Forum Wiki SponsorShop
19 May 2022, 06:43:25 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2  All   Go Down
  Print  
Author Topic: MCE Stiller maken - Welke kleine hardware aanpassingen ?  (Read 15277 times)
raymonvdm
Pro

« on: 22 May 2007, 11:09:17 »

Hallo Allemaal,

Na lange tijd niet meer op de groeneknop rond gedwarrelt te hebben ben ik er weer  :p

Ik ga proberen mijn MCE stiller te krijgen, Maar laten we eerst eens een lijstje maken met de hardware:

Silverstone Zwart LC03B (1 x 80x80 Fan Papst 8412/N2GLE sinds kort ) (1 x 60x60 Fan EverFlow F126025SL uitgeschakeld i.p.v 2 x 60x60 Fan slot)
Seasonic SS-300FS Active PFC 300Watt voeding
MSI 845 Chipset moederbord
Intel Pentium 4 2,66 Mhz
Coolermaster CI4-8KD3A-99 met Zalman Fan Mate2 op 2000RPM
2 x 512MB PC2100
2 x Maxtor 160GB HDD PATA
1 x WD 200GB HDD PATA
Hauppage PVR-500
Nvidia FX5200 AGP Videokaart
Soundblaster Audigy SE 24Bit
3c 3c905B Netwerkkaart
Samsung GDR-8163B DVD Speler

Nu zat ik te denken aan het volgende:

Bitumen plakken aan de binnenkant van het deksel (http://www.ikbenstil.nl/PC-Demping/MR-IBL/IBL-Extramatte-Bitumen::167.html)
Ventilartoren vervangen door stillere variant (Inmiddels gedaan)
Ventilatoren voorzien van dempers (http://www.ikbenstil.nl/PC-Demping/NT/Fan-isolatie/Set-trillingdempers::144.html)
of van rubbers tussen de kast en de fan (http://www.ikbenstil.nl/PC-Demping/NT/Fan-isolatie/Fandemping-80mm-blauw::2161.html)

En dan eventueel nog

Harddisken vervangen voor een Samsung Spinpoint SATA2 disk met een Promose SATA2 Controller

Of hebben jullie andere tips ? Verder wil ik hem ook wat meer energie zuinig maken. Wat dat betreft is 1 HDD denk ik beter dan 3 stuks
« Last Edit: 6 June 2007, 08:59:14 by raymonvdm » Logged
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #1 on: 22 May 2007, 12:13:59 »

Ik zou voor de fans eens kijken naar de Silenx fans; zijn heel stil:
60mm: http://www.silenx.com/ixtremaprofans.asp?sku=ixp-34-16
80mm: http://www.silenx.com/ixtremaprofans.asp?sku=ixp-54-14
(goed verkrijgbaar bij: http://www.pcsilent.nl/nl/Ventilator.2/__SilenX.43/)

Ik zou diegene nemen die het meeste lucht kunnen verplaatsen, stiller krijgen (langzamer draaien) kan altijd met Speedfan of door ze op 5 of 7 volt te laten draaien......

Bij die Silenx fans zitten al rubberen ophang dingetjes........

Datzelfde kun je met je/de huidige voeding doen: een andere, stillere fan erin en de grill verwijderen (tegen resonanties/luchtstroom), zie dit voorbeeld:

(niet meteen een andere PSU, 300watt moet meer dan voldoende zijn)

Bitumen is goed; heb ik ook prima resultaat!

Als je voor rubber tussen fans en kast kiest, kun je ook een stukje band(plaksel)-rubber nemen, scheelt weer.....

Harddisk(s), tja die kunnen idd stiller en minder energie, maar wel zonde dat je dan een extra PCI kaart moet hebben, ik zou op zoek naar een (grote) PATA en die gebruiken. SATA over de PCI bus is zonde, je hebt al meerdere PCI kaarten en die gaan allemaal bandbreedte delen en evt. IRQ's.......
Dan 1 huidige schijf (wd? stilste?) houden voor systeem en muziek bijv. en 1 nieuwe voor tv opnames........Of 1 grote nieuwe (400Gb Samsung, of 500Gb Seagate?)
« Last Edit: 22 May 2007, 12:19:18 by kaajee » Logged
raymonvdm
Pro

« Reply #2 on: 22 May 2007, 12:21:18 »

Thanks voor je reactie, ook gelijk lekker uitgebreid :p

http://www.alternate.nl/html/product/details.html?artno=TL6P04&showTechData=true. Lijkt me wel een goeie fan PAPST was ooit top of the class.

Maar die silentX ga ik nu ff checken
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #3 on: 22 May 2007, 12:51:31 »

Thanks voor je reactie, ook gelijk lekker uitgebreid :p

http://www.alternate.nl/html/product/details.html?artno=TL6P04&showTechData=true. Lijkt me wel een goeie fan PAPST was ooit top of the class.

Maar die silentX ga ik nu ff checken

Ja, Papst is ook ok, maar kijk je naar de specs, dan heb je een Silenx die ook 20CFM doet, maar dan slechts 9dba produceert, scheelt toch weer 3 dba!
(deze: http://www.silenx.com/ixtremaprofans.asp?sku=ixp-54-09)
raymonvdm
Pro

« Reply #4 on: 22 May 2007, 13:48:56 »

Ik denk toch dat het de papst gaat worden.

Deze is bij mijn huisleverancier goedkoper dan bij alternate en die 3dbA maakt niet zo veel uit, zeker niet in vergelijk met nu.

Ik zal vanavond nog eens kijken wat voor fan ik nodig heb voor mn voeding. Deze zal natuurlijk wel gelijk moeten zijn aan de luchtverplaatsing van de huidige ventilator

Verder kwam ik dit nog tegen, is volgens mij geen bitumen maar het idee is hetzelfde, zou het ook exact hetzelfde werken ?

http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqshop.cgi?M=I&A=659600
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #5 on: 22 May 2007, 14:19:16 »

Je kunt desnoods altijd die Papst eens op 7 volt proberen......

En die matten, tja zullen ook wel goed zijn. Het gaat er in feite om meer body te maken (zwaarder) zodat de kast niet kan resoneren.
Ook gewoon schuimrubber kan al helpen.......(alhoewel schuimrubber niet echt de lage tonen (resonantie) tegenhoud, daar heb je toch echt massa (zwaar) voor nodig.

Ik heb die bitumen matten/platen bij Conrad besteld: http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flN0YXRlPTgzNDU0Nzk1NA==?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&product_show_id=854676&p_init_ipc=X&p_page_to_display=fromoutside&~cookies=1 (als de url niet werkt: zoeken op 'bitumen')
raymonvdm
Pro

« Reply #6 on: 22 May 2007, 14:51:29 »

Hmm de platen zijn 3 euro per stuk. Nou aan 3 heb ik er wel genoeg denk ik. Totaal 30 euro.

- 8 euro toeslag voor kleine bestelling
- 7 euro verzendkosten

Beetje jammer
EdgarV
Standaard
**

« Reply #7 on: 27 May 2007, 18:20:08 »

Kijk vooral eens naar fans van Noctua. Zie ook de website http://www.silentpcreview.com. Ik ben zeeeer tevreden over deze fans. Je krijgt er al de rubber bevestigingselementen bij, en kabeltjes/weerstanden om ze op de meest efficiente toeren te laten draaien.

Dezelfde website heeft ervaring met stiller maken mbv dempende matten. Ervaring is dat dit alleen helpt om dat laatste beetje restgeluid te dempen. Niet om een rumourig systeem stiller te maken. Start dus eerst met de geluidsbronnen weg te nemen of te reduceren.

Zelf heb ik mijn voedingen vervangen door passieve voedingen (Silverstone ST30NF), was een behoorlijk prijzige aanschaf maar wat een verschil!

Zet je harde schijf(ven) in low noise mode met de tool van Hitachi. Scheelt enorm. Beter nog (zoals je zelf al aangeeft) - vervang je drie harde schijven door een enkele, stille harde schijf die je met hetzelfde tool nog stiller maakt. Volgens mij moet je dat bijna kostenneutraal kunnen doen als je je oude schijven in de verkoop gooit.

Weinig geluid betekent dat je moet starten met componenten die niet veel warmte produceren, want dan heb je veel te koelen. Jouw PIV is niet het toonbeeld van efficiency, waardoor er helaas veel te koelen valt. Zelf heb ik ervoor gekozen om een dual core AMD Athlon X2 op een voordelig moederbord met AMD/ATI 690G chipset te plaatsen. Video onboard (incl HDMI/DVI). Het gehele systeem gebruikt wanneer het niet druk bezig is, nog geen 75 watt. Daardoor ook amper koeling nodig, en dus weinig geluid.

Je bent van plan een Promise SATA controller aan te schaffen zie ik. En je geeft een 'fortuin' uit aan dempende matten. Ik weet niet wat die Promise kost, maar vaak is een nieuw moederbord amper duurder. En dan krijg je die SATA al. Weer een insteekkaart - weer meer energieverbruik - weer meer koeling nodig. Overweeg om onderdelen te verpatsen en gewoon met een nieuw mobo (bv Asus M2A-VM) en CPU (Athlon X2 3800+) te starten. Je huidige onderdelen moeten toch wel wat op kunnen brengen, waardoor het allemaal niet al te duur hoeft te zijn. Jammer dat je je geheugen niet meer kunt gebruiken dan, maar ook dat is allemaal niet zo duur meer.
« Last Edit: 27 May 2007, 18:32:02 by EdgarV » Logged
blackhawk
Guru

« Reply #8 on: 28 May 2007, 10:08:02 »

Hmm de platen zijn 3 euro per stuk. Nou aan 3 heb ik er wel genoeg denk ik. Totaal 30 euro.
Deze maand rekent Conrad geen verzendkosten. En ja, voor 11 euro kun je best nog wat spulletjes vinden die (enigszins)  bruikbaar zijn. Zelf heb ik zo'n dikke gids en daar staat echt veel in.
Boontje
Pro

« Reply #9 on: 4 June 2007, 22:47:50 »

Hoi,

Waar kan ik dat Hitachi tooltje vinden?

Groet,

Rob

Kijk vooral eens naar fans van Noctua. Zie ook de website http://www.silentpcreview.com. Ik ben zeeeer tevreden over deze fans. Je krijgt er al de rubber bevestigingselementen bij, en kabeltjes/weerstanden om ze op de meest efficiente toeren te laten draaien.

Dezelfde website heeft ervaring met stiller maken mbv dempende matten. Ervaring is dat dit alleen helpt om dat laatste beetje restgeluid te dempen. Niet om een rumourig systeem stiller te maken. Start dus eerst met de geluidsbronnen weg te nemen of te reduceren.

Zelf heb ik mijn voedingen vervangen door passieve voedingen (Silverstone ST30NF), was een behoorlijk prijzige aanschaf maar wat een verschil!

Zet je harde schijf(ven) in low noise mode met de tool van Hitachi. Scheelt enorm. Beter nog (zoals je zelf al aangeeft) - vervang je drie harde schijven door een enkele, stille harde schijf die je met hetzelfde tool nog stiller maakt. Volgens mij moet je dat bijna kostenneutraal kunnen doen als je je oude schijven in de verkoop gooit.

Weinig geluid betekent dat je moet starten met componenten die niet veel warmte produceren, want dan heb je veel te koelen. Jouw PIV is niet het toonbeeld van efficiency, waardoor er helaas veel te koelen valt. Zelf heb ik ervoor gekozen om een dual core AMD Athlon X2 op een voordelig moederbord met AMD/ATI 690G chipset te plaatsen. Video onboard (incl HDMI/DVI). Het gehele systeem gebruikt wanneer het niet druk bezig is, nog geen 75 watt. Daardoor ook amper koeling nodig, en dus weinig geluid.

Je bent van plan een Promise SATA controller aan te schaffen zie ik. En je geeft een 'fortuin' uit aan dempende matten. Ik weet niet wat die Promise kost, maar vaak is een nieuw moederbord amper duurder. En dan krijg je die SATA al. Weer een insteekkaart - weer meer energieverbruik - weer meer koeling nodig. Overweeg om onderdelen te verpatsen en gewoon met een nieuw mobo (bv Asus M2A-VM) en CPU (Athlon X2 3800+) te starten. Je huidige onderdelen moeten toch wel wat op kunnen brengen, waardoor het allemaal niet al te duur hoeft te zijn. Jammer dat je je geheugen niet meer kunt gebruiken dan, maar ook dat is allemaal niet zo duur meer.

Antec Fusion V2; Gigabyte GA-MA78GM-S2H; AMD Phenom 9350e; 2 GB Kingston DDR2 667mhz; 2x 500GB Samsung Spinpoint T166; 2x Hauppauge WinTV PVR150
raymonvdm
Pro

« Reply #10 on: 4 June 2007, 22:56:12 »

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm ??

De handleiding http://www.hitachigst.com/hdd/support/downloads/FTool_User_Guide_206.pdf
De iso http://www.hitachigst.com/hdd/support/downloads/ftool_206.iso

Ik heb inmiddels de startpost aangepast :-)
« Last Edit: 5 June 2007, 21:07:58 by raymonvdm » Logged
raymonvdm
Pro

« Reply #11 on: 6 June 2007, 08:58:40 »

Ik heb inmiddels Speedfan aan de praat en het viel me op dat mn CPU al snel op 47 graden zit.

Terwijl ik mijn CPU van eigen pc (2.6Ghz/800Mhz) niet boven de 33 krijg met de stock koeler @1600RPM

Ligt dit aan de behuizing of is het een probleem met de CPU koeler ?
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #12 on: 6 June 2007, 09:56:04 »

Ik heb inmiddels Speedfan aan de praat en het viel me op dat mn CPU al snel op 47 graden zit.

Terwijl ik mijn CPU van eigen pc (2.6Ghz/800Mhz) niet boven de 33 krijg met de stock koeler @1600RPM

Ligt dit aan de behuizing of is het een probleem met de CPU koeler ?
Kan beide zijn. HTPC kasten hebben iha mindere ariflow dan andere.........

Die 47 graden is met de fan vol aan?

Ik ken je kast niet, maar zo te zien zit er geen 'rooster' boven je CPU waar ie lucht vandaan kan krijgen of weg kan blazen....
Heb je wel goede koelpasta gebruikt? Weinig?
Dat koelblok wat je nu hebt is natuurlijk niet de beste (ik heb em ook btw) (die fan daarop is btw niet de stilste).....
Ik weet de specs van de stock Intel fan niet maar wellicht kan die toch meer lucht verplaatsen.....
Je zou ook nog eens kunnen proberen de 'richting' van je CPU fan om te draaien. Nu blaast ie waarschijnlijk ('koele') lucht óp je CPU. Je zou em eens de warme lucht ván ja CPU weg kunnen laten blazen.......
raymonvdm
Pro

« Reply #13 on: 6 June 2007, 10:57:40 »

Ik heb zojuist een nieuwe tube koelpasta gekocht, dit gaan we vanavond nog ff voor de zekerheid proberen. Zoals je in mn startpost kan lezen heb ik een Zalman FanMate 2 tussen de CPU koeler hangen maar deze staat vol open. Fan draaid op 2000 toeren i.p.v 2200 toeren zonder Fan Mate 2. (Fan Mate 2 gebruikt 1 Volt)

Mijn kast staat ook in de openingpost overigens. Het is een desktop model.

Ben zojuist ook opzoek geweest naar een verloopje van 60*60 naar 80*80 om een outtake fan van 80*80 te kunnen plaatsen. Die zit er nu niet op. Zit wel een 60x60 fan op maar die heb ik nooit aangehad omdat ding net een F16 is. Mischien valt hier nog eer aan te behalen.

Een voeding met 2 * 120*120 fan zou hetzelfde effect geven volgens mij maar is ten alle tijden duurder. En deze voeding is goed (stil)

Ik heb alleen maar 1 FAN gat. Alleen direct naast de voeding
« Last Edit: 6 June 2007, 11:01:01 by raymonvdm » Logged
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #14 on: 6 June 2007, 11:17:46 »

Ik weet welke kast jue hebt, dat had ik idd wel gelezen. Maar ik zie nergens een foto van de bovenkant met deksel erop.....
ZIt er nou, ongeveer rechtboven je/de CPU een rooster? Is vaak nl. wel het geval.......

Die adapter kan uitkomst bieden, maar neemt wel veel ruimte in. Je kunt ook veel stiller 60mm fans nemen, zie hierboven.....

Die 47 graden is dat met full CPU load?

En als je die huidige F16 60mm fan wel aanzet.....gaat dan de temp zienderogen omlaag?

Ik neem aan dat je die Papst 80mm akls intake fan hebt, toch? Die zuigt wel? (staat niet juist lucht weg te blazen?)

Je kunt de CPU fan nog eens proberen om te draaien, zoals ik al zei.......

Wat zijn de rest van je temperaturen eigenlijk?
Pages: [1] 2  All   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen