Forum Wiki SponsorShop
25 June 2018, 11:37:13 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: geen beeld na S3 wakeup en TV in uitstand graag hulp.  (Read 4108 times)
huubke
Standaard
**

« on: 10 October 2009, 10:10:27 »

Hallo,
Ik heb het volgende probleem met met Vista Mediacenter. Na installatie van nieuwe drivers voor mijn videokaart (Catalyst suite 9.9) krijg ik een zwart scherm (geen video) na een wake up vanuit S3. Dit probleem doet zich alleen voor als VMC een keer opgestart is terwijl de TV uit stond. Behalve met een harde reset is er geen enkele mogelijkheid om weer beeld terug te krijgen. VMC lijkt wel te draaien want hij neemt ook op maar geeft dus geen beeld meer. Met de vorige dirvers was dit geen probleem. Terug naar de vorige driver zou je zeggen maar daar had ik nogal eens een crash en daar wilde ik vanaf. Bij S3 wakeup terwijl de TV aan staat geen enkel probleem en komt ie keurig terug op. Zo ook wanneer ik de TV in standby laat staan.
Ik heb op het internet gezocht en soorgelijke topics gevonden  maar de oplossingen daar werken niet (HDMION.exe en uitschakelen van de "AMD/ATI event...." service). Het schijnt te liggen aan de EDID informatie die de video kaart mist bij de S3 opstart. Daardoor denkt ie dat er geen monitor aan zit... Waarom dit zo gemaakt is snap ik niet. Kan je deze detectie bij opstart b.v. niet uitschakelen in Vista is immers de monitor configuratie bekend vind je geen monitor gebruik dan de laatst bekende setting zou ik zeggen. Maar helas is dat niet zo.
Ook heb ik een hardware boxje gevonden de "Gefen HDI detective plus" die dit probleem zou tackelen echter dit kost zo'n 150euro (dit kastje doet richting de PC  alsof de TV altijd aanstaat). Daarnaast lijkt het me ook niet echt nodig om daarin te investeren want bij de oude driver ging het wel goed en stel dat dit kastje ook niet werkt....
Na het istalleren van nieuwe biossen en alle drivers en patches en ruim twee avonden zoeken vraag ik jullie hulp. Weet iemand iets waarmee ik dit kan oplossen?
De video kaart is een MSI ATI RX2600XT-T2D512EZ/D3 en Mobo Gigabyte EP53-DS4
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
Borri
Guru

« Reply #1 on: 10 October 2009, 16:45:46 »

Met Devcon je videokaart-drivers opnieuw laden zodra de pc uit S3 komt is voorlopig een oplossing.

Antec NSK2480, Asus P5K-VM, Intel C2D E6750, 2 Gb DDR2, 160 Gb HDD, Club3D Theatron DTS, E30Plus + PVR-150MCE, Windows7 Ultimate 32bit,
Cordless Mediaboard Pro, Harmony One,
Xbox360, WHS.
huubke
Standaard
**

« Reply #2 on: 11 October 2009, 15:02:56 »

Dank voor de reactie. Zou kunnen werken maar ziet er wel erg ingewikkeld uit. Zo ook heb ik geen beeld dus lastig om wat in te toetsen.
Mogelijk via een batchfile en een sneltoets.

Borri
Guru

« Reply #3 on: 11 October 2009, 16:18:35 »

Download Devcon, unzip en kopieer devcon.exe naar je C:\Windows\System32 map.

Zoek uit welk Device_ID jouw videokaart heeft, Hardware-id's kun je vinden in Apparaatbeheer/DisplayAdapters/JouwVideokaart/Propeties/Details/Hardware-id
Dit Hardware_ID zal er zoiets uitzien als:
PCI\VEN_13F6

Open Notepad en tik:
devcon restart
gevolgd door het hardware-id van jouw videokaart, sla dit op als .bat

Als dat niet werkt kun je deze twee regels proberen:
devcon disable
devcon enable
weer gevolgd door het juiste Hardware-id.

Installeer MCE Standby Tool en ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Herman van Eijk\MceStandbyTool in je register.
Hier vind je twee strings:
RunAtSuspend
RunAtResume
Verwijs in die strings naar de plek waar je jouw batch-bestand hebt opgeslagen en voortaan worden de drivers van jouw videokaart opnieuw geladen nadat je PC uit S3 komt.

Het klinkt ingewikkelder dan het is, gewoon stap voor stap uitvoeren...
« Last Edit: 2 November 2009, 08:06:12 by Borri » Logged

Antec NSK2480, Asus P5K-VM, Intel C2D E6750, 2 Gb DDR2, 160 Gb HDD, Club3D Theatron DTS, E30Plus + PVR-150MCE, Windows7 Ultimate 32bit,
Cordless Mediaboard Pro, Harmony One,
Xbox360, WHS.
huubke
Standaard
**

« Reply #4 on: 25 October 2009, 15:42:33 »

Borri,
Dank voor je tips na heel wat geprobeer lijkt het erop dat ik een werkende oplossing heb.
Eerst wat problemen met uitvoeren met administrator rechten maar dat is opgelost met een snelkoppeling en het vinkje daarbij uitvoeren als administrator. Dit kan je vreemd genoeg niet aanvinken bij een batchfile.
Daarna met de MCE standby tool laten starten. Echter daarmee werkte het ook niet altijd. Een werkende oplossing bleek met sleep.exe eerst 2 seconden wachten en dan pas de devcon actie(s) uitvoeren.
Maar daarna toch een probleem. Indien de TV namelijk uit staat en het mediacenter is al opgestart dan komt het beeld toch niet terug. Het systeem is dan al wakker zonder scherm en de runAtresume van de MCE standby tool heeft dan geen effect. Daarvoor de volgende oplossing gevonden. Aan het event van de ATI eventmanager hetzelfde batch bestand gekoppled . Zodra de TV wordt aangezet komt er een event hiervoor en wordt het beeldscherm geactiveerd (bij de MCE standby tool runAt resume laten staan want soms lijken de events weer niet goed door te komen).
Dit lijkt te werken echter weer niet altijd als Ehome gestart is (de ATI events komen dan niet altijd goed door of mediacenter klaagt over de kleurinstellingen). Dus met de MCE standby tool ehome wel af laten sluiten bij suspend maar niet laten starten. Moet ik maar een keer op de groen knop drukken als hij opgestart is.

Dit lijkt nu een beetje te werken, eindelijk......
Overigens de devcon restart, disable en enable optie gebruikt de restart deed het niet altijd en de andere zonder de restart ook niet.

Wel een heel gedoe als ATi/windows een vinkje zou hebben dat hij en windows met zijn tengels van de beeldscherminstelling af moet blijven was dit helemaal geen probleem geweest........ ook had ATI dit deel kunnen laten zoals het was want voorheen werkte het probleemloos behalve dan een andere crash in de ATI drivers.
huubke
Standaard
**

« Reply #5 on: 26 October 2009, 21:45:37 »

Naschrift.

Even te vroeg gejuigd want het ging toch niet goed.
Echter nu lijkt het wel te werken.
Er waren meerdere hardwar id's en ik heb nu een ander gebruikt en de devcon restart werkt nu.
En hij staat alleen maar bij de runAtresume bij de MCE standby tool.

Ik ga het een tijd proberen en zal over een tijdje nog een update geven.

Bedankt zover voor de hulp.

Groet, Huub

huubke
Standaard
**

« Reply #6 on: 4 November 2009, 10:21:35 »

Hallo,

dit werkt beter en ik heb nu altijd beeld na een resume.
Echter nog niet helemaal zoal het hoort.

Soms staat de schermresolutie niet goed en soms ook de kleurendiepte niet.

Weet iemand of het mogelijk is om er voor te zorgen dat de instellingen voor de TV maar een resolutie en kleurendiepte kent. Dus alle mogelijke ander instelling b.v.  in de registry weghalen of een bepaalde setting altijd forceren. Forceer ik met devcon dan de restart van de driver voor de grafische kaart dan komt ie altijd op de goede resolutie uit. Als dit mogelijk is dan is het 100% probleem getackeld.

Ik heb al wat zitten graven in de registry maar nog niet echt een goed  aanknopingspunt gevonden.  Monitor en beeldscherminstelling komen op meerdere plaatsen voor en als ik wat verwijder lijkt het ook weer terug te komen na een reboot.

Wat je eigenlijk zou willen is geen plug and play beeldscherm voor de TV maar een scherm waarbij je zelf de instelling op moet geven. Dit kon bij de eerdere windows versie wel maar bij Vista heb ik dit nog niet gevonden.

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen