Forum Wiki SponsorShop
26 October 2021, 11:47:48 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Media Center op Mac Mini met Hauppauge PVR USB2  (Read 11409 times)
harryd
Administrator
Guru

« on: 20 January 2007, 20:22:42 »

Hi Danee,

(ik quote je orgineele antwoord onderaan en verhuis mijn antwoord naar het meer van toepassing zijnde subboard)

Je kunt met bootcamp op een oa een MacMini (de Intel variant ver te verstaan, oftewel de nieuweren) een driver CD aanmaken en een partitie voor Windows (de Mac OS X partitie wordt dan ge-resized).
In het scenario zoals jij dat aangeeft zou je de Windows partitie dan groter maken dan normaal maar je moet volgens mij nog wel een stukje Mac OS X erop laten.
De Mac Mini kun je dan via een regelpaneel in Mac OS X ingeven voortaan in Windows op te starten en als je de Mac Mini weer onder Mac OS X wilt laten opstarten kun je dat weer in een configuratie scherm van Windows ingeven (opstart schijf). Dit laatste wordt op Windows ge-installeerd met het door BootCamp gecreeerde driver CD'tje.

Volgens mij moet je dus inderdaad onder native Windws gebruik van de Mac Mini gewoon dat kunnen wat jij hier veronderstelt, oftewel WinXPmce (Vista trouwens ook want de hardware van Mac Mini is behoorlijk vlot) met een Hauppauge PVR USB2 tuner.

Ik hoop hiermee eerdaags eens aan de slag te kunnen, maar weet niet wanneer. Ik heb alle benodigde hard en software er voor liggen maar het component TIJD is wegens tijdsgebrek onvoldoede aanwezig Wink.
Zodra ik bezig ben vermeld ik dat uiteraard op het forum.

Mijn voorkeur zal echter liggen bij een Mac OS X install waar onder emulatie/virtualisatie Widows XP MCe danwel Vista draait, gewoon omdat de Mac voor ook voor andere zaken wordt gebruikt EN de Mac eigenlijk veel mooier met MultiMedia omgaat via de div. apps en het Apple "Media Center" front row (helaas dus nog geen TV tuner implementatie).

Wat ook interessant is is front end virtualisatie, waarbij je 2 (of meer) OS'en tegelijk op de hardware kunt draaien waarbij een bootloader als het ware de virtualisatie op gang brengt en dus de OS'en onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. In het verlengde hiervan is op termijn (zomer 07) meer te verwachten van VMware, die nu een nogal trage beta van de freeware (hosted) emulator hebben op Mac OS X.

Ik hoop ook dat snel een officieele release van de laatste Parallels emulator komt zodat ik met mijn licentie hiermee aan de slag kan.

Om je laatste vraag nog even helder te (her)beantwoorden: je hoeft dus niet telkens tijdens de opstart aan te geven welk OS je wilt draaien, je geeft gewoon eenmalig in het OS dat je op dat moment draait dat je voortaan vanaf het andere OS wilt opstarten.. (en dat doe je pas weer andersom als je de boel weer anders om wlt hebben Wink ).

Ik weet echt heel erg weinig van macs, anders dan dat ik het design over het algemeen top vindt. Ik heb wel eens de site van Apple bezocht en me afgevraagd of ik niet gewoon een Mac mini met een USB tv ontvanger als Media Center kon gebuiken.

Als ik het verhaal hierboven begrijp moet dit dus mogelijk zijn met Parallels?

Harry, als ik het goed heb ben jij wat meer thuis in de 'Macworld' Wink zou je hier eens wat meer over kunnen posten? Zelf zat ik aan de volgende configuratie te denken (voor in de slaapkamer)

- Mac Mini http://www.apple.com/macmini/
- Hauppauge USB TV ontvanger http://www.hauppauge.tv/prod/USB_analoog/prod_usb2.htm
- Viewsonic VX1935wm http://www.viewsonic.com/products/desktopdisplays/lcddisplays/xseries/vx1935wm/
(De echte Mac freaks zullen deze: http://www.viewsonic.com/products/desktopdisplays/lcddisplays/xseries/vx1945wm/ willen hebben)

Ik zou eigenlijk helemaal geen MacOS erop willen hebben, klopt het dat dit met Bootcamp mogelijk is? Of heb je dan bij het opstarten een keuze scherm?

Bedankt,

Danee
« Last Edit: 20 January 2007, 20:26:26 by harryd » Logged

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
Danee
Pro

« Reply #1 on: 20 January 2007, 21:28:47 »

Bedankt voor de reactie Harry, en 't is nog goed nieuws ook  biggrin

Als ik het goed begrijp heb je dus een Mac Mini? Zou je me kunnen vertellen hoe het met de geluidsproductie zit? En heb je ook ervaring met standby? (S3 als dit ook in de Mac wereld zo heet)

Groeten,

Danee

Voor de laatste informatie over plugins voor je Media center: www.mcesoft.nl
harryd
Administrator
Guru

« Reply #2 on: 22 January 2007, 16:36:10 »

Bedankt voor de reactie Harry, en 't is nog goed nieuws ook  biggrin

Als ik het goed begrijp heb je dus een Mac Mini? Zou je me kunnen vertellen hoe het met de geluidsproductie zit? En heb je ook ervaring met standby? (S3 als dit ook in de Mac wereld zo heet)

Groeten,

Danee

3 Mac Mini's here in the house EN een MacBook Pro  Roll Eyes

De Mac Mini is zo stil dat je em echt niet hoort.
Standby onder Mac OS X werkt PERFECT maar onder Windows MCE weet ik het niet.

Zit me te bedenken dat je ook een Fire DTV op de firewire poort moet kunnen aansluiten ... hmmmm

Ik ben een geregistreerd gebruiker van het forum en geniet daardoor van extra functionaliteit ! Heb jij je ook al geregistreerd ? (en zo nee waarom nog niet ?) smile
Danee
Pro

« Reply #3 on: 22 January 2007, 16:59:27 »

Hmmm, lees net dit:

A bona fide installation disc for Microsoft Windows XP, Service Pack 2, Home or Professional (No multi-disc, upgrade or Media Center versions.)

Bron: http://www.apple.com/macosx/bootcamp/

Dat gooit dus even roet in het eten.

Damn!

Danee

harryd
Administrator
Guru

« Reply #4 on: 22 January 2007, 22:59:24 »

Hmmm, lees net dit:

A bona fide installation disc for Microsoft Windows XP, Service Pack 2, Home or Professional (No multi-disc, upgrade or Media Center versions.)

Bron: http://www.apple.com/macosx/bootcamp/

Dat gooit dus even roet in het eten.

Damn!

Danee

Hier zijn work arounds voor meen ik mij te herinneren. Verder zou de nieuwe Parallels emulator ook vanaf de bootcamp partitie kunnen werken, en dus zou je misschien ook via Parallels je WinXP MCE op de BootCamp partitie kunnen installeren.

Danee
Pro

« Reply #5 on: 23 January 2007, 10:13:26 »

Dit: http://thegreenbutton.com/forums/post/121990.aspx ziet eruit als een werkende Work Around.
(volledige thread: http://thegreenbutton.com/forums/thread/121990.aspx)

En als de bewering dat eject pas werkt na het installeren van de drivers zoals in dit bercht staat:  http://thegreenbutton.com/forums/post/149229.aspx klopt dan lijkt die Work Around te kunnen werken.

Wat dan denk ik ook mogelijk moet zijn is om beide CD's naar 1 DVD te kopieren en ervoor te zorgen dat CD 1 bootable is.

Harry,

Heb jij niet de onzettend dringende behoefte om op 1 van je Mac Mini's MCE met bootcamp te zetten?  biggrin

Groeten,

Danee

harryd
Administrator
Guru

« Reply #6 on: 23 January 2007, 14:15:07 »

Dit: http://thegreenbutton.com/forums/post/121990.aspx ziet eruit als een werkende Work Around.
(volledige thread: http://thegreenbutton.com/forums/thread/121990.aspx)

En als de bewering dat eject pas werkt na het installeren van de drivers zoals in dit bercht staat:  http://thegreenbutton.com/forums/post/149229.aspx klopt dan lijkt die Work Around te kunnen werken.

Wat dan denk ik ook mogelijk moet zijn is om beide CD's naar 1 DVD te kopieren en ervoor te zorgen dat CD 1 bootable is.

Harry,

Heb jij niet de onzettend dringende behoefte om op 1 van je Mac Mini's MCE met bootcamp te zetten?  biggrin

Groeten,

Danee

Ik heb de behoefte zeker wel maar helaas de tijd niet. Voor een dergelijk expiriment is het zinvol als je in 1 tour door gaat en niet met flarden zoals dit bij mij op dit moment het geval zou zijn.
MAAR...
Er zijn vast wel andere Mac enthousiastelingen met Mac Mini die ook Microsoft Media Center enthousiast (of geintrigeerd) zijn die misschien via degroeneknop.nl hun bevindingen kwijt kunnen...., misschien moeten we op div. Mac fora even naar de Mac gebaseerde boards verwijzen die sinds kort op degroeneknop.nl aanwezig zijn.

Als tussentijdse oplossing zal ik (met flarden) de Mac Mini in het huishouden die voorlopig nog geen invulling heeft met flarden plagen met mijn MCE expiriment Wink

Danee
Pro

« Reply #7 on: 23 January 2007, 16:58:58 »

misschien moeten we op div. Mac fora even naar de Mac gebaseerde boards verwijzen die sinds kort op degroeneknop.nl aanwezig zijn.

Mac gebruikers om hulp vragen voor het installeren van Windows op een Mac, Is dat niet zo'n beetje vloeken in de kerk?  blink

Overigens ben ik al op diverse Mac forums aan het zoeken geweest, maar tot nu toe erg weinig gevonden, maar als ik iets relevants vindt dan zal ik het hier posten.

Groeten,

Danee

Danee
Pro

« Reply #8 on: 17 March 2007, 20:53:06 »

Inmiddels heb ik een Mac Mini aangeschaft en is het gelukt om er Media Center op te zetten.

Omdat de Mac Mini niet mijn 'hoofd' MCE is het ik de 'lichte' versie (1,66 Ghz) gekocht met 1 GB intern geheugen.
De installatie is eigenlijk heel goed verlopen, ik heb de 2e installatie CD van Media Center naar een USB stick gekopiŽerd en deze geselecteerd toen de gebruikelijke diskwissel tijdens de installatie kwam.

Wat verder belangrijk is om ervoor te zorgen dat je (Alleen tijdens de installatie nodig) een USB toetsenbord en muis gebruikt. Direct na de installatie heb ik de 'Macintosh Driver Disk' die je met behulp van Bootcamp maakt gebruikt om alle drivers te installeren, en kon ik ook de Bluetooth 'Mighty Mouse' gebruiken. Daarna alle updates van Windows Update geÔnstalleerd (inclusief IE7 en WMP11) en ik heb nu een perfect draaiende machine, inclusief een perfect werkende (S3) standby!

Tot nu toe heb ik nog geen TV ontvanger aangesloten, maar daar verwacht ik eigenlijk geen problemen mee.

Het enige probleem wat ik momenteel heb is dat het vanuit MCE niet mogelijk is om een CD/DVD uit te werpen, mogelijk is dit nog ergens te configureren en anders schrijf ik er een programma voor.

Overigens heb ik ook nog eens nar Front Row gekeken, maar Apple heeft nog heel wat te doen voordat dat een bruikbaar alternatief is.

Groeten,

Danee
« Last Edit: 17 March 2007, 20:54:52 by Danee » Logged

harryd
Administrator
Guru

« Reply #9 on: 18 March 2007, 10:30:44 »

Inmiddels heb ik een Mac Mini aangeschaft en is het gelukt om er Media Center op te zetten.

Gefiliciteerd !  smile

Ik ben er benieuwd naar je bevindingen. Ik ben nog niet veel verder gekomen met mijn project (op Mac Mini & MacBookPro), maar heb misschien nog wel een paar tips voor je.

Omdat de Mac Mini niet mijn 'hoofd' MCE is het ik de 'lichte' versie (1,66 Ghz) gekocht met 1 GB intern geheugen.
De installatie is eigenlijk heel goed verlopen, ik heb de 2e installatie CD van Media Center naar een USB stick gekopiŽerd en deze geselecteerd toen de gebruikelijke diskwissel tijdens de installatie kwam.

Volgens mij is er ook een methode om de hele mikmak op 1 DVD te gooien (men noemt dit slipstreamen) ... maar jouw oplossing lijkt me een snellere fix, die ik denk ik ook zal gaan gebruiken bij eventuele bootcamp instalatie.

Wat mogelijk een andere optie is is dat je met de nieuwe versie van parallels ook de bootcamp partitie kunt gebruiken (!) zodat je de WinXP MCE install ook onder Mac OS X kunt gebruiken (tegenwoordig zelfs coherent, oftewel programma schermen van windows onder Mac OS X bereikbaar.

Wat verder belangrijk is om ervoor te zorgen dat je (Alleen tijdens de installatie nodig) een USB toetsenbord en muis gebruikt. Direct na de installatie heb ik de 'Macintosh Driver Disk' die je met behulp van Bootcamp maakt gebruikt om alle drivers te installeren, en kon ik ook de Bluetooth 'Mighty Mouse' gebruiken. Daarna alle updates van Windows Update geÔnstalleerd (inclusief IE7 en WMP11) en ik heb nu een perfect draaiende machine, inclusief een perfect werkende (S3) standby!

Tot nu toe heb ik nog geen TV ontvanger aangesloten, maar daar verwacht ik eigenlijk geen problemen mee.

Ik heb eventueel wel een Hauppauge PVR USB 2 te leen voor je.

Het enige probleem wat ik momenteel heb is dat het vanuit MCE niet mogelijk is om een CD/DVD uit te werpen, mogelijk is dit nog ergens te configureren en anders schrijf ik er een programma voor.

Je kunt vanuit Windows als je onder scherm "deze computer" op de CD/DVD met rechtermuisknop clicked de optie "uitwerpen" selecteren. Misschien een CD uitwerp tooltje onder een functietoets hangen?

Overigens heb ik ook nog eens nar Front Row gekeken, maar Apple heeft nog heel wat te doen voordat dat een bruikbaar alternatief is.

Ze hoeven niet veel meer te doen.. alleen echte TV tuner implementeren (desnoods networkstreamed  Roll Eyes ).

De integratie van de losse Media applicaties en de benadering onder FrontView is de sleutel... zeer overzichtelijk en naadloos met elkaar geintegreerd.
Alleen dat TV, misschien zou een MCE extender achtige plug-in voor FrontRow naar een geemuleerde WinXPmce op dezelfde machine (of een andere !!!!) de sleutel naar succes kunnen zijn ?!?! Wink

Enigste wat daarvoor nodig is is een voldoende competente programmeur met de hard (en soft)ware die voldoende enthousiast is en die de kern van mijn zojuist gedane suggestie door heeft Wink

Groeten,

Danee

Dank voor je melding en ik hoop snel meer tijd te hebben en eens aan de slag te gaan met mijn expirimenten, welke tot nu toe onder virtualisatie liepen, en wat doordat er nog geen 3D acceleratie ingebouwd was faalde... ECHTER, Parallels krijgt dit in 2e helft 2007 en de (gratis) Beta van VMware heeft dit inmiddels. Helaas is de VMware beta wat trager door debugging die standaard aanstaat :b

Bedankt voor je melding so far (wellicht even op div. Mac Fora ed. verwijzen naar de bevindingen van MS Media Center op de mac die in het subforum op degroeneknop.nl gemeld word... misschien is er inmiddels een klein legertje enthousiastelingen bezig met dit project en centrale uitwisseling van ervaringen en tips en ideeen via degroeneknop.nl zou erg leuk kunnen uitwerken).

My 2 cents.
Harry

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen