Forum Wiki SponsorShop
26 June 2022, 19:30:51 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 2 [All]   Go Down
  Print  
Author Topic: Officieel bericht Ziggo: CI CAMs gaan idd geblokkeerd worden  (Read 18838 times)
xahmol
Pro

« on: 29 August 2008, 22:10:19 »

Op het Ziggo-gebruikers.nl forum meldt iemand dat in een mailing aan dealers Ziggo nu officieel dit meld:

Geen Ziggo ondersteunig op de huidige generatie CAM in combinatie met
producten van m.n. Loewe, Sharp en/of Sony tv's.
Kopers van deze apparaten zijn niet verzekerd van ontvangst van digitaal RTV aanbod, omdat de daartoe benodigde CAM niet door Ziggo wordt ondersteund. Een van de gevolgen is dat wij de signaallevering aan de huidige generatie CI gebaseerde IDTV-CAM-combinaties op enig moment moeten gaan blokkeren.
Met ingang van 2009 komt er een nieuwe generatie IDTV's CAM op de markt, die beschikbaar is voor alle fabrikanten en die wel volledig door ons worden ondersteund met gecertificeerde en legale en goed werkende CAM en Conditionale Access.
Aldus Ziggo 29-8-08

Kennelijk gaat Ziggo dus echt actief Alphacrypts blokken?
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
harryd
Administrator
Guru

« Reply #1 on: 30 August 2008, 17:19:27 »

De vraag is of de andere "officieel ondersteunde" CAMs dan wel met FloppyDTV gaan werken.
Als dat wel het geval is is de "schade" beperkt tot het aanschaffen van een (paar) andere CAM(s).

Wat ik niet helemaal begrijp is dat er kennelijk huidig geen CAM is die aan de standaard voldoet ... of zou die er wel zijn maar Ziggo hint daar niet naar (en welke zouden dat dan kunnen zijn?!?!?)

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
xahmol
Pro

« Reply #2 on: 31 August 2008, 12:38:26 »

De vraag is of de andere "officieel ondersteunde" CAMs dan wel met FloppyDTV gaan werken.
Als dat wel het geval is is de "schade" beperkt tot het aanschaffen van een (paar) andere CAM(s).

Wat ik niet helemaal begrijp is dat er kennelijk huidig geen CAM is die aan de standaard voldoet ... of zou die er wel zijn maar Ziggo hint daar niet naar (en welke zouden dat dan kunnen zijn?!?!?)

CI+ is een gloednieuwe standaard waar nog helemaal geen apparatuur voor beschikbaar is. Hoofdreden is dat gewerkt wordt met encryptiesleutels en naar ik begrijp de sleutelauthority nog moet beginnen.

En vraag me erg af of de FloppyDTV met de CI+ CAMs gaat werken, iig niet zonder firmware update omdat hij anders weinig met de encryptiesleutels kan.

En een Ziggo medewerker (anoniem) beweerde een flinke tijd geleden dat alleen hardware ingebakken codes zouden werken. Of dat klopt weet ik niet, maar dan helptook een FW update niet.
harryd
Administrator
Guru

« Reply #3 on: 31 August 2008, 13:30:19 »

En een Ziggo medewerker (anoniem) beweerde een flinke tijd geleden dat alleen hardware ingebakken codes zouden werken. Of dat klopt weet ik niet, maar dan helptook een FW update niet.

Dat klinkt dan als de UPC methode, en dan ga je ook met je (huidige) TV met ingebouwde DVB -C tuner weinig succes hebben als ik goed geinformeerd ben. Lijkt me dat dat nu juist niet de bedoeling was.

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
xahmol
Pro

« Reply #4 on: 31 August 2008, 23:00:52 »

Dat klinkt dan als de UPC methode, en dan ga je ook met je (huidige) TV met ingebouwde DVB -C tuner weinig succes hebben als ik goed geinformeerd ben. Lijkt me dat dat nu juist niet de bedoeling was.

Niet de UPC methode, eerder de HDCP methode. Alleen goedgekeurde hardware krijgt CI+ sleutels. Alleen goedkeuring vindt plaats door het CI+ consortium en niet Ziggo. En de bedoeling is om TVs met ingebouwde CI+ tuner juist wel te ondersteunen bij Ziggo.
HTPCs echter.... daar kun je eng programma's mee opnemen en op internet slingeren, dus dat zal wel niet mogen van meneer Ziggo.
ReMeE
Pro

« Reply #5 on: 1 September 2008, 09:18:25 »

Niet de UPC methode, eerder de HDCP methode. Alleen goedgekeurde hardware krijgt CI+ sleutels. Alleen goedkeuring vindt plaats door het CI+ consortium en niet Ziggo. En de bedoeling is om TVs met ingebouwde CI+ tuner juist wel te ondersteunen bij Ziggo.
HTPCs echter.... daar kun je eng programma's mee opnemen en op internet slingeren, dus dat zal wel niet mogen van meneer Ziggo.

Ik snap niet dat ze zo moeilijk doen over het kunnen opnemen van digitale programma's. Ik (lees iedereen) kan nu analoge programma's opnemen en ook op internet plaatsen. Het verschil is alleen de beeldkwaliteit maar dit is op de meeste tv's mijns inziens niet zo groot dat het al die investeringen waard is. Al die flauwekul van blokkering kost alleen maar een hoop geld voor de leverancier (ziggo) en de consument.
xahmol
Pro

« Reply #6 on: 1 September 2008, 12:04:06 »

Ik snap niet dat ze zo moeilijk doen over het kunnen opnemen van digitale programma's. Ik (lees iedereen) kan nu analoge programma's opnemen en ook op internet plaatsen. Het verschil is alleen de beeldkwaliteit maar dit is op de meeste tv's mijns inziens niet zo groot dat het al die investeringen waard is. Al die flauwekul van blokkering kost alleen maar een hoop geld voor de leverancier (ziggo) en de consument.

Helemaal eens! Alleen denken de heren bazen van de RIAA, MPAA, BREIN etc daar helaas anders over. Wat ze kunnen blokkeren, doen ze. En analoog hebben ze de mogelijkheden niet, digitaal helaas wel.
Plantje
Guru

« Reply #7 on: 20 October 2008, 11:47:45 »

Ik snap het eigenlijk niet helemaal... Waarom zou ik met mijn media center geen digitale tv mogen kijken, maar is het geen probleem, dat iedere boerenl*l een HDD recorder aan zijn settop box kan hangen om zo digitale tv op te nemen?

Hoe waar is dit verhaal? En is er al bekend wat de exacte reden is? Als de reden is, dat ze HTPC's willen blokkeren lijkt me een alternatief moeilijk te vinden. Als de reden is dat ze op CI+ willen overstappen moet er eigenlijk wel een oplossing te vinden zijn!
xahmol
Pro

« Reply #8 on: 20 October 2008, 14:23:03 »

Grote verschil met een HDD recorder aan je settopbox hangen is dat je in dat geval alleen maar analoog en zeker niet in HDTV kan opnemen, met fors kwaliteitsverlies tot gevolg. Er is geen enkele manier om je HDD recorder digitaal aan je STB te hangen (leuke spraakverwarring zo: maar je neemt zo je digitale bron analoog op. De link tussen STB en recorder is nml een analoge SCART kabel).

STBs met ingebouwde PVR bieden wel een harddiskrecorder om digitaal op te nemen, maar die opnames krijg je weer niet van je PVR af. Iig niet digitaal, hooguit weer met diezelfde analoge SCART. Er zijn nml geen apparaten die vanaf HDMI kunnen opnemen.

Bij een HTPC met een DVB-C kaart kun je één op één digitaal exact gelijke kopiëen maken. Zelfs in HDTV kwaliteit. En dat vind de content industrie wat minder leuk omdat die zo op P2P gegooid kunnen worden (wat ook al volop gebeurt).

De reden achter CI+ is puur de content industrie die restricties wil kunnen opleggen zodat er geen één op één exacte digitale kopïeen op P2P komen. Gaat ze niet lukken, maar dat heeft helaas de contentindustrie nog nooit tegen gehouden.

Om die zelfde reden ben ik bang dat de kans op CI+ geschikte kaarten voor HTPCs niet zo groot is op korte termijn. Op een PC is nml veel slechter een enforced path met opname en kopieerrestricties te handhaven dan STBs en zelfs TVs.
« Last Edit: 20 October 2008, 14:27:36 by xahmol » Logged
Plantje
Guru

« Reply #9 on: 20 October 2008, 14:57:15 »

Ok, dus toen ik vanuit mijn STB met scart naar mijn tv ging was ik eigenlijk gewoon analoog aan het kijken? Op zich vond ik dat prima kwaliteit, dus als ik dat zou kunnen blijven houden met mijn mediacenter zou ik het allemaal al prima vinden.
Ik weet alleen niet zeker of dat allemaal zo gaat lukken. Ik denk dat dit een kwestie van afwachten is.
Plantje
Guru

« Reply #10 on: 20 October 2008, 15:08:48 »

Dit onderwerp: http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,4711.0.html geeft dan weer een heel ander idee. Je zou wellicht wel nieuwe modules nodig hebben, maar het wordt niet onmogelijk gemaakt op een HTPC digitale content te ontvangen.

Ben ik de enige die beide onderwerpen bekijkt?  laugh
xahmol
Pro

« Reply #11 on: 20 October 2008, 17:31:33 »

Die andere thread is mij bekend ja (had je ook kunnen zien omdat ik ook daar gepost heb  smile ).

Maar deze thread is gestart na het slot van die andere thread obv officiële nadere communicatie van Ziggo. En daar wordt wel gesproken over CI+ CAM modules, maar helaas alleen voor TVs met ingebouwde CI+ enabled DVB-C tuner. Geen HTPCs dus.

Wat niet is kan natuurlijk komen, maar de speculatie is dat Ziggo liever geen HTPC ondersteuning heeft. En Ziggo heeft dus iig gezegd (zonder overigens een termijn te noemen of te zeggen hoe ze dat dan gaan doen) dat de oplossingen die nu wel werken actief geblokt gaan worden.
xahmol
Pro

« Reply #12 on: 20 October 2008, 17:35:33 »

Ok, dus toen ik vanuit mijn STB met scart naar mijn tv ging was ik eigenlijk gewoon analoog aan het kijken?

Ja, al zal een analoog signaal via SCART vanaf een digitale bron wel stukken beter beeld geven normaal gesproken tov direct vanaf analoge bron. Helemaal analoog kijken is het dus ook weer niet (en vandaar de spraakverwarring).

Feit is alleen dat SCART een analoge connectie methode is die het digitale origineel dus in kwaliteit licht zal doen afnemen.

Maar belangrijker: HDTV zal over SCART nooit gaan.

Kortom: al die mensen met een HDD recorder zullen er achter gaan komen dat ze daaraan helemaal niets hebben bij TV uitzendingen in HD.
doornjoostje
Guru

« Reply #13 on: 20 October 2008, 17:46:19 »

Die andere thread is mij bekend ja (had je ook kunnen zien omdat ik ook daar gepost heb  smile ).

Maar deze thread is gestart na het slot van die andere thread obv officiële nadere communicatie van Ziggo. En daar wordt wel gesproken over CI+ CAM modules, maar helaas alleen voor TVs met ingebouwde CI+ enabled DVB-C tuner. Geen HTPCs dus.

Wat niet is kan natuurlijk komen, maar de speculatie is dat Ziggo liever geen HTPC ondersteuning heeft. En Ziggo heeft dus iig gezegd (zonder overigens een termijn te noemen of te zeggen hoe ze dat dan gaan doen) dat de oplossingen die nu wel werken actief geblokt gaan worden.

Ik had ook ergens gelezen dat het alleen gaat om HD tv en pay-per-view TV, die CI+ nodig gaan hebben.
Gewone SD tv blijft wel via floppyDVB beschikbaar.
Weet niet meer waar ik het heb gelezen...............

Maar voor mij zou dat het al een stuk minder erg maken.
Nu heb ik gewoon het standaard digitale pakket, geen extra's Z1 heeft dat tegenwoordig geloof ik.
Als dit voor mij beschikbaar blijft, vind ik het allemaal wel prima.
Natuurlijk is het wel jammer, als de HD zenders niet te zien zijn.

Als de SD-tv ook actief geblokkeerd gaat worden, stap ik over op IP-TV.
Dan hoef je geen dure hardware te kopen en kan ik mijn huidige HTPC houden en de floppyDVB's verkopen.

D
Plantje
Guru

« Reply #14 on: 20 October 2008, 20:26:17 »

Ik vind dan dat ze wel heeeeel erg van het ene extreme naar het andere swingen.

Ik ga eens een keer proberen de Ziggo/@Home helpdesk te mailen. Baat het niet dan schaadt het niet (tot je helemaal in de stress zit dan... smile)
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #15 on: 20 October 2008, 20:37:31 »

................. en de floppyDVB's verkopen.

Aan wie dan? Wie wil die dingen dan nog hebben dan?
doornjoostje
Guru

« Reply #16 on: 20 October 2008, 21:35:55 »

................. en de floppyDVB's verkopen.

Aan wie dan? Wie wil die dingen dan nog hebben dan?

Er zijn meer landen als Nederland.

D
Plantje
Guru

« Reply #17 on: 20 October 2008, 21:37:03 »

Wat?!? Meer landen dan Nederland? Ik leer hier telkens weer bij!  biggrin
FranX78
Pro

« Reply #18 on: 7 November 2008, 20:17:21 »

Ik was me net aan het orienteren om FloppyDTV('s) met cam module(s) aan te schaffen.
Ik heb ziggo als digitale kabelaanbieder.
Begrijp ik het goed dat ik beter even kan wachten met aankoop hiervan?

Gr Frank
xahmol
Pro

« Reply #19 on: 11 November 2008, 15:28:52 »

Hangt ervan af wat je belangrijker vind: nu digitaal op je MCE of geen risico lopen straks (is nog steeds onbekend wanneer) een waardeloze kaart te hebben. En kan ook niet in je portemonnee kijken.
FranX78
Pro

« Reply #20 on: 11 November 2008, 19:02:13 »

Ik kan zelf wel in mijn portemonee kijken en ik kan je vertellen dat ik 500 euro voor 2 setjes best kan opbrengen. Maar ik hoe evengoed niet van geld "weggooien". Ik heb ondertussen wat rondgeneust op diverse sites en kom er eigenlijk achter dat niemand precies weet wanneer er iets gaat gebeuren. Ik zou best 500 euro uit willen geven voor 2 setjes, maar dan wil ik daar wel een tijd mee vooruit kunnen.
Aangezien me dat niemand kan garanderen heb ik besloten geen 2 setjes te kopen.

Ik vind het jammer dat een digitale tuner en een analoge tuner (voor een eventuele 2e tuner) niet (of erg moeilijk) te combineren zijn. Ik bedenk me nog even of ik 1 set koop of met mijn 2 analoge tuners aan blijf kloten.

bedankt

Gr Frank
roob
Gemiddeld

« Reply #21 on: 12 November 2008, 12:38:36 »

Misschien is het handig om hier, of ergens anders op het forum een draad op te starten waarin er alternatieven worden besproken en getest, mocht het toch zover komen.
Alternatieven op basis van de floppy-/freDTV maar ook compleet andere oplossingen.
fwelvering
Standaard
**

« Reply #22 on: 15 January 2009, 14:08:36 »

Ik vind het jammer dat een digitale tuner en een analoge tuner (voor een eventuele 2e tuner) niet (of erg moeilijk) te combineren zijn. Ik bedenk me nog even of ik 1 set koop of met mijn 2 analoge tuners aan blijf kloten.

bedankt

Gr Frank

Echter is het met TVPack2008 niet erg ingewikkeld om analoog en digitaal te combineren.
Je kan met de opties die het tv pack bied de kanalen van verschillende tuners bundelen.
tupelo20
Newbie
*

« Reply #23 on: 19 February 2009, 14:41:05 »

Misschien komen er toch nog betere tijden voor onze als Hobbyisten smile

http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=15754goto=newpost

Losse modules: langdurige kwestie
Moderne televisies, onder meer van Sony en Loewe, beschikken vaak over een ingebouwde ontvanger voor kabeltelevisie (DVB-C). Er is dan nog wel een insteekkaart nodig, cam-module genoemd, zoals de AlphaCrypt CI-module die veel mensen met succes gebruiken. Maar Ziggo zegt ze officieel niet te ondersteunen.
Ziggo is (al heel lang) in overleg met leveranciers van cam-modules om duidelijkheid te geven over welke hardware op het kabelnetwerk zal werken. Vos over deze langdurige kwestie: "Wij zijn nog steeds in overleg maar verwachten dat er pas over ongeveer zes maanden CAM+ modules op de markt komen die wij ondersteunen." De AlphaCrypt CI-modules zullen vermoedelijk gewoon blijven werken. Vos: "100% zekerheid kunnen we niet geven, maar de kans is erg groot dat ze blijven werken als ze nu ook al werken. We zullen deze modules alleen niet ondersteunen via de helpdesk omdat we de juiste werking niet kunnen garanderen. Overigens werkt de AlphaCrypt-module niet altijd probleemloos. Het is mede afhankelijk van de gebruikte apparatuur en de kwaliteit van het huisnet."
doornjoostje
Guru

« Reply #24 on: 19 February 2009, 15:33:41 »

Misschien komen er toch nog betere tijden voor onze als Hobbyisten smile

http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=15754goto=newpost

Losse modules: langdurige kwestie
Moderne televisies, onder meer van Sony en Loewe, beschikken vaak over een ingebouwde ontvanger voor kabeltelevisie (DVB-C). Er is dan nog wel een insteekkaart nodig, cam-module genoemd, zoals de AlphaCrypt CI-module die veel mensen met succes gebruiken. Maar Ziggo zegt ze officieel niet te ondersteunen.
Ziggo is (al heel lang) in overleg met leveranciers van cam-modules om duidelijkheid te geven over welke hardware op het kabelnetwerk zal werken. Vos over deze langdurige kwestie: "Wij zijn nog steeds in overleg maar verwachten dat er pas over ongeveer zes maanden CAM+ modules op de markt komen die wij ondersteunen." De AlphaCrypt CI-modules zullen vermoedelijk gewoon blijven werken. Vos: "100% zekerheid kunnen we niet geven, maar de kans is erg groot dat ze blijven werken als ze nu ook al werken. We zullen deze modules alleen niet ondersteunen via de helpdesk omdat we de juiste werking niet kunnen garanderen. Overigens werkt de AlphaCrypt-module niet altijd probleemloos. Het is mede afhankelijk van de gebruikte apparatuur en de kwaliteit van het huisnet."

specool specool specool specool specool specool specool
U made my day.

D
Pages: 1 2 [All]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen