Forum Wiki SponsorShop
26 February 2020, 17:29:22 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: mATX met onboard HDMI  (Read 7136 times)
fluppe
Newbie
*

« on: 2 August 2007, 12:41:36 »

Hoi,

Ik ben een HTPC aan het samenstellen maar nu weet ik totaal niet welk moederbord ik moet nemen.
Als processor neem ik een Amd dus het moederbord moet een AM2 socket hebben.

Ik kwam deze al tegen:
- Abit AN-M2HD
- MSI K9AGM2-FIH
- Asus M2A-VM HDMI

Als jullie nog leuke bordjes weten laat je het maar weten.

Graag zou ik te weten komen welk bordje het best is voor mijn HTPC. Ik ken niet zoveel van chipsets enzo.
Ik wil er voornamelijk HD-materiaal op zien.
Gamen hoeft niet, maar als het kan is dat ook fijn.

Op voorhand bedankt voor jullie advies!
fluppe
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #1 on: 7 August 2007, 13:24:52 »

Hoi,

Ik ben een HTPC aan het samenstellen maar nu weet ik totaal niet welk moederbord ik moet nemen.
Als processor neem ik een Amd dus het moederbord moet een AM2 socket hebben.

Ik kwam deze al tegen:
- Abit AN-M2HD
- MSI K9AGM2-FIH
- Asus M2A-VM HDMI

Als jullie nog leuke bordjes weten laat je het maar weten.

Graag zou ik te weten komen welk bordje het best is voor mijn HTPC. Ik ken niet zoveel van chipsets enzo.
Ik wil er voornamelijk HD-materiaal op zien.
Gamen hoeft niet, maar als het kan is dat ook fijn.

Op voorhand bedankt voor jullie advies!
fluppe

Zal elkaar kwa kwaliteit niet zo veel ontlopen. Je moet gewoon even alles specs en standaard aansluitingen op een rijtje zetten (Excel?) en dan kijken wat voor jou belangrijk is. Zo weet ik dat de Asus voor HDMI een insteekkaart nodig heeft, de MSI heeft die al std. op het moederbord. Om maar iets te noemen......
Asus heeft weer 4 geheugenbanken tegen 'maar' 2 van MSI......
fluppe
Newbie
*

« Reply #2 on: 13 August 2007, 12:06:15 »

Ik bedoel eigenlijk meer dit:

Hoe zit het met de graphics die deze bordjes tevoorschijn toveren.
De prestaties zijn voor mij belangrijker dan de aansluitingen.

fluppe
jeroen94704
Gemiddeld

« Reply #3 on: 28 August 2007, 12:04:17 »

De beeldkwaliteit van moderne on-board video-chips doet niet onder voor de beeldkwaliteit van losse video-kaarten. Het enige verschil is dat een goede losse kaart betere 3D accelleratie heeft. Als het niet je bedoeling is om de nieuwste spellen op die machine te spelen is er geen enkel bezwaar tegen een geintegreerde oplossing.

Jeroen
ReMeE
Pro

« Reply #4 on: 28 August 2007, 13:52:27 »

Volgens mij is het ook zo dat met een on-board oplossing er meer van de processor gevraagt wordt en shared geheugen wordt gebruikt.
jeroen94704
Gemiddeld

« Reply #5 on: 28 August 2007, 21:38:09 »

Volgens mij is het ook zo dat met een on-board oplossing er meer van de processor gevraagt wordt en shared geheugen wordt gebruikt.

Dat eerste zou ik graag eens onderbouwd zien (links ofzo?). Het tweede lijkt me inderdaad het geval, maar dat is dan weer alleen van invloed op de gaming-kwaliteit van de chipset, niet op de pure beeldkwaliteit.

Jeroen
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #6 on: 29 August 2007, 23:20:24 »

Dat eerste zou ik graag eens onderbouwd zien (links ofzo?). Het tweede lijkt me inderdaad het geval, maar dat is dan weer alleen van invloed op de gaming-kwaliteit van de chipset, niet op de pure beeldkwaliteit.

Jeroen
Agree, lijkt me ook sterk dat het (veel) invloed heeft op CPU......waarom zou het? Daar is (het) toch juist de GPU voor........
En geheugen, ja is waar. Maar dat is in principe slechts een kwestie van genoeg installeren...... Tongue. Simpel; als je 2 Gb intern geheugen neemt en je laat je BIOS 256Mb aan je onbiard videokaart toewijzen houdt het operating system (XP/Vista) 1,7Gb over....(512Mb aan video toewijzen = 1,5Gb over over OS), simple as that......
ReMeE
Pro

« Reply #7 on: 30 August 2007, 11:40:39 »

Als dat zo is dat denk ik er in de toekomst ook over om een moederbord met onboard video te nemen. Scheelt plaats en warmte in de kast.
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #8 on: 30 August 2007, 16:53:31 »

Als dat zo is dat denk ik er in de toekomst ook over om een moederbord met onboard video te nemen. Scheelt plaats en warmte in de kast.

Plaats zeker, warmte valt nog te bezien. Een onboard grafische kaart is ook gewoon een grafische kaart met een CPU (de GPU) die ook gewoon warm en zelfs heeft kan worden. Sterker nog, over de Asus M2A-VM HDMI zijn nogal wat 'hitte klachten'........er zijn ook al wat mensen die de grafische chip voorzien hebben van een betere (passieve) koeling dan de standaard.....(lees oa. dit topic maar eens)
Mr.K.
Pro

« Reply #9 on: 3 September 2007, 12:06:22 »

Ik vraag me af of dat geen oud nieuws is. Ik heb met mijn config (zie onder) absoluut geen last van warmte, ik haal slechts een enkele keer wel 40C, maar blijf daar meestal ruim onder.
(het is vooral mn receiver die de temperatuur in mn meubeltje laat oplopen  Wink)

A
Roco
Gemiddeld

« Reply #10 on: 4 September 2007, 16:48:45 »

Plaats zeker, warmte valt nog te bezien. Een onboard grafische kaart is ook gewoon een grafische kaart met een CPU (de GPU) die ook gewoon warm en zelfs heeft kan worden. Sterker nog, over de Asus M2A-VM HDMI zijn nogal wat 'hitte klachten'........er zijn ook al wat mensen die de grafische chip voorzien hebben van een betere (passieve) koeling dan de standaard.....(lees oa. dit topic maar eens)
Ik heb die link gelezen en merk dat dat bord eveneens last heeft van een te warme Northbridge. Ik had daar bij mijn vergelijkbaar MB (zie onderaan) eveneens last van (+70) en heb het opgelost door er rechtstreeks lucht op te blazen dmv een luchtkanaal bevestigd op een 80mm rear case fan, nu is de temperatuur 48.
@ Fluppe: De onboard GPU op mijn bord (Geforce 6150) was onbruikbaar (lost frames) en ben dus benieuwd hoe deze nieuwe ATI GPU het doet. Probleem is dat de meeste mensen weinig kritisch zijn wat hun beeldkwaliteit betreft en het dus moeilijk is om juiste info te krijgen. Je kan het natuurlijk eerst uitproberen en is het niet goed er nadien een losse videokaart instoppen. Er zijn nu redelijk goedkope Geforce kaarten uit de 8000 reeks speciaal voor HTPC 's. Zo is er een passieve 8600GT en die ondersteund gegarandeerd Blu-Ray en HD-DVD.

- Nmedia HTPC 200
- ASUS M2NPV-VM
- Athlon 64X2 4200+
- DDR2/800 512 Mb X2
- Asus EN7600GT
- 500Gb Samsung
- BenQ DVDRW 1650
- Digicorder via S-video and Hauppage TVR 150
- 52" LCD via HDMI
fluppe
Newbie
*

« Reply #11 on: 9 September 2007, 16:39:47 »

Bedankt voor jullie reacties en ideen.
Ih heb beslist en de Asus M2A-VM bestelt!
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen