Forum Wiki SponsorShop
7 October 2022, 12:04:18 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Weerstandje bij ventilator insolderen  (Read 9302 times)
joj
Guest
« on: 14 November 2004, 22:48:40 »

Welke electro guru weet wat voor een weerstandje je moet solderen tussen een van de draadjes ( ja en de volgende vraag is welk draadjhe smile ) van bijvoorbeeld de ventialor van de kastkoeling om deze langzamer te laten draaien en dus stiller te laten draaien. Helemaal mooi zou het zijn als er een simpele mogelijkheid is om die te laten regelen op de temperatuur in de kast.

Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
Josje
Standaard
**

« Reply #1 on: 21 November 2004, 21:49:38 »

Op mijn ventilator staat 12V 0,15A

Dit is dus 1,8 Watt.

Om de ventilator op de helft van het vermogen te laten draaien is er dus een weerstand nodig die 0,9 Watt bij 6V verbruikt. 

De stroom die dan vloeit is dan nog altijd 0,9 / 6 = 0,15A.

De weerstand die nodig is 6 / 0,15 = 40 Ω

Neem een draadgewonden weerstand van 40 Ω die 5 Watt kan verdragen dan kan het nooit stuk.

Natuurlijk is dit allemaal theoretisch daar de weerstand van de ventilator veranderd door zijn EMC maar hoe dat ook alweer ging weet ik niet meer.

Succes
harryd
Administrator
Guru

« Reply #2 on: 23 November 2004, 00:49:21 »

Van een kennis die er verstand zou moeten hebben ( Paul Spijkerman bedankt Wink heb ik de volgende links gekregen die ik hier even post.

http://www.cpemma.co.uk/diodes.html
http://www.cpemma.co.uk/7volt.html

Blijkt dat eea soms wat complexer in de uitvoering is, maar ook weer niet te complex voor iemand met een klein beetje electro kennis.

Groeten
      Harry

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
dodo79
Guest
« Reply #3 on: 6 December 2004, 16:54:23 »

als je je fans langzamer wil laten draaien is er een makkelijkere manier.
Sluit de + van de fan aan op de +12v en de - van de fan op de +5v van de voeding.
Je verschilspanning is nu 7v en je fanneke is lekker stil.

Sim-pel
harryd
Administrator
Guru

« Reply #4 on: 7 December 2004, 21:58:22 »

Erm,  wacko
rest mij nog twee vraagjes smile
Hoe herken/onderscheid ik de 5 V en 12 V draden en hetzelfde voor de + en de - van de ventilator ? (das vraagje 1)
Vraagje 2 is: is dit niet schadelijk voor de voeding of andere componenten die aan de voeding hangen?

Kon het in de gauwigheid niet vinden op het net.

Alvast bedankt voor lesje installatie techniek  smile

Groeten
       Harry

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
Josje
Standaard
**

« Reply #5 on: 8 December 2004, 00:37:06 »

Erm,  wacko
Hoe herken/onderscheid ik de 5 V en 12 V draden en hetzelfde voor de + en de - van de ventilator ? (das vraagje 1)

-- Aan de kleuren, zwart is de mindraad en rood de 12V. Hang dus de plus van de fan aan de rode en de min van de fan aan de gele draad.

Vraagje 2 is: is dit niet schadelijk voor de voeding of andere componenten die aan de voeding hangen?

-- Hij moet natuurlijk wel genoeg vermogen leveren kunnen maar de meeste voedingen kunnen dat wel.

Groeten
       Harry
« Last Edit: 8 December 2004, 03:12:08 by harryd » Logged
Bart31
Standaard
**

MCE freak

« Reply #6 on: 8 December 2004, 21:59:43 »

Is dit wel verstandig? Het installeren van weerstandjes zorgt er idd voor dat ie minder hard draaid. Ik had hier een voeding en een VGA kaart met een vreselijke herrie. Met behulp van BIOS instellingen en software van zowel de vgakaart als van het mainboard heb ik de boel nu zeer stil gekregen. Alleen bij opstarten maakt ie geluid, maar mijn MCE gaat nooit uit (standby is prima).

Het voordeel van BIOS/software is dat wanneer er iets te warm wordt (vgakaart of zo), dat hij dan automatisch nog de fanspeed kan aanpassen voor de tijdelijke nodige extra koeling. In jullie geval (het solderen van een weerstandje) kan deze extra 'boost' niet, wat toch voor oververhitting kan zorgen. Je loopt een risico.

Als je het niet kan pingen, dan bestaat het niet!
LampjevanCJ
Guest
« Reply #7 on: 13 March 2005, 18:47:16 »

De bios oplossing is natuurlijk ontzettend mooi. Maar als het moederbord er niet mee uitgerust is kan het toch. Bijna elke elektroboer heeft wel een ventilatorregeling in zijn assortiment waarmee het toerental afhankelijk is van de temperatuur die een sensor meet. Door de betreffende sensor op een strategische plek te monteren heb je altijd de beste geluid:temperatuur verhouding. Conrad en casemodding winkels verkopen deze spullen overigens ook.
blackhawk
Guru

« Reply #8 on: 2 April 2005, 14:45:19 »

Erm,  wacko

-- Aan de kleuren, zwart is de mindraad en rood de 12V. Hang dus de plus van de fan aan de rode en de min van de fan aan de gele draad.

-- Hij moet natuurlijk wel genoeg vermogen leveren kunnen maar de meeste voedingen kunnen dat wel.

Groeten
       Harry
Hmm, die aansluitinformatie klopt niet. Geel is iha 12V en rood 5V. Hoewel dit een "oud" bericht is, wil ik deze waarschuwing toch even achterlaten omdat ik nog geen andere reactie erover heb gelezen. Dus voor 7V moet de rode draad van de ventilator aan de gele draad en de zwarte draad aan de rode draad van de aansluitkabel van de netvoeding. Op zich zou ik hier niet mee experimenteren als dit al niet duidelijk is. Eén tip: bij twijfel: gebruik een spanningsmeter om zekerheid te krijgen.
Het is normaliter geen probleem om de ventilator op "slimme" wijze op 7V te laten draaien. Zorg ervoor dat de ventilator niet onnodig langzaam loopt. Er zit nogal wat verschil tussen de ene als de andere ventilator. Iha voldoet een weerstand tussen de 33 en 68 Ohm, soms kan ook gewoon een potmeter gebruikt worden.
Azkikr
Gemiddeld

« Reply #9 on: 25 May 2005, 17:32:36 »

Heb ergens anders ook deze naam genoemd, maar heb eerlijk waar geen aandelen. Het bedrijf Nexus heeft een standaard snoertje dat je tussen de stroom kabel van de PSU en de stroomkabel van je fan plaatst. Dit snoertje heeft een weerstandje ingebouwd om exact dit op te lossen zonder enige kennis van kleurtjes  Wink www.nexustek.nl
kaaskopkoen
Standaard
**

« Reply #10 on: 2 January 2006, 14:19:03 »

idd, een fan controller van €3,- bespaart een hoop moeite

Of zoals de hartchirurg zei: Hier klopt iets niet
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen