Forum Wiki SponsorShop
27 April 2018, 08:19:03 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 2 [All]   Go Down
  Print  
Author Topic: Win7 MCE loopt vast, zwart beeld o.a.  (Read 14784 times)
stefan
Mijn MCE (VMC)
Pro

« on: 18 January 2010, 21:01:51 »

Ik heb een Windows 7 Media Center 32 bits NL. 2GB RAM, 750GB WD harddisk S-ATA.
PC Is voorzien van een Dual Core AMD 4850e op 2.5GHz
Het moederbord is van Gigabyte GA-MA69GM-S2H met onboard graphics en aangesloten middels Y/C op een CRT TV van Philips.
PVR500 & PVR150 tuner & S-ATA brander.

Met deze config hebben we lange tijd op Vista SP1 32 bits NL gedraaid totdat er heel veel problemen kwamen. Patchen en updaten hielp niet, daarom maar de stap naar W7 gewaagd.

Dat leek goed te gaan totdat ik steeds vaker klachten kreeg (van mijn vrouw o.a.) dat dat ding weer raar deed. Een paar keer de favoriete soap gemist etc.

Inmiddels gebeurd het bijna dagelijks. Gister heb ik nog eens de nieuwste drivers voor de onboard graphics geinstalleerd en een Windows Update gedraaid. Ook heb ik de MST log gewist zodat ik een schone log kreeg.

Gisteren heb ik ook een MEMTEST laten lopen, en na 6 volledige PASS heb ik deze uitgezet.

Vandaag was het weer raak. Het symptoom is dat als je de MCE uit standby haalt hij niet meer reageert. Soms zie je een muiscursor, soms niet. Als je dan even wacht gebeurd er niets. Ook de groene knop geeft geen reactie. Soms werkt opnieuw in standby zetten wel, maar bij het terug uit standby halen krijg ik hetzelfde. Het enige wat helpt is een druk op de RESET knop.

Soms gebeurd ook dat hij wel uit standby komt, maar dan spontaan reset.

Ik gebruik MST v0.9.098 wat voor zover ik kan zien de laatste versie is.

Ik heb de volledige log toegevoegd als bijlage, maar een knip hier om aan te geven waar het probleem zin.

Als iemand een goede suggestie heeft hoor ik het graag.

:KNIP:

Op de regel van de ---- tekens is de reset knop gebruikt.

ma 18 jan 2010 15:40:03.107 - Number of active recordings: 1
ma 18 jan 2010 16:30:01.520 - Number of active recordings: 0
ma 18 jan 2010 16:30:31.941 - 'Media Center is running and idle' idle period detected
ma 18 jan 2010 16:30:31.941 - Entering Standby
ma 18 jan 2010 16:30:31.942 - cSuspendInitiator - Resumed
ma 18 jan 2010 16:30:32.043 - cSuspendInitiator - Sleep done
ma 18 jan 2010 16:30:32.069 - cSuspendInitiator - EnterStandby()
ma 18 jan 2010 16:30:32.737 - PBT_POWERSETTINGCHANGE - MONITOR_POWER_ON: 0
ma 18 jan 2010 16:30:32.782 - PBT_APMSUSPEND (Suspend from user interaction)
ma 18 jan 2010 16:30:32.789 - Delaying suspend for 1000 milliseconds.
                              ---------------------------------------------------
ma 18 jan 2010 16:38:24.477 - Starting MCE Standby Tool
                              MST Version         : 0.9.098
                              Build               : Jul 15 2009, 21:07:40
ma 18 jan 2010 16:38:24.477 - PBT_POWERSETTINGCHANGE - MONITOR_POWER_ON: 1
ma 18 jan 2010 16:38:24.492 - Initialisation done
ma 18 jan 2010 16:38:24.492 - eHome ResumeStart()
ma 18 jan 2010 16:38:24.492 - Delaying eHome start for 1000 milliseconds.

* MST Log (2).txt (21.57 KB - downloaded 354 times.)
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
harryd
Administrator
Guru

« Reply #1 on: 18 January 2010, 22:17:27 »

Het probleem zit mogelijk in de driver voor grafische kaart.
Probeer eens een oudere (of nieuwere) versie.
De standaard met moederbord meegeleverde versie is niet altijd een goede....

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
stefan
Mijn MCE (VMC)
Pro

« Reply #2 on: 18 January 2010, 22:45:52 »

Ik heb gister de nieuwste beschikbare geinstalleerd. Er stond denk ik de default van Win7 op. Deze kaart wordt officieel niet ondersteund in W7, maar het is een standaard ATI onboard kaart.

Waar haal jij uit dat het aan de videokaart ligt, uit de log of uit mijn verhaal?
peterh
Standaard
**

« Reply #3 on: 19 January 2010, 18:32:08 »

Gelukkig... ik ben niet de enige met dat probleem. Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem zoals Stefan dat omschrijft.
Ik heb het erg druk vanavond, maar ik zal eens kijken of ik een momentje heb om te kijken welke kaart en driver er in mijn MCE zitten. Het is in elk geval een onboard ATI...

PieterPan
Gemiddeld

« Reply #4 on: 19 January 2010, 20:44:45 »

Huh, dat heb ik ook en paar keer voorbij zien komen. Een keertje had ik wat meer geduld en ging hij gewoon door. Als hij bezig is met opnemen o.i.d. maakt hij dat wel netjes af. Heb nu catalist 9.12, heb het nog niet gezien maar hij staat er ook nog maar 1 dag op. Ik zal er nog wat meer op letten.

Antec Fusion, Gigabyte ga-ma78gm-s2h, ATI 3200HD (onboard), AMD X2 240, 4GB Mem, 750GB HDD, Windows 7 Pro, Anysee E30TC+, Ziggo 5555, (Hauppauge PVR150 nonactief).
-- You should reboot a computer.
peterh
Standaard
**

« Reply #5 on: 19 January 2010, 21:57:30 »

Gelukkig... ik ben niet de enige met dat probleem. Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem zoals Stefan dat omschrijft.
Ik heb het erg druk vanavond, maar ik zal eens kijken of ik een momentje heb om te kijken welke kaart en driver er in mijn MCE zitten. Het is in elk geval een onboard ATI...

Kaart: ATI Radeon 4200
Driver: 8.632.1.2000 d.d. 17-08-2009

Bijwerken van de drivers levert geen nieuwere driver op.

Ik heb vanavond een experimentje gedaan: de standbytool restart nu eHome bij het uit de slaapstand komen. Dat levert in die zin niks op dat ik een startknop had en verder niks.
Op de tijd dat ik de opname programmeerde en daarna het systeem met de rode knop in de slaapstand schopte, zie ik in mijn application event log een foutmelding van ATMKDIAG:
CPLIB:: General - Invalid parameter (event ID: 52236).
Daar zal ik eens wat nader onderzoek naar doen...

peter

hveijk
Moderator
Guru

« Reply #6 on: 19 January 2010, 22:07:21 »

ALLE Catalyst drivers na 9.8 geven problemen met mediacenter na stand-by (op een 780/785 bord), ook die via de automatische update komt.

Ga terug naar 9.8 (als dat lukt) en je problemen zijn waarschijnlijk de wereld uit.

Slick Solutions (subforum) - MCE Standby Tool, LEDSdriver, Slick Radio
peterh
Standaard
**

« Reply #7 on: 19 January 2010, 23:22:31 »

De Catalyst 9.8 kit bevat driver versie 8.64. Mijn driver is 8.632, en evenals 9.8, van augustus 2009.

In de release notes van de 9.8 kit staat een sectie "Known problems". Daaronder staat onder andere de onheilspellende zinsnede:
"Display may go blank after resuming from hibernation during SD DVD playback in Windows Media Center Edition (MCE)". Dat lijkt op het probleem dat ik heb.

Het heeft er dus alle schijn van dat 9.8 (als ik 'm al zou kunnen vinden) mijn probleem niet zou oplossen.
Ik denk dat ik, eigenwijs als ik ben, toch maar eens versie 9.12 ga proberen. Die is nog geen maand oud, dus wie weet?

Ik laat van me horen!
« Last Edit: 19 January 2010, 23:25:34 by peterh » Logged
stefan
Mijn MCE (VMC)
Pro

« Reply #8 on: 20 January 2010, 09:09:34 »

Wat erg vreemd is dat ik op mijn W7 MCE geen driver had geinstalleerd, en in de poging het probleem op te lossen de laatste afgelopen zondag heb gedownload. De site geeft alleen een driver voor Vista en niet voor 7.

De driver die ik al die tijd gebruikt heb, en waar ik ook het probleem me had is de standaard driver ingebakken in W7.

Ik zal de versie nummers nog eens opzoeken.
peterh
Standaard
**

« Reply #9 on: 20 January 2010, 18:30:21 »

Ik ben wel benieuwd of dat dezelfde driver is als die ik had. Onee, heb - ik moet de update nog uitvoeren.

Als je een ATI Catalyst hebt, vind je de drivers voor Windows 7 hiero:
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Gewoon Windows 7 kiezen, dan je kaartreeks (als je kaart op het main board zit, dan kiezen voor Integrated/Motherboard, daar stond mijn 4200 ook), en dan het type.

Ik ga 'm straks proberen, en meld me dan hier weer met de resultaten.
peterh
Standaard
**

« Reply #10 on: 20 January 2010, 19:45:16 »

Daarnet Catalyst v9.12 geďnstalleerd, een programma uit de EPG in de opnamestand gezet, en nog steeds hetzelfde verschijnsel.

Ik heb nu twee vragen:
1. Wat moet ik doen cq loggen om iemand te helpen om mij te helpen de oorzaak van het probleem te vinden?
2. Heeft iemand die Catalyst 9.8 drivers beschikbaar?

groet,
peter
Borri
Guru

« Reply #11 on: 21 January 2010, 09:55:47 »

Je zou kunnen proberen om de drivers voor je grafische kaart opnieuw te laden na iedere S3.
Kijk even hier:
http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,3717.0.html

Antec NSK2480, Asus P5K-VM, Intel C2D E6750, 2 Gb DDR2, 160 Gb HDD, Club3D Theatron DTS, E30Plus + PVR-150MCE, Windows7 Ultimate 32bit,
Cordless Mediaboard Pro, Harmony One,
Xbox360, WHS.
peterh
Standaard
**

« Reply #12 on: 22 January 2010, 17:16:05 »

Gaaf! Daar ga ik zeker naar kijken!

Intussen heb ik de 9.8 driver bemachtigd. Indachtig de opmerking van Herman ga ik die toch eventjes proberen.
PieterPan
Gemiddeld

« Reply #13 on: 22 January 2010, 17:31:28 »

Ik had gisteren ook weer hetzelfde probleem, ik ga ook maar terug naar de 9.8 versie. Kan het niet aan mijn vriendin verkopen dat ze (na het uit standby halen van de htpc met afstandsbediening) op moet staan, computer moet resetten en dan weer moet wachten. Dan gaat ze al snel weer analoog zappen (eww). Hopelijk is het met de 9.8 weer opgelost, en is dan zijn nog de enige minpuntjes het tragere zappen en Discovery HD geluid.

Antec Fusion, Gigabyte ga-ma78gm-s2h, ATI 3200HD (onboard), AMD X2 240, 4GB Mem, 750GB HDD, Windows 7 Pro, Anysee E30TC+, Ziggo 5555, (Hauppauge PVR150 nonactief).
rondol1
Pro

« Reply #14 on: 22 January 2010, 19:12:26 »

de afkorting "eww" ken ik (nog) niet.... benieuwd!
« Last Edit: 22 January 2010, 19:49:21 by rondol1 » Logged
PieterPan
Gemiddeld

« Reply #15 on: 22 January 2010, 19:44:45 »

Ietwat off topic, maar in het 'amerikaans' is 'eww': vies, bah smile Mijn manier om te zeggen dat analoog TV kijken op een full hd tv niet echt mooi is als je digitaal en zeker HD gewend bent.

Ja, en nu weer on topic mensen! Wink
« Last Edit: 22 January 2010, 19:52:39 by PieterPan » Logged

rondol1
Pro

« Reply #16 on: 22 January 2010, 19:49:55 »

biggrin Geen afkorting maar een keelklank!  laugh
peterh
Standaard
**

« Reply #17 on: 23 January 2010, 09:18:00 »

Bwaa (als we nou toch met onomatopeeën beginnen...), ik ben van de regel in de drup.

Met de Catalyst 9.8-driver krijg ik 'm, zo lijkt het, nog steeds niet betrouwbaar uit standby.
Daarnaast heb ik er nu een nieuw probleem bij gekregen:
als ik een programma selecteer uit de EPG, zegt 'ie "Zoeken naar tuner!"

Misschien heb ik nu gewoon mijn video-driver-probleem opgelost, en loop ik nu tegen het volgende probleem op, dat ik nog niet eerder had gesignaleerd omdat de video driver niet uit standby wilde komen.
Ik denk dat het tijd wordt om me in DEVCON te verdiepen.

ps: mijn vrouw zei gisteren "ik haat dat ding". Kan ik me nog eens voorstellen ook...
PieterPan
Gemiddeld

« Reply #18 on: 23 January 2010, 10:28:40 »

ps: mijn vrouw zei gisteren "ik haat dat ding". Kan ik me nog eens voorstellen ook...
Hehe dat komt me bekend voor.
Heb je al een keer de Set up signal wizard opnieuw doorlopen? Kan helpen, zeker na installatie nieuwe driver. (En let op dat ie op kabel staat in de CNO driver, hij springt standaard op terrestial en een andere frequentielijst bij mij na installatie.

Succes!

stefan
Mijn MCE (VMC)
Pro

« Reply #19 on: 23 January 2010, 19:02:51 »

Ik heb helaas nog geen tijd gehad om iets te proberen, maar onze problemen zijn nog niet weg.

Ik heb nog een nvidia7600 liggen, die ga ik er eens instoppen en testen. Ik probeer dat komende week te testen.
Borri
Guru

« Reply #20 on: 24 January 2010, 10:41:37 »

Bij mij was het genoeg om dit in een .bat te zetten(om m'n geluidskaart driver te herladen):
Code:
devcon disable PCI\VEN_13F6
devcon enable PCI\VEN_13F6
Je moet wel even uitzoeken wat de juiste hardware-id's zijn van het probleemapparaat.
Zet nu een verwijzing in het register via de volgende twee strings:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Herman van Eijk\MceStandbyTool
RunOnUserResume
RunOnAutoResume
Deze twee strings krijgen allebei de waarde met het volledige pad naar de .bat.

Meer info over Devcon hier:
http://support.microsoft.com/kb/311272/nl
Als Devcon nog niet op je systeem staat:
Downloaden hier en unzippen, de executable kopieer je vervolgens naar de map C:\Windows\System32
« Last Edit: 24 January 2010, 11:06:48 by Borri » Logged

Antec NSK2480, Asus P5K-VM, Intel C2D E6750, 2 Gb DDR2, 160 Gb HDD, Club3D Theatron DTS, E30Plus + PVR-150MCE, Windows7 Ultimate 32bit,
Cordless Mediaboard Pro, Harmony One,
Xbox360, WHS.
peterh
Standaard
**

« Reply #21 on: 24 January 2010, 13:03:35 »

Heb je al een keer de Set up signal wizard opnieuw doorlopen? Kan helpen, zeker na installatie nieuwe driver.
Och heden, je wilt niet weten hoe vaak...  Sad
(En let op dat ie op kabel staat in de CNO driver, hij springt standaard op terrestial en een andere frequentielijst bij mij na installatie.
Zou bij mij niks helpen, want de kabelaars komen hier niet tot aan de deur - wij zitten in het buitengebied. Dus voor mij is het DVB-S (en op dit moment, ivm EPG-problemen, nog via DVB-T-mapping).

Maaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrr maarderdemaarmaar:

ER IS IETS VERANDERD! Ik weet nog niet of het ten goede of ten kwade is, maar...

Ik heb in mijn systeem dus zo’n chipset met AMD Away-optie, en ik ontdekte dat Windhoos 7 daar geen driver voor heeft geďnstalleerd – sterker nog, Windhoos 7 kent die driver of dat device niet eens.
Zoeken naar een Win7-driver voor dit device (AMD/Aw0001) leverde niks op, dus uiteindelijk heb ik de AWAY.inf uit een Vista installer kit gesloopt, en heb ik Apparaatbeheer verteld dat die INF-file de driver was voor dat device – en bij de baard van de profeet, inene heb ik een AMD Away device!
Als ik nu MST vertel dat ‘ie altijd AWAY mode moet gebruiken, dan gebeuren er dingen die minder instabiel lijken. Het is nog steeds niet zoals het hoort, maar het is anders. Ik heb daar in ditzelfde subforum al een nieuw draadje aan geknoopt, namelijk dezulke dezelve deze:
http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,6270.0.html
rondol1
Pro

« Reply #22 on: 24 January 2010, 17:33:37 »

Wat bij weer een oude vraag naar boven doet komen: wat te verstaan onder "Away mode"? (Ben even door persoonlijke omstandigheden Google-moe...)
peterh
Standaard
**

« Reply #23 on: 24 January 2010, 21:03:32 »

Probeer Bing eens  Tongue

"Away Mode is a Windows Vista feature that is designed for media PC scenarios. Away Mode enables the Windows Vista PC to appear off to the user, when the system is actually operational and processing background media tasks such as recording television content or streaming media to other devices. "

Meer weten?
http://download.microsoft.com/download/9/c/5/9c5b2167-8017-4bae-9fde-d599bac8184a/AwayMode.docx
rondol1
Pro

« Reply #24 on: 24 January 2010, 22:05:52 »

specool DANK!!
stefan
Mijn MCE (VMC)
Pro

« Reply #25 on: 3 February 2010, 20:35:20 »

Ik heb twee problemen ben ik nu achter, of eigenlijk drie, maar geen tijd telt niet echt.

Probleem 1. Soms als de MCE7 uit standby komt is het scherm zwart, er staat een cursor. Als ik dan middels VNC de PC overneem, en het MINIMIZE knopje zoek van MCE dan minimized MCE. De desktop komt dan in beeld. Het is me zelfs een keer gelukt om het MCE venster te sluiten en deze middels de groene knop opnieuw te starten. Dan kreeg ik vreemd genoeg wel beeld.

Probleem 2. Mogelijk gerelateerd. Heel soms start de MCE zelf op, in MST staat dit niet (meer) aan. De PC vind dan de harddisk niet en geeft een melding in de trant van "no harddisk found". Een druk op de reset knop lost dit dan weer op.

Voor probleem 1, zou ik die truuk kunnen proberen om de videokaart uit en aan te zetten, of een losse kaart erin.
Voor probleem 2, ga ik als probleem 3 opgelost is, tijdelijk een andere harddisk proberen. En een diag draaien van WD.

rogierp
Gemiddeld

« Reply #26 on: 4 February 2010, 14:46:01 »

Het lijkt mij een W7 probleem. Ik heb hetzelfde. Onder Vista werkte het prima. Daarna W7 Ultimate erop gezet. Ging ook nog prima. Maar nu ik een nieuwe CPU erin heb gestopt, is de Bios veranderd en nu heb ik dezelfde problemen als jullie nu hebben.
Mijn plan was om de MST Standby Tool weer te gebruiken en de BIOS te updaten. Maar als ik de reacties in dit topic lees, lijkt het dat ik de meeste kans maak met een BIOS update.
Ik laat het nog weten of dat nut heeft.
rogierp
Gemiddeld

« Reply #27 on: 5 February 2010, 22:04:17 »

Net de MCE Tool erop gezet en probleem opgelost. Ook geprogrammeerde tv progs gaan goed; vanzelf aan en ook weer uit. Zelfs hybernate werkt.
Geen zwart scherm meer en dus ook geen vastlopers. Ik heb mst09091 gebruikt. Hoop dat het voor jou ook gaat werken.
Afz.
Rogierp
Gadgets
Guest
« Reply #28 on: 5 February 2010, 22:14:19 »

Hey ik denk te weten waardoor je probleem komt namelijk de AHCI (SATA) controller van je moederbord.

Mijn systeem had exact hetzelfde probleem, met het niet goed uit standby komen.

Belangrijk is om de volgende driver te gebruiker voor je SATA controller:

AMD AHCI Compatible RAID Controller

Dus zoek even de drivers van je moederbord op of zoek op de site van AMD naar de juiste drivers. Stel in de BIOS in dat je de AHCI modus van je SATA controller wilt gebruiken.

P.s. om de vrouw weer vrolijk te krijgen kun je ff mijn TV Gemist plugin installeren: http://www.ardani.nl zodat ze alle gemiste programma's kan terug kijken  biggrin

Succes, en ben benieuwd of het gelukt is!
stefan
Mijn MCE (VMC)
Pro

« Reply #29 on: 3 May 2010, 21:41:36 »

Mensen, het lijkt opgelost. Met enige huiver geef ik even wat info.
Mijn dedicated Windows 7 Media Center geeft al lang af en toe problemen. Daarom ben ik ooit deze topic begonnen.

Klachten waren:
- af en toe niet uit standby (lijken) te komen en dus zwart beeld geven
- af en toe niet starten of spontaan resetten en dan de HDD niet kunnen vinden, na een reset start dan alles weer op.

Op mijn moederboard: GA-MA69GM-S2H zit een onboard videokaart, welke iemand in dit draadje al opmerkte dat die niet door Windows 7 wordt ondersteund. Ik heb een oudere NVidia 7600GS geinstalleerd met de laatste NVidia drivers. Dat is stap 1.

Verder heb ik de S-ATA kabels verzet. Het moederbord heeft de s-ata connectors haaks op het moederbord zitten, en in die mooie Antec kast kun je er dan moeilijk bij. Je hebt haakse connectors nodig. Om een of andere rede ziet de BIOS 6x een IDE kanaal waarvan 2 er echte ouderwetse IDE is Pri/Sec (Master/Slave). En 4 zijn S-ATA in AHCI mode Deze laat hij ook als Master/Slave zien. De BIOS noemt het IDE 1 2 en 3.

Er zit 1 S-ATA brander in en 1 S-ATA harddisk. De harddisk zat op IDE 2 als slave en de DVD brander op 3 als Master. Wel allemaal in AHCI mode, maar zo zie je het op het scherm.

Nu heb ik net zolang gevogeld met die kabels dat de harddisk op IDE 3 als Master zit en de brander op 3 als slave. Ondanks dat de harddisk op IDE 2 als slave 99% wel booten heb ik dit toch verandert.

Als laatste heb ik de BIOS nog geupdate, ondanks dat de enige verbetering CPU ondersteuning was welke ik niet heb, maar je weet maar nooit.

Dit is 3 weken geleden uitgevoerd en tot nu toe nog geen klachten.
Voor iedereen die gelijksoortige problemen heeft deze info. Ik hoop dat het nog iemand helpt.

Succes
Stefan

Pages: 1 2 [All]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen