Forum Wiki SponsorShop
19 May 2022, 17:35:18 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Q-fan  (Read 10246 times)
pvklink
Guest
« on: 22 July 2007, 19:49:59 »

Hoi,

Ik heb onlangs Q-fan aangezet om het geluid van mijn systeem te reduceren.
In de bios staat type fan twee waarden: DV en nog iets. Weet iemand welke waarde ik hierbij moet nemen?

als ik q-fan aanzet gaat de fan van 3200 naar 1200. Voorts heb ik het idee dat bij belasting de fan niet opschakelt, ik zie de temp van de standaard 28 oplopen naar 45 en soms hoger zonder dat de fan opschakelt!

Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
harryd
Administrator
Guru

« Reply #1 on: 23 July 2007, 12:10:55 »

Wel moederbord heb je?
Bij sommige biossen kun je zelf de temperatuur waarop ie regelt instellen
Ik neem aan dat jouw Q-fan regeling een temperatuur van 45 graden nog als niet problematisch ziet....wat het zeer wel ook niet is ...
Moraal van het verhaal is eigenlijk, dat je niet eerder of meer koelt dan nodig met de QFan ingeschakeld en zoals je vast al gemerkt hebt kan dit veel herrie schelen.

Van belang is oa ook dat je verse koellucht toevoer (en afvoer) in de behuizing goed is.... pas bv op dat je geen opgewarmde lucht van de voeding weer direct (of indirect) de behuizing in zuigt.

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
pvklink
Guest
« Reply #2 on: 23 July 2007, 12:47:55 »

Ik maak gebruik van M2A-VM HDMI board van Asus. Heb dit board geplaatst in de nieuwe Antec Veris/fusion Black met de case fan's op standje 1. Mijn grootste bezwaar is eigenlijk 'geen controle ' hebben over wat warm is en wat niet. Als ik Q-fan aanzet, dan zakt deze gelijk van 3200 naar 1200. Als ik het systeem ga belasten, dan schiet de temp omhoog van 28 gr naar 40-50 graden zonder dat ik daar invloed op heb. Durf het eigenlijk niet aan te laten staan omdat ik nog geen vertrouwen heb wanneer Q-fan ingrijpt op dit boardje en hoe het werkt. Werkt het getrapt, schakelt Q-fan de fan in stappen op, of knalt deze dan gelijk met het maximum erin...

Ook de biosinstelling (fan-type) DC of iets anders heb ik nu op DC staat. Heb me laten vertellen dat dit de juiste instelling is bij een boxed cooler van een AMD AM2 processor (5200+)....
Ook SPeedfan is voor dit board geen optie aangezien deze nog niet ondersteund wordt....
jeroen94704
Gemiddeld

« Reply #3 on: 24 July 2007, 09:43:33 »

Q-Fan werkt volgens mij redelijk traploos. Tenminste, op mijn M2NPV-VM lijkt het traploos te gaan. Zelf heb ik nooit problemen gehad met de temp, maar het schijnt dat Q-Fan met redelijk hoge temperaturen werkt. De laagste "target temperature" instellen in de BIOS is blijkbaar nog steeds meer dan 50 graden. Dat lijkt vrij hoog, maar CPU's kunnen prima met dergelijke temperaturen overweg.

Ik heb zelf ook al mijn stem toegevoegd aan de feature request om dit bordje in SpeedFan te ondersteunen.

Wat betreft de DC/PWM instelling: Bij DC wordt de fan-speed geregeld door het voltage hoer of lager te zetten. Bij PWM (Pulse Width Modulation) draait de fan sneller/langzamer doordat deze pulsen van een constant voltage, maar met een langere of kortere duur krijgt. Geen idee wat het voor- of nadeel van deze methoden is, of welke fans er met PWM gergeld moeten worden.
Mr.K.
Pro

« Reply #4 on: 24 July 2007, 13:29:01 »

Bij mij loopt de temp niet zo hoog op. Hij blijft net boven de 30 graden, maar ik de 65W versie, dat scheelt dan wel watt blijkbaar.

bij bij draait de fan alleen ong. 1500rpm en dat wijzigt nauwelijks. ik vraag me af hoe q-fan dit nu regelt. is dit een onderdeel van windows ofzo? waarom draait mijn fan harder dan de jouwe?

bij mij laat speedfan wel de core.temp zien (verder niks) deze is wel hoger dan de temperatuur die asus pcprobe laat zien. dat vind ik ook vreemd, misschien heeft dat met de ondersteuning van het moederboard door speedfan te maken...

A
pvklink
Guest
« Reply #5 on: 24 July 2007, 21:31:35 »

Hoi K, hoe kan speedfan bij jou de waarde van het mobo uitlezen, dit board wordt geeneens ondersteund!
Bij mij vind deze helemaal niets!
Moet ik nog iets extra's selecteren/installeren?
jeroen94704
Gemiddeld

« Reply #6 on: 25 July 2007, 09:11:10 »

bij bij draait de fan alleen ong. 1500rpm en dat wijzigt nauwelijks. ik vraag me af hoe q-fan dit nu regelt. is dit een onderdeel van windows ofzo? waarom draait mijn fan harder dan de jouwe?

Q-Fan is een feature van het moederbord. Het MB meet zelf de temperatuur van de CPU en/of de kast (hiervoor zitten sensoren in de CPU en op het MB) en past de snelheid van de fan(s) hierop aan door het voltage te regelen.

Als jij een EE (65 watt) versie van de CU hebt dan zal deze minder warm worden, en hoeft de fan dus vanzelf minder hard te draaien.

jeroen94704
Gemiddeld

« Reply #7 on: 25 July 2007, 09:13:28 »

Hoi K, hoe kan speedfan bij jou de waarde van het mobo uitlezen, dit board wordt geeneens ondersteund!
Bij mij vind deze helemaal niets!
Moet ik nog iets extra's selecteren/installeren?

Bij mij kon SpeedFan ook zonder meer de core temp op het M2A bordje uitlezen. Daarvoor hoefde ik niets in te stellen. Veel moederborden hebben (deels) dezelfde chipsets en ontwerp. Blijkbaar is de core temp zodanig standaard dat deze ook bij niet specifiek ondersteunde MB's uit te lezen is.

pvklink
Guest
« Reply #8 on: 25 July 2007, 13:53:20 »

Da's mazzel. Heb nu ook een paar weken de m2a vm hdmi, bij mij doet deze helemaal niets..... Moet daarvoor niets aanstaan in de bios?
jeroen94704
Gemiddeld

« Reply #9 on: 25 July 2007, 14:27:16 »

Da's mazzel. Heb nu ook een paar weken de m2a vm hdmi, bij mij doet deze helemaal niets..... Moet daarvoor niets aanstaan in de bios?

Misschien moet je Q-Fan aanzetten (Uit m'n hoofd in het Power, Hardware Monitor menu van de BIOS)

Maar hij kan dus alleen maar de core temp uitlezen, en geen fan speed regelen.

Helaas.

Mr.K.
Pro

« Reply #10 on: 27 July 2007, 08:57:29 »

Heb je BIOS al geupdatet naar 1001 ?

Ik zocht net updates en er schijnt wel iets met q-fan aan de hand geweest te zijn....

A
pvklink
Guest
« Reply #11 on: 28 July 2007, 09:29:53 »

Ja, heb zowel bios 1001 en Q-fan aangezet. Ook de laatste versie van Probe aangezet PWM ipv DC aangezet in de bios.

Fan loopt nu gem. op 2200 tpm
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen