Ik heb ook een CoolerMaster en die heeft z'n fan tempartuur gestuurd. Zou die van jou ook moeten hebben. Bij mij was ie std. best wel (redelijk) stil.
Wellicht is dat 'temperatuur gestuurde' bij de jouwe kapot (of zit het er toch niet in)......
Bij mij zat er standaard in: een MGA, 12012HB-O25, draait 2400RPM, geluid 38,3dba !!!!, verplaatst: 149,6 m3 / 88CFM.
Ik heb de fan trouwens uiteindelijk wel vervangen door een Xilence Red Wing 120x25mm, 1400RPM, 21dba, lucht: 115,6 m3/68CFM. Welliswaar iets minder lucht, maar dat kan ie wel hebben.....

Die deed het trouwens niet op de 2 draadjes uit de voeding zelf, dus heb ik hem rechtsreeks op een uitgaande molex van de voeding aangesloten.....
Evt. zou je hem ook op een vrije pin header op het moederbord kunnen aansluiten, dan kun je hem softwarematig (bios of Speedfan) nog regelen/controleren......
Ik geloof niet dat de temp.sturing kapot is. Bij opstarten van mn htpc loeit ie een stuk harder als wanneer hij opgestart is. Denk dat ik maar eens opzoek moet gaan waarom ik hem hoor draaien.
Kwam net wel een SilenX Ixtrema Pro Case Fan 120 Mm tegen met 72CFM die slechts 11dB produceert.
Is het relatief simpel zo'n modificatie uit te voeren??
Die Silenx van jou bestaat niet......
Er zijn:
-120x120x25mm - 11dBA - 46CFM, 1100RPM Fan &:
-120x120x25mm - 14dBA - 72CFM, 1400RPM Fan &:
-120x120x
38mm - 14dBA - 72CFM, 1200RPM Fan &:
-120x120x
38mm - 18dBA - 90CFM, 1400RPM Fan
Of de 38mm varianten gaan passen moet je even goed checken.....nu zal er wel een 25mm inzitten.....
Zo'n modificatie is heel makkelijk zelf uit te voeren:
-Voeding openschroeven,
-fan los schroeven...
- draadjes (2) doorknippen (niet te kort enzo, mocht je later nog weer 'terug willen')
-draadjes strippen, zowel uit voeding als van fan.
-nwe fan aansluiten (zwart aan zwart, rood aan rood)
-voeding op stroom aansluiten
-(pc/psu?) aanzetten
-kijken of de n we fan gaat draaien.
Dat deed ie bij mij dus niet, de mijne had/heeft een hoger voltage nodig om te beginnen. En de coolermaster regelt dit (met die temp. sturing), dus vandaar dat ik hem rechstreeks op een molex aangesloten heb. Hier zou je ook nog voor 7 volt (ipv 12 volt) kunnen kiezen......
Als je dit doet, moet je de draadjes van je oude fan in je voeding wel even isoleren (stukje tape oid) zodat ze geen kortsluiting (kunnen) maken.....
Silenx zegt dat hun fans 'pas' bij 8 volt gaan draaien, dus het zou goed kunnen dat deze ook niet beginnen in de coolermaster.....(bij 7 volt gaan ze wel draaien heb ik ervaren, dus 8 is niet helemaal waar)
De stroom in deze componenten is nooit meer dan 12volt (behalve bij binnenkomst in je voeding natuurlijk). Dus met de draadjes van fans enzo is prima te werken. De nieuwe verbindingen kun je prima aan elkaar knopen/draaien en met stukjes tape 'isoleren'.......