SilverStone LC-10B-M Asus P4C800-E de Luxe P4 2.8HT 512 MB Xfx FX5700 LE 256 MB Hauppauge WinTV-PVR-150MCE Samsung LW20M11C WinXP MCE 2005 Logitech® Cordless Bluetooth
ad
Standaard
**

« Reply #8 on: 3 October 2005, 12:36:20 »

tja, ook ik heb veel moeite gedan om geluid te reduceren. waarschijnlijk ben ik overgevoelig maar na het monteren van tal van sitlle comonenten irriteerde het geluid nog steeds. achteraf voor een heel eenvoudige en goedkope oplossing gekoeze. gat geboord door de vloer in de woonkamer. pc naar de kelder. bediening via bleutooth muis en toetsenbord. de ontvangen staat net als de ir de sensor van van mce in de woonkamer.
nu heb ik rust als ik mijn muziek beluister!!
Ardvark
Pro

« Reply #9 on: 3 October 2005, 13:15:12 »

Lekker lomp  biggrin En is het gat groot genoeg om een DVD/CD er in te douwen?  Wink

Greetinz, Mark

harryd
Administrator
Guru

« Reply #10 on: 3 October 2005, 13:35:31 »

tja, ook ik heb veel moeite gedan om geluid te reduceren. waarschijnlijk ben ik overgevoelig maar na het monteren van tal van sitlle comonenten irriteerde het geluid nog steeds. achteraf voor een heel eenvoudige en goedkope oplossing gekoeze. gat geboord door de vloer in de woonkamer. pc naar de kelder. bediening via bleutooth muis en toetsenbord. de ontvangen staat net als de ir de sensor van van mce in de woonkamer.
nu heb ik rust als ik mijn muziek beluister!!

Wat ook een optie is, is het Media Center in de meterkast plaatsen (kun je dus met een goedkope bak toe) en dan via bv een Marmitek Meega Video55 op je kabelantennesignaal laten zetten. Je kunt je Media Center dan gewoon op je TV bekijken onder een daarvoor ingesteld kanaalnummer en de bediening loopt via een ir-extender welke het ontvangen ir-signaal in de woonkamer (of slaapkamer of beide) doorsluist naar je Media Center. De Mega Video heeft een ingebouwd IR-extender welke over de kabel loopt maar dan moet je opstelling wel retour geschikt zijn. Is je opstelling niet retour geschikt dan kun je bv via een radiografische IR-extender werken (hebben ze ook van Marmitek).
Ik zit deze oplossing te overwegen om op die manier ook op de slaapkamer het Media Center te kunnen gebruiken.

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
computerupgrade
Standaard
**

« Reply #11 on: 14 October 2005, 00:26:51 »

Erg leuk en aardig, maar moet er niet aan denken dat ik met een passief gekoelde videokaart werk.
Ik wil nog wel een beetje aardig kunnen gamen op een 32inch lcd en videokaarten die dat ondersteunen kunnen echt niet passief gekoeld worden. Zou meteen de core doorbranden.
Kijk , het blijft natuurlijk een mulitmediacenter dus naast tv kijken en internetten en mediacenter moet gamen ook lekker op niveau gedaan kunnen worden.
Maar goed, dat is mijn mening.

Danee
Pro

« Reply #12 on: 14 October 2005, 08:56:25 »

Hiermee valt best te gamen hoor: http://www.asus.nl/products/vga/en6600gt_s/overview.htm

Zeker op een LCD TV die voor gamen eigenlijk maar een relatief lage resolutie heeft.

Groeten,

Danee

Voor de laatste informatie over plugins voor je Media center: www.mcesoft.nl
computerupgrade1
Guest
« Reply #13 on: 14 October 2005, 11:33:08 »

Klopt, maar het is niet alleen maar resolutie wat de graphics score bepaalt.
Dat bedoel ik ermee te zeggen.

1280x1024 is een leuke resolutie om ermee te beginnen je videokaart instellingen af te stemmen.
bijv. de 32inches van LG komen zelfs nog over deze resolutiewaarden heen.

En dan zeg ik koop dan een zwaardere videokaart en zet je pipelines open en lekker anitaliassen, shaderingen etc...hehehe.
Wedden dat dat er mooi uit komt te zien op zo'n lcd met 8 ms refreshrate??

ahum , ik geloof dat ik een beetje offtopic raak..
Excusez moi.
Denus
Standaard
**

« Reply #14 on: 21 December 2005, 19:01:36 »

Mee eens: ik heb daarom voor een middenklasser gekozen: de Ati X800 256Mb.
Met een Zalman erop valt de herrie reuze mee.

Maar...

Probleem is wel dat de kaart meer stroom trekt, waardoor je voeding harder moet werken, en dus warm wordt.
Daardoor steigt je temperatuur in je kast, en gaan de fans van je CPU, chassis enz harder draaien..... kortom: om gek van te worden.

Ik heb ook gemerkt dat de HV5 kast noch voor een goede koeling, noch voor geluid reductie geschikt is.
Mijn Dell XPS met P3.4, ATI X850PE Platinium, 2 x 10k rpm WD schijven enz enz is bijna stil vergeleken met mijn HTPC.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar de HV5 kast is best warm na een uurtje TV kijken.... (gamen durf ik niet eens!)

Misschien toch maar watercooling, en daarbij twee keer een 60mm fan voor de flow.
(aargh: nčt 80,- euro uitgegeven voor twee Zalman coolers!!)
Pages: [1] 2  All   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen