Forum Wiki SponsorShop
26 June 2022, 18:53:40 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Componenten voor een MediaCentre  (Read 4179 times)
wim.de.groot
Newbie
*

« on: 22 July 2006, 21:32:24 »

Hallo,
Ik wil aanstonds een Media Centre bij elkaar gaan sprokkelen en dacht aan de volgende onderdelen:
Eisen:
1) De kids moeten kunnen gamen
2) Ik moet hem als er weinig specta###airs gebeurd zoals TV kijken en muziek draaien niet mogen horen.
3) Hij moet kunnen functioneren tussen mijn UPC-mediabox en de TV in.
4) Hij moet bijgeprikt worden in ons WLAN

Ik hou heel wat vragen over, elke reactie wordt zeer gewaardeerd, want ik heb wel het gevoel dat ik gemakkelijk foute combi’s kan maken in deze tak van sport.

Ik begon bij de CPU, waarvan de S939 serie van AMD 64 overal als aanrader tevoorschijn komt.
Vanwege game-eis ben ik voor een X2 gegaan, de onderste in die serie:
AMD Athlon™ 64 4200+ X2 (Socket AM2).
Via site van AMD worden dan een aantal mogelijke moederborden aangeraden, waarbij ik  vanwege eerdere goede ervaringen met het merk Asus heb gekozen, en voor de
ASUS M2N-SLI Deluxe   ( ATX ,  NVIDIA nForce 570 SLI )
Wil gaan, waarover veel lof op http://www.graficall.nl/Product~id~4627-Asus-M2N-SLI-Deluxe-nForce-570-SLI-MCP.aspx. Kan ik die Dual Gigabit LAN die daarop zit nu gebruiken om dit systeem op het internet aan te sluiten als een eerste minigateway die vervolgens doorlust naar mijn WLAN?).
Voornaamste extra leek me het ventilatorloos en energiezuinig ontwerp, waar reclame voor gemaakt wordt, kan met Coll’n’Quiet overweg enzo..
Ik wil dan de alom voor zijn stilte geprezen  Zalman CNPS-7000B-CU als CPU-koeling gebruiken (ik kwam er niet helemaal uit, maar volgens  http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=141&code=005009
lijkt die bruikbaar).
Ik dacht hier verder2x Kingston DIMM 512 MB (KVR533D2E4/512) in te prikken (is 2x 1024 veel meerwaarde voor de 80 euri meerprijs die zoeiets vandaag de dag kost?).
Verder dacht ik hier als HD een Samsung SpinPoint T133 (Bulk , HD300LD)
 in te plaatsen (misschien is nog een extra HD handig, kan het Centre zijn IO beter regelen?).
En een GigaByte NX79T256DP (Retail, TV-Out, 2x DVI) grafische kaart, die op zich ook weer van een stille eigen Zalman-koeling voorzien is.

En alles moet bij elkaar komen in een stuk software van Bill, Windows XP MCE
Plus een Hauppauge Amity2 (PVR150mce) TV/Radio tuner kaart en remote control met receiver (USB versie).. Moet ik daar die optionele TV-out uitgang nou ook bij kopen (de grafische kaart heeft ook al een TV-out, maar is dit “hetzelfde”)?

En dan moet heb ik vervolgens bij de PC-builder van Alternate gespiekt wat voor behuizing ik zou kunnen gebruiken. Ik zou bijv. voor de CoolerMaster CMmedia 260 kunnen kiezen. Kan ik daar al het bovenstaande in kwijt. Gaan de ventilatoren van die behuizing nu weer lawaai maken? Zijn er goedkopere behuizingen die ook voor mediacentre bedoeld zijn (bijv. de Silentmaxx ST-11 Pro, die met € 135 de helft van die prijs is…)?

Tenslotte willen we qua TV plat gaan met de Samsung LE-27T51B (Retail, 68 cm)

Is het wat?

Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
kaajee
Global Moderator
Guru

« Reply #1 on: 23 July 2006, 10:51:15 »

Zoooo, da's een hele waslijst !! biggrin
Hallo,
Ik wil aanstonds een Media Centre bij elkaar gaan sprokkelen en dacht aan de volgende onderdelen:
Eisen:
1) De kids moeten kunnen gamen
2) Ik moet hem als er weinig specta###airs gebeurd zoals TV kijken en muziek draaien niet mogen horen.
3) Hij moet kunnen functioneren tussen mijn UPC-mediabox en de TV in.
Dit wordt al lastig, althans, de UPC mediabox heeft geen s-video out mogelijkheid, alleen RGB en composiet. RGB is voor dit/jou doel niet van belang. Dus blijf je 'zitten' met de 'minste' variant en ben je dus genoodzaakt de composiet uitgang van je UPC MediaBos op de/een composiet ingang van je (Hauppauge) TV/Tuner kaart aan te sluiten. Deze optie is eigenlijk verre van ideaal, omdat de composiet ingang van de Hauppauge's nou zeker niet hun sterkste kant is. Mede vanwege het ontbreken van een comb filter. Echter als je persé de decoder ertussen wilt hebben heb je, vrees ik, met UPC ook weinig andere mogelijkheden.

Ik begon bij de CPU, waarvan de S939 serie van AMD 64 overal als aanrader tevoorschijn komt.
Vanwege game-eis ben ik voor een X2 gegaan, de onderste in die serie:
AMD Athlon™ 64 4200+ X2 (Socket AM2).
Via site van AMD worden dan een aantal mogelijke moederborden aangeraden, waarbij ik  vanwege eerdere goede ervaringen met het merk Asus heb gekozen, en voor de
ASUS M2N-SLI Deluxe   ( ATX ,  NVIDIA nForce 570 SLI )
Wil gaan, waarover veel lof op http://www.graficall.nl/Product~id~4627-Asus-M2N-SLI-Deluxe-nForce-570-SLI-MCP.aspx. Kan ik die Dual Gigabit LAN die daarop zit nu gebruiken om dit systeem op het internet aan te sluiten als een eerste minigateway die vervolgens doorlust naar mijn WLAN?).
DIt hele gateway/wlan verhaal snap ik niet helemaal. Ten eerste heb je voor wat internet betreft natuurlijk helemaal geen Gb lan nodig, die snelheden zullen we voorlopipg nog wel niet halen  Tongue. En ten tweede; waarom zou je zo'n ontwerp willen? Gaat deze PC al router dienen? Heb je niet al een router staan? Dan is het toch veel envoudiger om alles (en deze) gewoon op je bestaande router aan te sluiten? Waarom er weer een PC tussen zetten? Wat is de meerwaarde?
Voor gewoon bijprikken in je WLAN volstaat een PCI WLAN kaart. Alhoewel ik hem eerder bedraad zou uitvoeren, helemaal als je ook nog wat over je LAN wilt streamen/delen bijv.

Voornaamste extra leek me het ventilatorloos en energiezuinig ontwerp, waar reclame voor gemaakt wordt, kan met Coll’n’Quiet overweg enzo..
Ik wil dan de alom voor zijn stilte geprezen  Zalman CNPS-7000B-CU als CPU-koeling gebruiken (ik kwam er niet helemaal uit, maar volgens  http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=141&code=005009
lijkt die bruikbaar).
Volgens mij is voor de AM2 socket alleen nog maar de CNPS9500 (http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=202&pr_name=am2)van Zalman geschikt en niet de CNPS-7000B-CU
Ik dacht hier verder2x Kingston DIMM 512 MB (KVR533D2E4/512) in te prikken (is 2x 1024 veel meerwaarde voor de 80 euri meerprijs die zoeiets vandaag de dag kost?).
Ik zou met zo'n (luxe) systeem waar ook op ge-gamed gaat worden idd meteen 2Gb nemen....
Verder dacht ik hier als HD een Samsung SpinPoint T133 (Bulk , HD300LD)
 in te plaatsen (misschien is nog een extra HD handig, kan het Centre zijn IO beter regelen?).
Ja, kan, I/O technisch hoeft het (zeker) niet, maar het kan de prestaties verhogen en je kunt een systeem-hd maken die je evt. makkelijk opnieuw kan installeren zonder rekening te houden met je andere HD. Ook uit storings overweging kan het een optie zijn. Je voegt natuurlijk wel een extra component toe, wat weer meer energie, warmte en geluid tot gevolg heeft.....
En een GigaByte NX79T256DP (Retail, TV-Out, 2x DVI) grafische kaart, die op zich ook weer van een stille eigen Zalman-koeling voorzien is.
Waarom niet een volledig passieve kaart? Scheelt weer in geluid. Of meteen één met een HDMI (en HDCP support) uitgang (Nvidia Geforce 7900GT(X)  of ATI Radeon 1600Pro)

En alles moet bij elkaar komen in een stuk software van Bill, Windows XP MCE
Plus een Hauppauge Amity2 (PVR150mce) TV/Radio tuner kaart en remote control met receiver (USB versie).. Moet ik daar die optionele TV-out uitgang nou ook bij kopen (de grafische kaart heeft ook al een TV-out, maar is dit “hetzelfde”)?
Nee, die 150MCE is niet leverbaar met een TV out uitgang, dat is alleen de 350PVR maar daar heb je niets aan in MCE. De TV out van je grafische kaart is voldoende, althans als je een LCD scherm neemt heb je daar ook weer niets aan want dan moet je hem digitaal (DVI/HDMI) gaan aansluiten vanzelfsprekend.

En dan moet heb ik vervolgens bij de PC-builder van Alternate gespiekt wat voor behuizing ik zou kunnen gebruiken. Ik zou bijv. voor de CoolerMaster CMmedia 260 kunnen kiezen. Kan ik daar al het bovenstaande in kwijt. Gaan de ventilatoren van die behuizing nu weer lawaai maken? Zijn er goedkopere behuizingen die ook voor mediacentre bedoeld zijn (bijv. de Silentmaxx ST-11 Pro, die met € 135 de helft van die prijs is…)?
Tja de kast is eigenlijk puur persoonlijk: wat vind je mooi en waar kun je al je wensen wat componenten betreft in kwijt. En welke is enigszins stil.
En trouwens, die CMedia 260 kost ong. 70 eu http://tweakers.net/pricewatch/127641hoor.....
Tenslotte willen we qua TV plat gaan met de Samsung LE-27T51B (Retail, 68 cm)
Ja is op zich een mooi scherm, jammer dat ie niet TrueHD is en dat ie wederom die ###lige native resolutie van 1366 x 768 heeft. Je zou eens moeten zoeken op mensen die hem aangesloten hebben op een Media Computer om te kijken of de instelling (qua resoluties etc.) goed te doen is. En denk erom: het is geen computerscherm vanzelfsprekend, het is een TV en dat is nog steeds wat anders. Je zegt: er moet ook gegamed kuuen worden. Ik weet niet hoe dat loopt op zo'n TV.

Is het wat?
Iha: de specs zijn aan de hoge kant, bijv. SLI mogelijkheid voor een MCE is lichtelijk overdreven, maar er moet ook gegamed kunnen worden, dus......
« Last Edit: 23 July 2006, 10:54:29 by kaajee » Logged
MarcelloD
Newbie
*

« Reply #2 on: 25 July 2006, 08:52:04 »

Zoals vermeld is een van de weinige CPU-coolers voor een AM2 processor, de Zalman CNPS9500.
De afmetingen van deze processor zijn groot(s) Roll Eyes
De hoogte is maar liefst 125mm... als ik je nou vertel dat de hoogte van de CoolerMasterCM260 zo'n 90mm is, dan zul je dus de decoupeerzaag moeten gebruiken om een 'stukjé-deksel' te verwijderen cry

Dus... of een andere kast, of toch nog maar even een 939-mobo, of (en dat zou ik doen) voorlopig even de bijgeleverde boxed-cooler gebruiken en 'de markt'  nog even laten werken aan nieuwe AM2-coolers...

CoolerMaster CM260; Asus M2NPV-VM; AMD Sempron 2800+; CM Xdream K640; Nexus NX-4090 PSU 400W; Samsung SpinPoint 250Gb; TwinMos Dual 2x512 533mhz; LG 16x DVD DL; Hauppauge 150mce; Apacer Card Reader
Mr_Wheetstone
Newbie
*

« Reply #3 on: 30 July 2006, 12:48:56 »

Wat betreft die SLI: persoonlijk denk ik niet dat je er veel aan zult hebben omdat een SLI opstelling (dus twee zware energie verstokers en dus warmte bronnen) behoorlijk wat extra koeling zullen vereisen.  Misschien is het wel een optie op via SLI gebruik te maken van twee minder zware en passief gekoelde kaarten ipv één actief gekoeld topmodel.  Denk daarbij aan de ASUS EN 7600GS.  Die is passief gekoeld en al zeer krachtig, maar mocht ie toch niet voldoende blijken kan je er altijd een tweede in SLI opstelling bij zetten. 

Mr_Wheetstone

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen