Forum Wiki SponsorShop
8 December 2019, 22:36:48 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2  All   Go Down
  Print  
Author Topic: MCE aansluiten op receiver  (Read 12262 times)
pascalgeusen
Newbie
*

« on: 9 November 2007, 20:13:57 »

Hallo,

Sinds 1 week in het bezit van een mce. Nu wil ik deze aansluiten op mijn receiver. Het is gelukt om dit analoog te doen. Maar omdat ik in het bezit van een receiver die ook digitale signalen kan verwerken had ik gedacht om het mce aan te sluiten via SPDIF.f

Nu ben ik al de hele week aan het uitzoeken hoe dit nu moet. Ik kan op mijn onboard geluidskaart aangeven dat alle geluidssignalen middels spdif (coaxiaal digitaal)naar buiten moeten worden gestuurd. De spdif aansluiting is een 3,5mm jack plug (zoals zo'n beetje bij elke geluidskaart).

Mijn vraag is nu: Welke kabel moet ik nu gebruiken? Ik heb overal gezocht maar ik zie nergens een kabel die aan een kant een 3,5 mm jack plug heeft en aan de andere kant een toslink rca uitgang heeft. Aangezien bijna elke geluidskaart beschikt over zo'n spdif digitale coax uitgang zou je toch denken dat daar wel makkelijk een standaard kabel voor te vinden is. Maar ik kom er niet aan uit.

Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
blackhawk
Guru

« Reply #1 on: 9 November 2007, 22:27:22 »

Je hebt geen receiver met een coaxiale ingang? Op zich moet het wel mogelijk zijn om van coax naar optisch te gaan. Zelf heb ik ooit een dergelijk verloop zelf gemaakt, naar een Elektuur voorbeeld. Heeft je moederbord eventueel nog een Sp-Dif op het moederbord? Zo ja, misschien past daar een verloop naar optisch. Zelf heb ik een moederbord die een dergelijke oplossing biedt.
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #2 on: 9 November 2007, 23:07:13 »

Volgens mij heeft TS (juist) wel een COAXiale digitale ingang op z'n receiver, echter moet hij een 'verloopje' hebben van 3,5" mini jack naar 1x tulp.
Die kabels zijn idd niet makkelijk standaard te krijgen. Je kunt het eerst eens proberen met een 'gewone' mini jack naar stereo (2x) tulp. Een van beiden tulp stekkers (waarschijnlijk rood) zit aan de 'tip' van de mini jack. Daardoor zou dan het digitale signaal moeten gaan.

Anders moet je er zelf n maken. Gewoon een 3,5"mini jack halen, een klein stukje 75ohm coaxiale kabel en 1 tulp stekker. heb je in 5mijn gesoldeerd en anders laat he hem solderen bij de lokale electornica boer.

Welke geluidskaart heb je eigenlijk? Een Soundblaster (Live)?

Je zegt overigens dat het standaard meestal een 3,5" uitgang is die digitaal heeft, dat is niet waar hoor. De meeste kaarten (ook onboard) komen juist met een optische of cinch/tulp coaxiale uitgang......
pascalgeusen
Newbie
*

« Reply #3 on: 10 November 2007, 07:11:52 »

Ik maak gebruik van de onboard geluidskaart nvidia nForce4 chipset in combinatie met de Realtek drivers. De Realtek drivers heb ik gekozen omdat ik op diverse fora heb gelezen dat de nvidea drivers voor de nForce4/5 niet goed werken in combinatie met spdif.

En ik heb een receiver met zowel optische als ingangen dus dat is geen probleem. Maar ik zal eens naar de lokale audioboer gaan en vragen of ze me een coaxiale kabel kunnen maken met aan een kant een toslink rca uitgang en aan de andere kant een jack plug (je geeft wel aan dat dit makkelijk zelf gaat, maar ik ben op dat gebied erg niet handig  Wink).
blackhawk
Guru

« Reply #4 on: 10 November 2007, 09:57:45 »

Het makkelijste is om een Conrad artikel 30 21 00-12 eens te bekijken. Ik weet dus niet of de 3,5 mm mini jack op je PC een mono of stereo connector is. 1 vd 2 aansluitingen zou moeten werken middels coaxiale aansluiting. Een verloopje van 3,5 mm jack naar cinch maken, is niet echt een groot karwei.
pascalgeusen
Newbie
*

« Reply #5 on: 10 November 2007, 10:23:34 »

Ok. Dus als ik het door jou geopteerde stekkertje in mijn lijn uit van de pc stop. Vervolgens deze uitgang op alleen digitaal zet zou er op een van de 2 uitgangen het spdif coax signaal moeten staan?

Begrijp ik dat nu goed.
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #6 on: 10 November 2007, 10:42:06 »

Zo'n splittertje is hetzelfde als wat ik suggereerde, nl. een kabel die je ook hebt om een walkman op je stereo aan te sluiten:

Zo een heb je vast nog wel liggen om eens te proberen

Maar welk moederbord (merk/type) heb je eigenlijk?
En welke receiver?
« Last Edit: 10 November 2007, 12:02:14 by kaajee » Logged
pascalgeusen
Newbie
*

« Reply #7 on: 10 November 2007, 13:25:30 »

Zo'n kabeltje heb ik inderdaad nog liggen. En zo'n kabeltje heb ik ook al geprobeerd (zowel de zwarte als de rooie uitgang). Echter zonder resultaat.
Ik heb een Yamaha receiver (de RX496).
Het moederbord is een exotisch product. De computer is een standaard Acer Aspire T160 en daar zit een F80M-2 moederbord in (en daar kan ik verder zo goed als niets van vinden).
Ik heb op diverse sites ook gelezen dat het wel wil voorkomen dat er wel een spdif uitgang op het moederbord zit maar dat deze niet middels een handige connector naar buiten is gewerkt en dat deze dus direct vanaf het moederbord moet worden "afgetapt".
blackhawk
Guru

« Reply #8 on: 10 November 2007, 13:39:52 »

Als die kabel niet werkt, dan is de SP-Dif vermoedelijk niet actief. Ik zou dan even geen hardware bijkopen. Heb je dit tijdens het afspelen van een dvd geprobeerd? Vervolgens audio via sp-dif geselecteerd?
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #9 on: 10 November 2007, 13:56:27 »

Als ik jou was zou ik me eerst even iets beter verdiepen in de materie en dan met name in je eigen apparatuur. Lees de/een manual eens door etc.
Sorry, ik wil niet neerbuigend overkomen, maar ik weet 99,9% zeker dat die Acer van jou standaard zeker geen S/PDIF uitgang heeft en waarschijnlijk niet eens op het moederbord.
Ook jouw versterker beschikt niet over een S/PDIF digitale ingang, de Yamaha RX496 is een 'gewone' stereo versterker. Kijk hier maar eens
Kortom, waar hebben we het hier over?

(Er zitten allerlei mensen hun best te doen jouw te helpen met iets dat helemaal niet mogelijk blijkt te zijn omdat jij ons de zaken (aanwezige apparatuur) verkeerd voorspiegelt.........)
« Last Edit: 10 November 2007, 14:00:23 by kaajee » Logged
pascalgeusen
Newbie
*

« Reply #10 on: 16 November 2007, 16:00:24 »

Je doet helemaal niet neerbuigend.

Ik heb mij vergist het moest niet de RX-496 zijn maar de RX-V496 zijn http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/products/ht/rxv496.html Zoals je kunt zien is dit een digitale receiver. Daaom zijn mijn dvd-spelers al jarenlang digitaal aangesloten op mijn receiver (de eerste middels optisch en de huidige middels component). Dus ik weet precies wat mijn apparatuur wel en niet kan. Daarbij ondersteund mij Acer moederbord wel degelijk s/pdif. Dit nagevraagd bij Acer.

Voordat je dus weer NIET neerbuigend wilt doen. Check zelf ook even je feiten.

jeroen94704
Gemiddeld

« Reply #11 on: 16 November 2007, 16:30:21 »

Is het niet hetzelfde issue dat we laatst ook hadden, namelijk dat het hier een OPTISCHE aansluiting betreft? De standaard mini-jack naar coax werkt dan natuurlijk niet. Je moet dan een mini-toslink naar toslink adapter hebben, zoals deze:

http://www.tvcables.co.uk/cgi-bin/tvcables/108-100.html
pascalgeusen
Newbie
*

« Reply #12 on: 17 November 2007, 12:59:47 »

Ok. Heb nu gezocht op mijn moederbord waar de spdif aansluiting zit en ik heb deze gevonden. De aansluiting zit er wel maar er zit geen kabel op aangesloten. Nogal wiedes dat het tot nu toe nog niet werkt. De aansluiting bestaat uit 3 pinnetjes. Welke kabel moet ik hier op aansluiten? Of is dit iets wat ik zelf moet (laten) fabriceren?
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #13 on: 17 November 2007, 17:15:57 »

Je doet helemaal niet neerbuigend.

Ik heb mij vergist het moest niet de RX-496 zijn maar de RX-V496 zijn http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/products/ht/rxv496.html Zoals je kunt zien is dit een digitale receiver. Daaom zijn mijn dvd-spelers al jarenlang digitaal aangesloten op mijn receiver (de eerste middels optisch en de huidige middels component). Dus ik weet precies wat mijn apparatuur wel en niet kan. Daarbij ondersteund mij Acer moederbord wel degelijk s/pdif. Dit nagevraagd bij Acer.

Welke feiten zou ik dan moeten checken? Ik poneer of vraag niets! dat doe jij, ik interpreteer alleen wat jij ons zegt.......
(jij geeft de verkeerde versterker op)

En als Acer het dan toch allemaal zo goed weet......vraag dan in het vervolg meteen hoe je 1 en ander aan moet sluiten, want als ik lees dat jij je hudige DVD speler qua geluid via component aangesloten hebt zegt mij dat genoeg.......blijf ik bij m'n standpunt dat je je eerst eens in de materie moet verdiepen...........

En over die 3 pinnetjes: wel handig om te weten wlke pin wt is. Wellicht even bij Acer navragen......(als je daar uitbant is het redelijk eenvoudig om een coaxiale S/PDIF uitgang daarmee te maken......
jeroen94704
Gemiddeld

« Reply #14 on: 18 November 2007, 12:30:03 »

En als Acer het dan toch allemaal zo goed weet......vraag dan in het vervolg meteen hoe je 1 en ander aan moet sluiten, want als ik lees dat jij je hudige DVD speler qua geluid via component aangesloten hebt zegt mij dat genoeg.......blijf ik bij m'n standpunt dat je je eerst eens in de materie moet verdiepen...........

Heren, heren (ik weet, dat is een aanname), rustig aan aub. Voor je het weet wordt deze draad geGodwin'd[1], en daar heeft niemand iets aan. Jullie bedoelen het beiden niet verkeerd.

Jeroen

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law
Pages: [1] 2  All   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen