Erm,

rest mij nog twee vraagjes

Hoe herken/onderscheid ik de 5 V en 12 V draden en hetzelfde voor de + en de - van de ventilator ? (das vraagje 1)
-- Aan de kleuren, zwart is de mindraad en rood de 12V. Hang dus de plus van de fan aan de rode en de min van de fan aan de gele draad.
Vraagje 2 is: is dit niet schadelijk voor de voeding of andere componenten die aan de voeding hangen?
-- Hij moet natuurlijk wel genoeg vermogen leveren kunnen maar de meeste voedingen kunnen dat wel.
Kon het in de gauwigheid niet vinden op het net.
Alvast bedankt voor lesje installatie techniek

Groeten
Harry
Hmm, die aansluitinformatie klopt niet. Geel is iha 12V en rood 5V. Hoewel dit een "oud" bericht is, wil ik deze waarschuwing toch even achterlaten omdat ik nog geen andere reactie erover heb gelezen. Dus voor 7V moet de rode draad van de ventilator aan de gele draad en de zwarte draad aan de rode draad van de aansluitkabel van de netvoeding. Op zich zou ik hier niet mee experimenteren als dit al niet duidelijk is. Eén tip: bij twijfel: gebruik een spanningsmeter om zekerheid te krijgen.
Het is normaliter geen probleem om de ventilator op "slimme" wijze op 7V te laten draaien. Zorg ervoor dat de ventilator niet onnodig langzaam loopt. Er zit nogal wat verschil tussen de ene als de andere ventilator. Iha voldoet een weerstand tussen de 33 en 68 Ohm, soms kan ook gewoon een potmeter gebruikt worden.