Forum Wiki SponsorShop
19 May 2022, 06:47:35 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Stil(le)(ste) voeding  (Read 10971 times)
Kawa
Newbie
*

« on: 16 July 2007, 10:17:11 »

Hallo,

Ik heb een redelijk stil systeem, maar volgens mn vriendin maakt ie nog te veel herrie.
Nu wil ik wat gaan investeren om de boel nog stiller te maken.

Ik heb momenteel 4 fans in de kast, te weten: 2x casefans op 5 volt, 1x op mn processorkoeler en 1x 120mm in mn voeding. Zodra ik de kast open heb en eventjes handmatig de eerste 3 stil zet, merk ik dat deze geen geluid maken. Mijn conclusie is dat de meeste herrie uit de voeding moet komen. Denk dat mn airflow voldoende is om op passief over te stappen.

Ik twijfel tussen de volgende voedingen:
- SilentMaxx Fanless 400W
- Antec Phantom 500
- Yesico FL-480 (maar deze heeft 2x SATA)

Het probleem is dat ik 3 SATA harde schijven heb en deze direct wil aansluiten op mn voeding (lijkt mij het mooiste).
Dus twijfel het meest tussen de eerste 2 (de meeste hebben 2x SATA).

Heeft iemand tips en iedeen voor me voordat ik tot aanschaf overga???
BVD
« Last Edit: 16 July 2007, 12:10:47 by Kawa » Logged

Zalman HD160 - Asus M2NPV-VM - AMD Athlon 64 3500+ - Thermaltake Mini Typhoon - CoolerMaster iGreen Power 430 Watt - 2Gb - 2x 250 GB + 1x 500GB - Hauppauge PVR500 - MCE2005 - NVIDIA Decoder
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #1 on: 16 July 2007, 12:07:11 »

Welke voeding heb je nu?

Ik zou nl. zeker overwegen om je huidige voeding te modificeren........er zijn veel stiller 12cm fans te krijgen dan die er nu inzit. Daarmee is veel winst te behalen.
Een 12cam stille fan heb je al vanaf 7eu oid. De Nexus 120mm Real Silent Case Fan is goed, stil en goedkoop. Silenx maakt ook hele stille (wel iets duurder)

Je verliest natuurlijk wel je garantie op de huidige voeding, maar ach......
Je moet de voeding even open schroeven en kijken welke fan er nu inzit, dan op zoek naar de specificaties van die fan. Mn. de airflow, vaak in CFM of M3/u uitgedrukt, die moet enigzins overeenkomen met de nieuwe fan.........
Kawa
Newbie
*

« Reply #2 on: 16 July 2007, 12:15:13 »

Welke voeding heb je nu?
Ik heb een CoolerMaster iGreen Power 430 Watt, die zou maar 17dB mogen produceren maar vindt hem het luidruchtigst van mn hele configuratie................. Misschien heb je gelijk, maar eens zien wat er te frutten valt. Kosten drukken is niet mn pré, geluid wel.  biggrin

Zalman HD160 - Asus M2NPV-VM - AMD Athlon 64 3500+ - Thermaltake Mini Typhoon - CoolerMaster iGreen Power 430 Watt - 2Gb - 2x 250 GB + 1x 500GB - Hauppauge PVR500 - MCE2005 - NVIDIA Decoder
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #3 on: 16 July 2007, 12:41:39 »

Ik heb ook een CoolerMaster en die heeft z'n fan tempartuur gestuurd. Zou die van jou ook moeten hebben. Bij mij was ie std. best wel (redelijk) stil.
Wellicht is dat 'temperatuur gestuurde' bij de jouwe kapot (of zit het er toch niet in)......

Bij mij zat er standaard in: een MGA, 12012HB-O25, draait 2400RPM, geluid 38,3dba !!!!, verplaatst: 149,6 m3 / 88CFM.
Ik heb de fan trouwens uiteindelijk wel vervangen door een Xilence Red Wing 120x25mm, 1400RPM, 21dba, lucht: 115,6 m3/68CFM. Welliswaar iets minder lucht, maar dat kan ie wel hebben..... Tongue
Die deed het trouwens niet op de 2 draadjes uit de voeding zelf, dus heb ik hem rechtsreeks op een uitgaande molex van de voeding aangesloten.....
Evt. zou je hem ook op een vrije pin header op het moederbord kunnen aansluiten, dan kun je hem softwarematig (bios of Speedfan) nog regelen/controleren......

Kawa
Newbie
*

« Reply #4 on: 16 July 2007, 12:54:18 »

Ik heb ook een CoolerMaster en die heeft z'n fan tempartuur gestuurd. Zou die van jou ook moeten hebben. Bij mij was ie std. best wel (redelijk) stil.
Wellicht is dat 'temperatuur gestuurde' bij de jouwe kapot (of zit het er toch niet in)......

Bij mij zat er standaard in: een MGA, 12012HB-O25, draait 2400RPM, geluid 38,3dba !!!!, verplaatst: 149,6 m3 / 88CFM.
Ik heb de fan trouwens uiteindelijk wel vervangen door een Xilence Red Wing 120x25mm, 1400RPM, 21dba, lucht: 115,6 m3/68CFM. Welliswaar iets minder lucht, maar dat kan ie wel hebben..... Tongue
Die deed het trouwens niet op de 2 draadjes uit de voeding zelf, dus heb ik hem rechtsreeks op een uitgaande molex van de voeding aangesloten.....
Evt. zou je hem ook op een vrije pin header op het moederbord kunnen aansluiten, dan kun je hem softwarematig (bios of Speedfan) nog regelen/controleren......

Ik geloof niet dat de temp.sturing kapot is. Bij opstarten van mn htpc loeit ie een stuk harder als wanneer hij opgestart is. Vandaar dat ik over wil naar passief, dan is ie met zekerheid lekker stil.

Kwam net wel een SilenX Ixtrema Pro Case Fan 120 Mm tegen met 72CFM die slechts 11dB produceert.
Is het relatief simpel zo'n modificatie uit te voeren??
« Last Edit: 16 July 2007, 13:09:31 by Kawa » Logged

kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #5 on: 16 July 2007, 13:16:00 »

Ik geloof niet dat de temp.sturing kapot is. Bij opstarten van mn htpc loeit ie een stuk harder als wanneer hij opgestart is. Denk dat ik maar eens opzoek moet gaan waarom ik hem hoor draaien.

Kwam net wel een SilenX Ixtrema Pro Case Fan 120 Mm tegen met 72CFM die slechts 11dB produceert.

Is het relatief simpel zo'n modificatie uit te voeren??

Die Silenx van jou bestaat niet......
Er zijn:
-120x120x25mm - 11dBA - 46CFM, 1100RPM Fan &:
-120x120x25mm - 14dBA - 72CFM, 1400RPM Fan &:
-120x120x38mm - 14dBA - 72CFM, 1200RPM Fan &:
-120x120x38mm - 18dBA - 90CFM, 1400RPM Fan

Of de 38mm varianten gaan passen moet je even goed checken.....nu zal er wel een 25mm inzitten.....

Zo'n modificatie is heel makkelijk zelf uit te voeren:
-Voeding openschroeven,
-fan los schroeven...
- draadjes (2) doorknippen (niet te kort enzo, mocht je later nog weer 'terug willen')
-draadjes strippen, zowel uit voeding als van fan.
-nwe fan aansluiten (zwart aan zwart, rood aan rood)
-voeding op stroom aansluiten
-(pc/psu?) aanzetten
-kijken of de n we fan gaat draaien.

Dat deed ie bij mij dus niet, de mijne had/heeft een hoger voltage nodig om te beginnen. En de coolermaster regelt dit (met die temp. sturing), dus vandaar dat ik hem rechstreeks op een molex aangesloten heb. Hier zou je ook nog voor 7 volt (ipv 12 volt) kunnen kiezen......
Als je dit doet, moet je de draadjes van je oude fan in je voeding wel even isoleren (stukje tape oid) zodat ze geen kortsluiting (kunnen) maken.....

Silenx zegt dat hun fans 'pas' bij 8 volt gaan draaien, dus het zou goed kunnen dat deze ook niet beginnen in de coolermaster.....(bij 7 volt gaan ze wel draaien heb ik ervaren, dus 8 is niet helemaal waar)

De stroom in deze componenten is nooit meer dan 12volt (behalve bij binnenkomst in je voeding natuurlijk). Dus met de draadjes van fans enzo is prima te werken. De nieuwe verbindingen kun je prima aan elkaar knopen/draaien en met stukjes tape 'isoleren'.......
Kawa
Newbie
*

« Reply #6 on: 16 July 2007, 13:40:14 »

Die Silenx van jou bestaat niet......
Er zijn:
-120x120x25mm - 11dBA - 46CFM, 1100RPM Fan &:
-120x120x25mm - 14dBA - 72CFM, 1400RPM Fan &:
-120x120x38mm - 14dBA - 72CFM, 1200RPM Fan &:
-120x120x38mm - 18dBA - 90CFM, 1400RPM Fan

Of de 38mm varianten gaan passen moet je even goed checken.....nu zal er wel een 25mm inzitten.....

Zo'n modificatie is heel makkelijk zelf uit te voeren:
-Voeding openschroeven,
-fan los schroeven...
- draadjes (2) doorknippen (niet te kort enzo, mocht je later nog weer 'terug willen')
-draadjes strippen, zowel uit voeding als van fan.
-nwe fan aansluiten (zwart aan zwart, rood aan rood)
-voeding op stroom aansluiten
-(pc/psu?) aanzetten
-kijken of de n we fan gaat draaien.
Ik had ff in de webshop van salland gekeken, dan staat daar een foutje.
Klinkt alsof het heel goed te doen is. Morgenavond maar eens openschroeven die bende, ff kijken of ie te temmen is.

THNX

tlpeter
Standaard
**

« Reply #7 on: 18 August 2007, 13:50:32 »

Ik heb de Zalman ZM500-HP, 500 Watt
Zelfs als alle fans uitstaan hoor ik de voeding nog niet
Deze voeding werkt met heatpipes ,er zit wel een fan in maar je hoort hem bijna niet

paulv
Newbie
*

« Reply #8 on: 25 October 2007, 09:36:06 »

Ik heb zelf sinds een paar weken een Antec Phantom 500 en ben erg tevreden.
Waar je wel op moet letten is dat deze voeding een paar cm langer is, en dat kan problemen opleveren als de hard disks (met SATA aansluitingen - die hebben meer ruimte nodig) in het verlengde zitten.
Kawa
Newbie
*

« Reply #9 on: 29 October 2007, 22:48:54 »

Hallo,

Ik ben wel weer wat wijzer hoor. Ik was er stellig van overtuigd dat mn voeding het meeste geluid moest produceren, maar het blijken mn harde schijven te zijn. Inmiddels heb ik dempingsmatten gekocht en ga proberen mn schijven beter te ontkoppelen. Heb ook ooit ergens gelezen dat je de toerental van je schijven kan verlagen (bijvoorbeeld van 7200prm naar 5400rpm), dat kan ook wel eens veel resultaat geven.

Gr

Bubble
Standaard
**

« Reply #10 on: 30 October 2007, 15:03:59 »

De mijne hangt in elastieken, zeker aan te raden als je plaats hebt. Je kan ev. ook gaan spelen met de acoustic power management. Meer leesplezier op http://www.silentpcreview.com/
Kawa
Newbie
*

« Reply #11 on: 30 October 2007, 16:54:16 »

De mijne hangt in elastieken, zeker aan te raden als je plaats hebt. Je kan ev. ook gaan spelen met de acoustic power management. Meer leesplezier op http://www.silentpcreview.com/
Thnx voor je tips.

Mn Engels is niet "je van het" maar ga zeker een poging wagen.

Het hangen van hdd's in elastiek heb ik ook overwogen, heb jammer genoeg heb ik niets kunnen vinden waar 3 hdd's in passen (alleen deze, maar zijn niet te stapelen). Een alternatief zou de IBL Box 30 kunnen zijn, maar past helaas net niet in mn Zalman HD160 behuizing.

Bubble
Standaard
**

« Reply #12 on: 31 October 2007, 09:28:52 »

Zo te zien is die Zalman nog goed voorzien van demping voor de HDs  thumbsup

Waar komt het geluid hoofdzakelijk van ? Het gewoon draaien of echt de leesbewegingen. Zijn het misschien wat oudere schijven ? Dan is het misschien de moeite om ze te vervangen door een nieuwe grote stille schijf ?
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen