Kijk vooral eens naar fans van Noctua. Zie ook de website
http://www.silentpcreview.com. Ik ben zeeeer tevreden over deze fans. Je krijgt er al de rubber bevestigingselementen bij, en kabeltjes/weerstanden om ze op de meest efficiente toeren te laten draaien.
Dezelfde website heeft ervaring met stiller maken mbv dempende matten. Ervaring is dat dit alleen helpt om dat laatste beetje restgeluid te dempen. Niet om een rumourig systeem stiller te maken. Start dus eerst met de geluidsbronnen weg te nemen of te reduceren.
Zelf heb ik mijn voedingen vervangen door passieve voedingen (Silverstone ST30NF), was een behoorlijk prijzige aanschaf maar wat een verschil!
Zet je harde schijf(ven) in low noise mode met de tool van Hitachi. Scheelt enorm. Beter nog (zoals je zelf al aangeeft) - vervang je drie harde schijven door een enkele, stille harde schijf die je met hetzelfde tool nog stiller maakt. Volgens mij moet je dat bijna kostenneutraal kunnen doen als je je oude schijven in de verkoop gooit.
Weinig geluid betekent dat je moet starten met componenten die niet veel warmte produceren, want dan heb je veel te koelen. Jouw PIV is niet het toonbeeld van efficiency, waardoor er helaas veel te koelen valt. Zelf heb ik ervoor gekozen om een dual core AMD Athlon X2 op een voordelig moederbord met AMD/ATI 690G chipset te plaatsen. Video onboard (incl HDMI/DVI). Het gehele systeem gebruikt wanneer het niet druk bezig is, nog geen 75 watt. Daardoor ook amper koeling nodig, en dus weinig geluid.
Je bent van plan een Promise SATA controller aan te schaffen zie ik. En je geeft een 'fortuin' uit aan dempende matten. Ik weet niet wat die Promise kost, maar vaak is een nieuw moederbord amper duurder. En dan krijg je die SATA al. Weer een insteekkaart - weer meer energieverbruik - weer meer koeling nodig. Overweeg om onderdelen te verpatsen en gewoon met een nieuw mobo (bv Asus M2A-VM) en CPU (Athlon X2 3800+) te starten. Je huidige onderdelen moeten toch wel wat op kunnen brengen, waardoor het allemaal niet al te duur hoeft te zijn. Jammer dat je je geheugen niet meer kunt gebruiken dan, maar ook dat is allemaal niet zo duur meer.