Forum Wiki SponsorShop
25 September 2018, 05:41:31 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2 3 ... 9   Go Down
  Print  
Author Topic: LEDSdriver – Opname LED voor MCE/VMC  (Read 55433 times)
hveijk
Moderator
Guru

« on: 29 October 2007, 21:09:39 »

LEDSdriver

Wat ik nog miste op mijn mediacenter PC was de opname LED zoals we die kennen van de ouderwetse videorecorder. Zo’n lampje wat aangeeft dat het apparaat aan het opnemen is.

Na wat studie bleek de seriële (COM) poort de eenvoudigste mogelijkheid te zijn om een LED aan te sturen. Deze heeft twee vrij programmeerbare outputs (en vier inputs) welke voldoende stroom kunnen leveren om een LED te laten branden.

Daarbij komt nog eens dat alle voorzieningen voor het aansturen ervan in de standaard seriële poort driver zijn opgenomen en het zonder extra driver van Windows 95 t/m Vista kan werken (zelfs vanuit een VMWare machine).

Ik heb een programmatje gemaakt wat de MediaState informatie van MCE/VMC gebruikt om de LEDs aan te sturen. Zodra er een opname loopt zal de LED gaan branden.

Het tweede LEDje kan bijvoorbeeld gebruikt worden om aan te geven dat alle tuners in gebruik zijn voor een opname.

Vanaf versie 0.9.08 kan LEDSdriver het volgende aangeven:

- Lopende opnames
        - Active extenders
        - AwayMode
        - Automatic resume
        - User resume

De verdere uitwerking van het programmatje laat ik een beetje van jullie reacties en mijn tijd afhangen.

Naast de huidige mogelijkheden zijn er nog voldoende andere toepassingen denkbaar. Het hoeft natuurlijk niet perse mediacenter gerelateerd te zijn. Ik sta open voor suggesties!

Download

Check de Slick Solutions homepage voor de meest recente LEDSdriver versie.

Installatie

Sinds versie 0.9.04 komt LEDSdriver met een installer, gewoon de .exe opstarten en de instructies opvolgen.

Verwijderen kan nu gewoon vanuit het configuratiescherm.

Verwijderen van 0.9.03 en eerder

- Open een command prompt, (onder Vista moet dit met administrator rechten gebeuren).
- Ga naar de folder waar de bestanden uitgepakt zijn en voer het volgende commando uit:

regsvr32 /u ledsdriver.dll

Hardware - seriële poort

De LEDs worden met een 1KOhm weerstand in serie op de DTR en RTS handshake signalen aangesloten, doe dit volgens het onderstaande “schema”:

Aansluitschema voor standaard seriële poort

Let op de + van de LEDs, dit is het langste pootje.

Sommige moederborden hebben voor de COM poort alleen een interne connector op het moederbord, ook deze kunnen prima gebruikt worden om de LEDs op aan te sluiten. Let wel op, hier zijn twee verschillende uitvoeringen van in omloop.

Aansluitschema voor o.a. ASUS moederborden

Laat bij twijfel even weten wat voor moederbord je hebt, dan check ik even de handleiding.

Als het systeem geen (vrije) seriële poort heeft is het mogelijk om een USB naar serieel converter te gebruiken. Ik heb dit zelf getest met een GMUS-03 van een ongedefinieerd merk, werkte prima.

Ik kan mij echter indenken dat er converters zijn die niet voldoende stroom kunnen leveren voor de LEDs. Post je resultaten (positief en negatief) in deze thread om dit mede DeGroenKnoppers hierbij te helpen.

Natuurlijk is een insteekkaart met een seriële poort ook een optie.

De IDE LED die in veel mediacenter systemen aanwezig is leent zich er prima voor om naar opname LED gemod te worden.

Hardware - toetsenbord

Het is ook mogelijk om LEDSdriver de Scroll Lock, Caps Lock en Num Lock LEDs van het toetsenbord aan te laten sturen, hou wel in de gaten dat de betreffende functies ook daadwerkelijk worden ingeschakeld!

Veel plezier met LEDSdriver,

Herman
« Last Edit: 1 April 2008, 12:39:39 by hveijk » Logged

Slick Solutions (subforum) - MCE Standby Tool, LEDSdriver, Slick Radio
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
harryd
Administrator
Guru

« Reply #1 on: 30 October 2007, 06:30:46 »

specool
 thumbsup thumbsup thumbsup

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
mickeymouse
Gemiddeld

« Reply #2 on: 30 October 2007, 11:02:12 »

Herman,

Na je schot in de roos met MST (waarvan ik nog dagelijks geniet!) weer een simpele maar zeer nuttige tool, die het leven met HTPCs mooier maakt. Veel respect voor het werk dat jij doet thumbsup thumbsup thumbsup

In mijn voortdurende twijfel tussen MCE en MP is er weer een extra gewichtje op de schaal aan de kant van MCE bijgekomen.

Wel een vraagje: werkt deze tool ook met MediaPortal? Ik weet dat je in je MST-tool MP-ondersteuning hebt toegevoegd, dus ik kan bijna niet wachten...

/\/\ichael

Zalman HD160xt-Plus, Asus M2A-VM HDMI, AMD A64x2-4200+, 2GB Ultra800, 400GB Sata, 1x Hauppauge PVR500, 1x Hauppauge PVR150, Windows7 RTM 7600 32bit, MST, LEDSdriver, Soundgraph iMon, DisplayFusion
hveijk
Moderator
Guru

« Reply #3 on: 30 October 2007, 12:44:09 »

Wel een vraagje: werkt deze tool ook met MediaPortal? Ik weet dat je in je MST-tool MP-ondersteuning hebt toegevoegd, dus ik kan bijna niet wachten...

Op dit moment nog niet, maar wat niet is kan altijd nog komen. Ik heb nog meer ideeën, maar wat ik er van uit ga voeren hangt een beetje van de reacties af.

Ik zou de LEDs bijvoorbeeld een dubbele functie kunnen geven d.m.v. knipperen.

Aan als er wordt opgenomen, knipperen als alle tuners aan het opnemen zijn en er geen vrije meer is om maar een voorbeeldje te geven.

Bubble
Standaard
**

« Reply #4 on: 30 October 2007, 13:02:00 »

Ik ben al een tijd op zoek naar zo'n programma. Eigenaardig genoeg vind je op het internet zeer weinig info, terwijl het  toch een basisbehoefte is voor een MCE  Huh Op basis van MCErecmon had ik al een rood ledje ingebouwd mbv een oud keyboard. Maar de applicatie zorgde voor problemen in bepaalde zoom situaties.

Is het voor jou een grote moeite om vanuit je applicatie de toetsenbord leds aan te sturen ?

Zou het op zich ook geen goed idee zijn om te vertrekken van puur USB ? Com-poorten worden toch zeldzamer tegenwoordig.

kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #5 on: 30 October 2007, 13:07:41 »

......

Zou het op zich ook geen goed idee zijn om te vertrekken van puur USB ? Com-poorten worden toch zeldzamer tegenwoordig.

Goed idee, vast. Maar programmeer technisch een heel stuk lastiger.....je moet dan bijv. een driver schrijven (hoeft met serieel/COM niet)......
hveijk
Moderator
Guru

« Reply #6 on: 31 October 2007, 12:43:26 »

Is het voor jou een grote moeite om vanuit je applicatie de toetsenbord leds aan te sturen ?

Ondersteuning voor de keyboard LEDs is sowieso wel een goed idee, er zijn genoeg situaties waar alleen dit al prima volstaat. Ik heb wat testjes gedaan en ook het aansturen van die LEDs is een eitje.

Wat USB betreft, dat zal zeker niet zo simpel te programmeren zijn als de huidige oplossing of de LEDs van het toetsenbord. Ook bestaat er niet echt een standaard I/O component voor USB. Je vervalt dan is een oplossing die maar voor erg weinig knutselaars is weggelegd.

Bubble
Standaard
**

« Reply #7 on: 31 October 2007, 13:46:20 »

Ik heb wat testjes gedaan en ook het aansturen van die LEDs is een eitje.

Da's het woord dat ik hoopte te lezen : "eitjespecool

Wat USB betreft, dat zal zeker niet zo simpel te programmeren zijn als de huidige oplossing of de LEDs van het toetsenbord.

Tijdens wat research achteraf ben ik inderdaad ook tot dat besef gekomen. Maar ik ben dan ook geen electronica expert, misschien is er wel een simpele manier. Ik ga hier en daar ninja wat vragen lanceren.

Ik spring vanavond een keertje binnen bij de lokale electronicaboer om wat weerstandjes en ledjes op te pikken. Dan kan ik de huidige versie al in gang zetten.
hveijk
Moderator
Guru

« Reply #8 on: 31 October 2007, 21:05:34 »

De nieuwste versie (0.9.01) kan nu ook de toetsenbord LEDs aansturen.

Bubble
Standaard
**

« Reply #9 on: 31 October 2007, 23:37:42 »

De nieuwste versie (0.9.01) kan nu ook de toetsenbord LEDs aansturen.

Lap, nu ik net een COM-kabeltje heb gemaakt.  Tongue

Als ik het programmaatje opstart op m'n gewone XP of opstart via startup op men MCE krijg ik deze foutmelding :

Als ik die wegklik, werkt het, althans none/always on - nog geen recording geprobeerd. Start ik het opnieuw, dan werkt het wel.

Ik heb nu een batch bestandje gemaakt op m'n MCE om 15 sec. te wachten en dan pas ledsdriver op te starten, dat geeft geen errors Huh 6 sec. zijn niet genoeg. Misschien dat er bep. files nog locked zijn tijdens het opstarten ?

Het is misschien ook leuker dat het programmaatje zich gewoon in de systray zet met een soort led-icoontje. Het is toch de bedoeling dat die blijft draaien in de achtergrond.

Het geheugengebruik is ook relatief hoog (3-4MB). Maar misschien heb je daar niet zo veel controle over.
hveijk
Moderator
Guru

« Reply #10 on: 1 November 2007, 20:02:47 »

De foutmelding betekend dat LEDSdriver geen toegang heeft tot de informatie over de lopende opnames. Dit komt doordat de dll nog niet geladen is of niet (juist) geïnstalleerd.

De nieuwe versie (0.9.02) gaat hier beter mee om, hij laat gewoon een min (-) zien bij “Active recordings” als de info niet beschikbaar is.

Deze versie heeft trouwens ook een tray-icon.

Ik zal mij volgende week eens over een installer buigen.

Chilles
Gemiddeld

« Reply #11 on: 1 November 2007, 21:19:09 »

Ik gebruik de laatste versie (0.9.02) i.c.m. mijn eerder aangelegde keyboard led.
Het werkt perfect, maarrrrrr ik maak gebruik van numlock en in dit geval gaat scroll-lock branden. Is er ergens een mogelijkheid om een ander ledje te laten branden?

hveijk
Moderator
Guru

« Reply #12 on: 1 November 2007, 21:29:15 »

Ik gebruik de laatste versie (0.9.02) i.c.m. mijn eerder aangelegde keyboard led.
Het werkt perfect, maarrrrrr ik maak gebruik van numlock en in dit geval gaat scroll-lock branden. Is er ergens een mogelijkheid om een ander ledje te laten branden?

Nee, LED1 is inderdaad scroll lock en LED2 is caps lock.

Ik was al van plan om de numlock als derde LED toe te voegen, nog even geduld.

Chilles
Gemiddeld

« Reply #13 on: 2 November 2007, 10:17:54 »

O geweldig specool
Ik kan het draadje wel omsolderen naar scroll lock, maar is nogal een gedoe aangezien de hele handel in m'n systeemkast is ingebouwd.

Algemene vraag m.b.t. de seriële aansluiting:
Is het ook mogelijk om 1 duo-LED (3pins) te gebruiken? (i.p.v. 2 losse LED's) Dan hoef ik geen extra gaatje in m'n systeemkast te boren.

Bubble
Standaard
**

« Reply #14 on: 2 November 2007, 14:57:04 »

De foutmelding betekend dat LEDSdriver geen toegang heeft tot de informatie over de lopende opnames. Dit komt doordat de dll nog niet geladen is of niet (juist) geïnstalleerd.

De nieuwe versie (0.9.02) gaat hier beter mee om, hij laat gewoon een min (-) zien bij “Active recordings” als de info niet beschikbaar is.

Deze versie heeft trouwens ook een tray-icon.

Ik zal mij volgende week eens over een installer buigen.

specool Ziet er al mooi uit !
Pages: [1] 2 3 ... 9   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen