LEDSdriverWat ik nog miste op mijn mediacenter PC was de opname LED zoals we die kennen van de ouderwetse videorecorder. Zo’n lampje wat aangeeft dat het apparaat aan het opnemen is.
Na wat studie bleek de seriële (COM) poort de eenvoudigste mogelijkheid te zijn om een LED aan te sturen. Deze heeft twee vrij programmeerbare outputs (en vier inputs) welke voldoende stroom kunnen leveren om een LED te laten branden.
Daarbij komt nog eens dat alle voorzieningen voor het aansturen ervan in de standaard seriële poort driver zijn opgenomen en het zonder extra driver van Windows 95 t/m Vista kan werken (zelfs vanuit een VMWare machine).
Ik heb een programmatje gemaakt wat de MediaState informatie van MCE/VMC gebruikt om de LEDs aan te sturen. Zodra er een opname loopt zal de LED gaan branden.
Het tweede LEDje kan bijvoorbeeld gebruikt worden om aan te geven dat
alle tuners in gebruik zijn voor een opname.
Vanaf versie 0.9.08 kan LEDSdriver het volgende aangeven:
- Lopende opnames
- Active extenders
- AwayMode
- Automatic resume
- User resume
De verdere uitwerking van het programmatje laat ik een beetje van jullie reacties en mijn tijd afhangen.
Naast de huidige mogelijkheden zijn er nog voldoende andere toepassingen denkbaar. Het hoeft natuurlijk niet perse mediacenter gerelateerd te zijn. Ik sta open voor suggesties!
DownloadCheck de Slick Solutions homepage voor de meest recente
LEDSdriver versie.
InstallatieSinds versie 0.9.04 komt LEDSdriver met een installer, gewoon de .exe opstarten en de instructies opvolgen.
Verwijderen kan nu gewoon vanuit het configuratiescherm.
Verwijderen van 0.9.03 en eerder- Open een command prompt, (onder Vista moet dit met administrator rechten gebeuren).
- Ga naar de folder waar de bestanden uitgepakt zijn en voer het volgende commando uit:
regsvr32 /u ledsdriver.dllHardware - seriële poort De LEDs worden met een 1KOhm weerstand in serie op de DTR en RTS handshake signalen aangesloten, doe dit volgens het onderstaande “schema”:
Aansluitschema voor standaard seriële poortLet op de + van de LEDs, dit is het langste pootje.
Sommige moederborden hebben voor de COM poort alleen een interne connector op het moederbord, ook deze kunnen prima gebruikt worden om de LEDs op aan te sluiten.
Let wel op, hier zijn twee verschillende uitvoeringen van in omloop.
Aansluitschema voor o.a. ASUS moederbordenLaat bij twijfel even weten wat voor moederbord je hebt, dan check ik even de handleiding.
Als het systeem geen (vrije) seriële poort heeft is het mogelijk om een USB naar serieel converter te gebruiken. Ik heb dit zelf getest met een GMUS-03 van een ongedefinieerd merk, werkte prima.
Ik kan mij echter indenken dat er converters zijn die niet voldoende stroom kunnen leveren voor de LEDs. Post je resultaten (positief en negatief) in deze thread om dit mede DeGroenKnoppers hierbij te helpen.
Natuurlijk is een insteekkaart met een seriële poort ook een optie.
De IDE LED die in veel mediacenter systemen aanwezig is leent zich er prima voor om naar opname LED gemod te worden.
Hardware - toetsenbord Het is ook mogelijk om LEDSdriver de Scroll Lock, Caps Lock en Num Lock LEDs van het toetsenbord aan te laten sturen, hou wel in de gaten dat de betreffende functies ook daadwerkelijk worden ingeschakeld!
Veel plezier met LEDSdriver,
Herman