Forum Wiki SponsorShop
26 June 2022, 18:46:02 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 2 [All]   Go Down
  Print  
Author Topic: Advies gevraagd over harde schijf voor Media Center  (Read 11830 times)
peter813
Newbie
*

« on: 30 May 2006, 23:50:56 »

Ik heb nu ong 2 weken een (zelf samengestelde) Media Center machine draaien, naar volle tevredenheid. Was in het begin wel even wennen voor vrouw & kinderen, maar nu werkt alles perfect. Het enige wat me nog niet zint is het geluid wat het systeem produceert: dit zit 'm voor een klein gedeelte in de fans (hier kan ik nog wel wat aan doen met Fanmates en zo), maar voor het grootste gedeelte zit 't 'm in de harde schijf, die flink hoorbaar staat te ratelen als er wordt opgenomen van TV. De schijf die wordt gebruikt voor opnames is een Seagate HDD 7200.9 250 GB (ST3250824AS). Gezien het toenemende gebruik vd Media Center (de 250 Gb schijf staat nu al voor 2/3 vol, met gemiddeld zo'n 20-30 programma's gescheduled voor de komende 2 weken), wil ik er eigenlijk ook wel een grotere schijf in hebben.

Dus ben ik op zoek naar een stille (SATA) schijf van liefst 400-500 Gb (als er geen stille schijven zijn met die capaciteit zou ik ook kunnen leven met 250 Gb, dan moeten ze maar wat sneller hun programma's kijken... :-)  ). Iemand ervaring met een dergelijke schijf of iemand die me een (beargumenteerd) advies kan geven welke schijf ik het beste zou kunnen kopen?

Belangrijkste punten zijn: geluid, warmte (te warm = veel koeling nodig = extra geluid fans) & opslagcapaciteit.

Alvast bedankt,

Peter
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
MamboWarrior
MCE & UPC Digital together!!
Global Moderator
Pro

« Reply #1 on: 31 May 2006, 09:57:58 »

Zover ik gehoord heb is de Samsung erg stil. een andere oplossing zou misschien zijn een externe HDD van Maxtor, dit zit zowiezo in een stille behuizing en is portable!! Alles meenemen!

Succes

-----------------------------------------------------------------------
P4 3.0E - Asus P4C800 deluxe- 1GB 3200 DDR2 - 880GB HDD - ATI 9600 pro 128 - DVD 16x - DVD 16x/8x -19" LCD - 42" Hyundai
blackhawk
Guru

« Reply #2 on: 31 May 2006, 09:59:40 »

Hmm, wanneer je snelheidswinst wilt hebben, dan zou je vermoedelijk meer harde schijven moeten gaan gebruiken. Eentje voor de tv-opnames en eentje voor WIndows en de software. Verder moet je die harde schijven niet aan dezelfde kabel hangen, anders heb je nog niet al teveel winst. Raid toepassen kan, alleen vind ik dat zelf ten opzichte van de snelheidswinst te riskant. Zelf merk ik dat ik als een film (pakweg 7 GB) van de ene partitie naar de andere kopieer, dat dat heel erg langzaam gaat. Het netwerk is sneller ... Bij 1 van mijn systemen klopt daarom iets niet.
EscapeX
Gemiddeld

« Reply #3 on: 31 May 2006, 11:50:09 »

Hoi,

In mijn systeem heb ik 6 disken zitten:
- 4x Hitachi 400GB 7200RPM S-ATA (RAID0, JBOD) (Movies)
- 2x Western Digital 400GB RE2 7200RPM S-ATA (RAID0) (OS) (Recorded TV)

In mijn belevingen zijn de Hitachi's het stilst en kunnen ze goed tegen de warmte, ik vind deze ook erg betrouwbaar en snel.

Gr,
Ralf

babedieboe
Pro

« Reply #4 on: 31 May 2006, 12:32:00 »

In de Philips Showline Media Center MCP9350i zit een erg stille drive..........
die doet philips dan ook niet voor niets erin.........:
Een whisperdrive van WD: http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=135
aprilia2000
Pro

« Reply #5 on: 31 May 2006, 15:56:54 »

Ik heb een Samsung SP2504C in m'n MediaCenter, 250 GB, lekker stil en tegenwoordig kosten ze geen € 100,- meer!

MultiMediaMachines.nl
www.MultiMediaMachines.nl
degroeneknop sponsor va1004
Pro
*

« Reply #6 on: 31 May 2006, 17:30:04 »

Beste Peter813,

Wellicht dat je de software nog niet hebt toegepast welke het mogelijk maakt de harde schijf in een stillere modus te laten opereren. Met behulp van deze software schakelt men de harddisk naar een stand waarbij minder geluid geproduceerd wordt. Dit hoeft maar eenmalig te geschieden, en de software hoeft niet telkens herladen te worden. De bedoelde software schakelt als het ware een setting in de harddiskhardware in danwel uit. De geluidsvermindering gaat wel iets ten koste van de harde schijf prestaties maar deze zijn doorgaans van geen invloed op de werking in samenwerking met Media Center daar de hardeschijven tegenwoordig ruim boven het vereiste prestatieniveau zitten.
Je kunt meer over de software vinden elders op het forum of internet.

Een andere optie zou wellicht het gebruik van een (bedrade) netwerkschijf kunnen zijn. Wij voeren sinds kort in ons assortiment de netwerkschijf van Freecom (welke overigens ook rechtsstreeks via USB aan te sluiten is). Deze Freecom gebruikt een eigen netwerkprotocol en wordt door het Media Center systeem als interne harde schijf gezien. De Freecom behuizing is leeg (voor inbouw eigen schijf) maar ook met hardeschijf te kopen.

Het bijzondere, extra, voordeel dat de netwerkschijf van Freecom biedt is dat deze met andere Freecom netwerkschijven  van hetzelfde type ook kunnen samenwerken waarbij de gezamelijke opslag capaciteit kan worden gebruikt ter vergroting van de capaciteit maar ook als backup van elkaar waardoor er extra data zekerheid ontstaat (vaak een zwak punt bij div. Media Center's waarbij niet zelden de bv de digitale fotocollectie verloren gaat). Ook een combinatie van data zekerheid/extra netwerksnelheid/capacitiet zijn in te stellen bij gebruik van meerdere samenwerkende schijven.

Tevens kan het handig zijn de Media Center data door andere computers te laten lezen (en evt schrijven) via het netwerk waardoor het editten/bekijken/omzetten van bv TV opnames ook makkelijk vanuit andere computers in het netwerk te doen is.

Ook is door het gebruik van het eigen netwerk protcol van de Freecom de data extra beschermt voor onbevoegde toegang van buitenaf.

Wat wel een aandachtspunt is van de Freecom netwerk hardeschijf is deze op een plaats op te sellen waar de geluidsproductie niet tot hinder leidt (bv in de meterkast?) daar deze wel op een hoger niveau ligt door de ingebouwde kleine koelventilator.

« Last Edit: 31 May 2006, 17:32:54 by MultiMediaMachines.nl » Logged

Zelf een Windows Media Center bouwen? Dan eerst ons ff checke!
peter813
Newbie
*

« Reply #7 on: 31 May 2006, 23:50:00 »

Thanks voor alle reakties!

@blackhawk: ik heb er idd nu twee schijven inzitten, zelfde type, maar deze maken dus nogal wat herrie...

@escapex: welk type Hitachi heb je precies?

@babedieboe: hmm, ziet er interessant uit, zo'n WD drive... Iemand ervaring met de 400 Gb uitvoering hiervan?

@aprilia2000: klopt, Samsung SP2504C is een superschijf wat dat betreft, maar ik heb hem liever groter; Samsung heeft ook een 400 Gb disk, maar die is dan iets minder stil is dan de SP2504C...

@multimediamachines: heb geprobeerd om Acoustics Mgmt aan te zetten met SeaAAM en WinAAM maar beide zagen geen controllers/schijven in m'n systeem waar ze iets mee konden... Iemand ooit gelukt om AAM aan te zetten op een Seagate SATA schijf? Zo ja, met welke software?  Trouwens errug cool zo'n netwerkschijf, maar ook nog wel duur (400Gb = 413,- ) vergeleken met een gewone disk (400Gb = ong 170,- )   :-(

Ik denk dat ik de volgende schijven nog eens in detail met elkaar ga vergelijken:
- Hitachi 400Gb/500Gb
- WD Caviar Special Ed. 400Gb/500Gb
- Samsung Spinpoint T 400 Gb

'ns kijken of ik wat specs kan vinden over geluidsnivo en warmte...

Als "referentiepunt" zet ik deze dan naast de SP2504C.  (hmm, ik geloof dat ik dit onderzoek beter had kunnen doen toen ik m'n spulletjes 3 weken geleden bestelde...). Misschien koop ik ook nog wel een SP2504C om m'n andere Seagate te vervangen. BTW, mogelijk dat ik binnenkort 2 bijna nieuwe harddisks te koop heb, iemand interesse...?  :-)

Ik laat nog wel weten wat het geworden is, en hoe het bevalt.

Thanks again,
Peter
EscapeX
Gemiddeld

« Reply #8 on: 31 May 2006, 23:59:15 »

Het betreft Hitachi 400GB 7200RPM SATA-I HDS724040KLSA80.

Gr,
Ralf
MultiMediaMachines.nl
degroeneknop sponsor va1004
Pro
*

« Reply #9 on: 2 June 2006, 21:10:37 »

@multimediamachines: heb geprobeerd om Acoustics Mgmt aan te zetten met SeaAAM en WinAAM maar beide zagen geen controllers/schijven in m'n systeem waar ze iets mee konden... Iemand ooit gelukt om AAM aan te zetten op een Seagate SATA schijf? Zo ja, met welke software?  Trouwens errug cool zo'n netwerkschijf, maar ook nog wel duur (400Gb = 413,- ) vergeleken met een gewone disk (400Gb = ong 170,- )   :-(

Thanks again,
Peter

Beste Peter,

De prijsstelling van de kant&klare Freecom's (dus met hardeschijf van Freecom) is inderdaad erg ongunstig.
In de webshop is dan ook de aanpassing gemaakt dat de Freecom behuizing enkel nog leeg of in combinatie met een losse Samsung harde schijf wordt verkocht. Een 400GB combinatie komt daarmee momenteel op 270 euro, en is daarmee wellicht voor velen een interessante optie gezien de mogelijkheden die de externe netwerkschijf biedt.

Zelf een Windows Media Center bouwen? Dan eerst ons ff checke!
blackhawk
Guru

« Reply #10 on: 3 June 2006, 09:59:49 »

Zelf gebruik ik Maxtor harde schijven 160 en 200GB uit de 10 serie (zijn alweer 1 jaar oud ...). Kijkend naar wat ik de afgelopen jaren heb gehad (en voor een deel nog heb), dan zijn die Maxtors erg stil. Mijn ervaring is, dat je ook nog wel eens pech kunt hebben. Op dat punt heb ik met IBM en Seagate slechte ervaringen. Nu heeft Seagate hele stille schijven alleen durf ik het nog niet aan om een grote capaciteit HD te kopen.
Peer
Pro

« Reply #11 on: 4 June 2006, 22:02:48 »

Categorie: 'the best kept secret' sofar...... de meeste HDD fabrikanten kennen twee series, net zoals Maxtor:

- de 'normale' serie (bij Maxtor heet die serie: DiamondMax, te herkennen door het typenummer dat begint met '6'): meestal een garantie van 1 of 2 jaar en een MTBF (Mean Time Between Failure) van 200.000 uur (dat lijkt veel, maar als je goed 'door'-rekent schrik je toch ff......)
- de 'betere' serie, vanuit de fabrikanten bedoeld voor verkoop aan voornamelijk grotere OEM fabrikanten, ten behoeven van professionele toepassingen zoals SAN (Storage Area Network) of server toepassingen (bij Maxtor heet die serie: MaxLine, te herkennen door het typenummer dat begint met '7'): meestal een garantie van 5 jaar (...!...) en een MTBF die aanzienlijk hoger ligt: bij MaxLine 'n factor 5 zelfs ! = 1.000.000 uur !

Kortom: de Maxline zijn ONTWORPEN voor een langere levensduur en zijn dus van BETERE kwaliteit !

Nu komt de teleurstelling.....
De 'betere' series zijn over het algemeen lastig te verkrijgen voor 'normale' klanten....: neus maar eens GOED rond: 9 v/d 10 zullen alleen de 'normale' series aanbieden, terwijl je de 'betere' series moet zoeken....advies: TOCH doen!, sommigen vragen er véél meer geld voor: NIET betalen !,

Voorbeeld: de 7V300F0 = 300GB/SATA-300/16MB/3GB/s MaxLine-III serie van Maxtor hoeft maar enkele Euro's duurder te zijn, dan de 'normale' DiamondMax.....

Grtz & suc6 !

Peer
« Last Edit: 4 June 2006, 22:08:31 by Peer » Logged
WebMaster
Administrator
Gemiddeld

« Reply #12 on: 5 June 2006, 00:36:55 »

Categorie: 'the best kept secret' sofar...... de meeste HDD fabrikanten kennen twee series, net zoals Maxtor:

Kan het zijn dat Maxtor hier een bijzondere uitzondering in vormt en schijven van mindere kwaliteit op de markt zet op door jouw genoemde methode?
Er zijn diverse aanwijzingen dat Maxtor momenteel de naam die ze hadden mbt een goed kwaliteitsniveau van hun harde schijven in hoog tempo aan het verkwanselen zijn. Elders op het forum staat een verwijzing naar een artikel (op tweakers.net) waarin gestelt wordt dat de rma behoeftigheid onder de Maxtor schijven enkele honderden procenten (!) hoger is dan bv bij Samsung.
Peer
Pro

« Reply #13 on: 5 June 2006, 14:11:56 »

Beste Webmaster,

Twee zaken:
1) In December werd bekend dat Maxtor zou worden gekocht door Seagate: vorige week is deze deal 100% definitief geworden en heeft Seagate/Maxtor ca. 6000 mernsen van Maxtor ontslagen.... http://www.computable.nl/nieuws.htm?id=1497063
2) Parallel hieraan kende Maxtor inderdaad enkele zéér slechte series van HDD's (en dan met name enkele DiamondMax series) waar uitvalspercentages genoteerd werden/worden van > 25%.....zéér slecht dus (= conform artikel in Tweakers.net)!

ECHTER, we moeten wel eerlijk zijn: ook andere merken zijn in het verleden 'geplaagd' door soortgelijke perikelen: bijv. Quantum en WD en Seagate: het komt dus vaker voor dat HDD fabrikanten slechte series hebben: daarom benadruk ik ook nadrukkelijk het kwaliteitsaspect en de garantie afhandeling.....

ADVIES: koop HDD's bij 'n leverancier met GOEDE garantie afhandeling en nee, niet alle HDD's van Maxtor zijn slecht: zeker niet zelfs, maar pas op met de 160, 200 en 250GB DaimondMax series....en kijkend naar de oorzaak van Maxtor's HDD problemen: kalibratie problemen, is er één zéér goede remedie: zorgen dat de HDD NIET te warm wordt,  dan reduceer je de kans op problemen gigantisch!

Grtz & suc6,

Peer
« Last Edit: 5 June 2006, 14:14:39 by Peer » Logged
elenten
Newbie
*

« Reply #14 on: 3 July 2006, 12:08:55 »

waarom gebruik je niet een HDD silencer...kost een paar tientjes maar je hoort helemaal niets meer!!!
zoek even op google..

/erik
Mr_Wheetstone
Newbie
*

« Reply #15 on: 30 July 2006, 10:11:17 »

Een naar mijn gevoel erg belangrijke tip:

zorg dat je harde schijf/schijven voldoende gekoeld worden!  Zelf de stilste schijven maken na verloop van tijd veel lawaai door slijtage.  Ik heb ondertussen een aantal jaar een multimedia server/mediacenter draaien.  Ik heb van in het begin gebruik gemaakt van een HD silencer (5.25 behuizing met koelribben waar de HD volledig in omvat zit).  Ik stelde echter vast dat ondanks de koelribben een dergelijke silincer ongelooflijk heet wordt vanbinnen.  Gevolg: de schijf slijt sneller en begint sneller geluid te produceren.

Ik ben dan overgeschakeld naar het monteren van de schijven in een serveropstelling (4 schijven in mirror oplossing).  Die draaien ondertussen al een hele tijd en ik stel vast dat ze niet luidruchtiger worden mettertijd (draait nochtans 24/7).  Voor de HTPC vind ik persoonlijk de Samsung de absoluut stilste schijven.  Ook daar zorg ik ervoor dat er een fan voor de nodige afkoeling zorgt.  Ik werk met standaard 80mm fans waar ik zelf een weerstand tussen steek om het toerental naar beneden te halen: resultaat = onhoorbare koeling!

Mr_Wheetstone
arvid
Standaard
**

« Reply #16 on: 30 July 2006, 17:41:29 »

ikzelf heb een lacie externe schijf van 500Gb en deze werkt perfect, opnames doe ik op mijn vaste HDD, iedere week doe ik een move van de bestanden (dit neemt wel een beetje tijd, maar dat maakt niet uit want dit kan perfect in de achtergrond. afspelen merk je niet dat je extern bezig bent en kwa geluid is dit best ok,

MMMone
P4 630 1Gmem
300G Hd + 500G Hd external
PerryvanderKnaap
Standaard
**

« Reply #17 on: 31 July 2006, 20:41:20 »

ikzelf heb een lacie externe schijf van 500Gb en deze werkt perfect, opnames doe ik op mijn vaste HDD, iedere week doe ik een move van de bestanden (dit neemt wel een beetje tijd, maar dat maakt niet uit want dit kan perfect in de achtergrond. afspelen merk je niet dat je extern bezig bent en kwa geluid is dit best ok,

Waar ik dan weer nieuwsgierig naar ben is hoe je binnen mediacenter - TV dan die 'gemovede' bestanden in het overzicht krijgt. Bestanden die ik uit de 'watched TV folder' verplaats komen niet meer in dit overzicht voor, toch?

Groetjes,
Perry
arvid
Standaard
**

« Reply #18 on: 1 August 2006, 09:15:30 »

Die komen perfect voor in het overzicht, je moet dezelfde directorynaam gebruiken als op de C: drive en klaar is kees. soms kan het wel eens gebeuren dat bij het opstarten de opnamen er niet zijn , maar na een second of 10 zie je de opnames erbij komen.
Bij het opstarten komt er in het windowsscherm wel altijd de vraag wat te doen met die drive omdat mijn foto's gebackupt zijn op die drive, maar dat stopt niets voor MCE. (gewoon negeren)
Indien je wil opnemen op die externe drive moet je wel in de config de instelling wijzigen.
ik heb iets van een 150 uur opnamen gestockeerd op de D: drive (de externe) en gebruik een USB2.0 connectie (ruim voldoende en geen enkele vertraging), ik beschik ook over firewire maar diegen die ik heb is iets trager dan de USB. het copieren kan wel 30-45 minuten duren om bv een tiental opnames (filmen) te moven (maar een DVD burnen kost evenveel of meer tijd...)

is ook praktisch om backups te maken en je kan hem gebruiken om filmen uit te wisselen

MMMone
P4 630 1Gmem
300G Hd + 500G Hd external
peter813
Newbie
*

« Reply #19 on: 3 September 2006, 00:58:43 »

Ik had beloofd dat ik nog zou laten weten wat het geworden is, en hoe het bevalt    smile

Anyway, ik heb 1 vd Seagates vervangen door een Hitachi Deskstar 7K500 (500 Gb, SATA). Bevalt goed, minder herrie als de Seagate (vooral tijdens opnemen hoor je het verschil goed). Wordt wel warmer als de Seagate, dus ik hoop dat dat geen probleem gaat worden... Heb nu wel ruimte voor zo'n 160 uur recorded tv in "Beste" kwaliteit, cool!    Wink

En ik heb een WD Netcenter 250 Gb NAS in m'n netwerk gehangen. Handig voor de MP3 collectie, die nu voor alle PC's in het netwerk beschikbaar zijn (waaronder de mediacenter), foto's, en allerlei andere shit die ik wel wil bewaren, maar die niet op m'n lokale harde schijf hoeft te staan; een soort van "near-line" storage, dus...  Het idee is idd cool, en wat dat betreft bevalt het wel goed, maar de snelheid van het kopieren van files valt een beetje tegen. Bv het kopieren van m'n Seagate schijf naar de Hitachi (mbv Ghost) duurde ong 1 uur voor 175 Gb, kopieren van 37 Gb aan ISO's naar de Netcenter duurde ook ong een uur. Hmmm, misschien waren m'n verwachtingen te hoog    Huh

Omdat ik toch bezig was, heb ik er meteen nog maar een tuner kaart bijgezet, heb nu 3 tuners (1x PVR500 dual tuner, 1x PVR150). Was eigenlijk best simpel om ze alledrie aan de praat te krijgen, maar je merkt wel dan MCE er niet 100% mee overweg kan. Opnemen en zo gaat prima, maar een opname conflict oplossen (als je dus een vierde programma tegelijkertijd op zou willen nemen), werkt niet (lekker) meer   Sad

Anyway, de mediacenter is niet meer weg te denken uit onze huiskamer. M'n vrouw denkt af en toe nog wel eens met afschuw terug aan de tijd dat ze met videobanden in de weer was    biggrin

Groetjes & bedankt voor alle tips en adviezen,

Peter
Peer
Pro

« Reply #20 on: 6 September 2006, 20:12:05 »

Snelheden van netwerk en dataopslag subsystemen worden inderdaad steeds belangrijker nu de files steeds groter worden (en backuppen daardoor praktisch onmogelijk worden....)

Adviezen ter bevordering van snelheden:
=============================
- Gebruik zoveel mogelijk een bekabelde netwerk i.p.v. draadloos WIFI netwerk: juist hierbij merk je te goed het nadeel van een WLAN: aanzienlijk lagere realistische transfer snelheden.....
- Overweeg zelfs om over te stappen op een Giga Ethernet LAN (1000Mbps/1Gpbs) i.p.v. 100Mbps: weliswaar is het uiteindelijke snelheids voordeel geen factor 10, maar minimaal toch wel 2,5 á 3.....(vergeet trouwens dan ook je switch/router/netwerkkaart/etc. niet....)
- Gebruik dan Giga ethernet netwerkkaarten met een GOEDE chipset en dus liever géén netwerkkaarten met 'mindere' chipsets zoals de RealTek 8169S chipset (bijv. gebruikt op de goedkopere D-Link DGE-528T netwerkkaarten of op vele motherboards....) Advies: probeer een Giga Ethernet netwerkkaart te pakken te krijgen met Intel of 3Com chipset....: minder CPU load en véél hogere performances!
- Gebruik zo snel mogelijke dataopslag interfaces met zo min mogelijk 'overhead', bijvoorbeeld:
--- GEEN USB2.0/high speed of Firewire, etc. gebruiken: de snelheden zijn weliswaar soms redelijk, maar NOOIT top, droodat ze teveel overhead hebben en nooit ontworpen zijn voor top-performances dataopslag...en DUS ook geen externe NAS, etc. boxen via USB2 of Firewire: leuke gimmiks, maar vrijwel altijd tegenvallende performances......tegenvallers dus !
--- Gebruik P-ATA-133 of S-ATA/300-NCQ met zo groot mogelijke HDD's (HDD's met kleinere opslagcapaciteit zijn altijd ook langzamer daar de data er minder 'dicht op elkaar' op staat en dus de data transferrate ook lager is
--- Overweeg RAID, maar dan wel goede RAID met zo MIN mogelijk overhead voor de CPU (zodat de X-or berekening niet door de CPU telkens gedaan moet worden (=hoge overhead), maar door de RAID controller chipset (=duurdere RAID controllers), gebruik bovendien altijd zoveel mogelijk gelijke HDD's en liefst ook RAID-5.
--- Houd dataopslag kabels zo kort mogelijk, zodat ze ook zo min mogelijk storingen oppikken en dus zo snel mogelijk kunnen werken: gebruik zo min mogelijk externe dataopslag: alleen duurdere externe systemen zijn snel genoeg....
--- etc.

Enfin, ik hoop dat b.g. adviezen jullie de juiste richting aangeven !

Grtz & suc6,

Peer
Pages: 1 2 [All]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen