Forum Wiki SponsorShop
19 May 2022, 06:26:05 English Nederlands *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Wat vinden jullier hiervan? * Mijn eerste HTPC *  (Read 11351 times)
arie
Standaard
**

« on: 1 May 2006, 14:09:02 »

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig om een, in mijn ogen ideale HTPC samen te stellen, die technisch voldoet aan mijn eisen en ook goedgekeurd gaat worden door de directie die thuis zit .............  Roll Eyes

Alle op- en aanmerkingen zijn van harte welkom, ook heb ik hieronder nog een paar vragen waar ik even niet uitkom.

Kast : Thermaltake Mozart VC4001SNS
Moederbord : Asus AMD S939 A8R-MVP ATX
Processor : AMD A64 S939 3200 2.0 GHz 512 Venic B
Koeler Processor : Zalman CNPS-7000B-Cu
Geheugen : 2 x Dimm 512 MB 184 pins PC-3200 DDR 400
Harde Schijf : Samsung SpinPoint T133 (HD300LJ, S-ATA3) of Samsung SpinPoint P120 (SP2504C, S-ATA2, NCQ)
Videokaart : AOpen Aeolus PCX6200TC-DV128LP (nVidea GeForce 6200TC, 128MB DDR geheugen, PCI-E)
Tuner kaart : Hauppage PVR 500
Afstandsbediening : MCE 2005 gecertificeerde afstandsbediening met ontvanger (USB versie) I.c.m. bovengenoemde tuner kaart
DVD Brander : LG Electronics LG GSA H20LRB LS 16x of BenQ DW 1640 / 1655 of Plextor PX-755SA
Voeding : Zalman ZM360B-APS
Toetsenbord : Microsoft MCE Keyboard (infrarood)
Diversen : Card reader om achter klep in een 5 1/4" bay te plaatsen

Keuze HD : De T133 is natuurlijk wat groter en geschikt voor S-ATA3, kan S-ATA3 ook gewoon op S-ATA2 aangesloten worden? Of toch maar voor de P120 kiezen, want deze is iets goedkoper maar daarentegen ook wat kleiner qua GB's ............ dry

Keuze DVD Brander : Ik ben daar nog niet helemaal uit, ik lees telkens verschillende verhalen op de forums. Misschien kan iemand helpen om een keuze hierin te maken? Belangrijkste eis ............. hij moet gewoon stil zijn, bij opstarten en wanneer een DVD / CD afgespeeld word .........  smile

Harddisk in aparte behuizing : Ik heb weleens ergens iets gelzen over aparte behuizingen voor HD's, deze kwamen als zeer stil uit een recensie. Iemand enig idee welke fabrikant dit verkoopt en waar de leveranciers zitten? Ik weet zeker dat ik daarover een tijd geleden iets in ComputerTotaal hebt gelezen, maar kan het artikel niet terugvinden ............  unsure

Misschien een stomme vraag, maar ik had altijd begrepen dat die nooi bestonden.................  blush ................ hoe zit het nu pcies met alle bekabeling qua TV / Radio?
Je hebt vanaf het stopcontact een aansluiting voor radio, deze sluit ik weer aan op de Versterker / Receiver van JVC zodat ik de radio kan aanzetten zetten de HTPC op te starten.
De aansluiting voor TV gaat vanaf het stopcontact in de TV tuner kaart van Hauppage. Maar wat gaat er dan pcies in het 2e aansluiting op de Hauppage?

Momenteel heb ik nog een gewone beeldbuis TV, JVC AV28H10FL breedbeeld. Waar zitten nu pcies de beperkingen t.o.v. een LCD / Plasma TV? Ik ga zeker geen games spelen op de TV / HTPC.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen zodat ik e.e.a. in bestelling kan gaan zetten.

Groeten,

Arie
« Last Edit: 2 May 2006, 09:14:54 by arie » Logged
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van artikel uit de sponsorshop steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!

DigitalDevices DVB tuners KeuzeBundel
(black) MediaCenter AB set - 29 eur.

dus check snel
www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
aprilia2000
Pro

« Reply #1 on: 1 May 2006, 16:05:57 »

De DW1640 brander is erg stil tijdens het afspelen van een DVD, maar volgens mij is deze uit productie.

Houdt er rekening mee dat de radiofunctie niet echt handig is. Ten eerste omdat je je TV aan moet hebben staan om geluid te hebben f om te zien welke zender je gaat beluisteren. Ten tweede omdat je maar tien frequenties op kunt slaan en ten derde omdat je geen naam aan de frequenties kunt geven.

In de PVR500 gaat gewoon n antennekabel voor de TV en n antennekabel voor de radio.

Op zich is er met een CRT TV niets mis. Het is alleen niet zo scherp als bijvoorbeeld LCD, verwacht dan ook niet dat je bijvoorbeeld kunt internetten op de TV (dat wil je misschien ook helemaal niet).

Een nadeel van LCD is dat een LCD TV met goede specificaties gewoon erg duur is.

arie
Standaard
**

« Reply #2 on: 1 May 2006, 16:45:36 »

De DW1640 brander is erg stil tijdens het afspelen van een DVD, maar volgens mij is deze uit productie.

Dat las ik ook, maar de 1650 / 1655 is toch zijn opvolger? Zou deze net zo stil zijn?

Houdt er rekening mee dat de radiofunctie niet echt handig is. Ten eerste omdat je je TV aan moet hebben staan om geluid te hebben f om te zien welke zender je gaat beluisteren. Ten tweede omdat je maar tien frequenties op kunt slaan en ten derde omdat je geen naam aan de frequenties kunt geven.

Pcies, mijn gedachte ..............  Wink, daarom sluit ik de radio gewoon weer op de receiver / tuner van de JVC set, dus dan niet de nadelen die jij al opsomde om dit niet via de HTPC te doen

In de PVR500 gaat gewoon n antennekabel voor de TV en n antennekabel voor de radio.

Oke, ik dacht n.l. dat er maar 1 aansluiting zat op een PVR150 en 2 op de PVR500, maar dat had ik gewoon niet goed gezien, er zitten er ook gewoon twee op de 150, dus 1 voor radio en 1 voor TV. Alleen op de PVR500 wordt dit softwarematig gesplitst zodat je tegelijkertijd kan kijken en wat anders kan opnemen.

Op zich is er met een CRT TV niets mis. Het is alleen niet zo scherp als bijvoorbeeld LCD, verwacht dan ook niet dat je bijvoorbeeld kunt internetten op de TV (dat wil je misschien ook helemaal niet).

Goed gezien, hooguit misschien e-mail en/of MSN maar zeker niet surfen.

Een nadeel van LCD is dat een LCD TV met goede specificaties gewoon erg duur is.

Daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten .............  Tongue

Bedankt voor je reactie.
blackhawk
Guru

« Reply #3 on: 1 May 2006, 17:27:46 »

Harddisk in aparte behuizing : Ik heb weleens ergens iets gelzen over aparte behuizingen voor HD's, deze kwamen als zeer stil uit een recensie. Iemand enig idee welke fabrikant dit verkoopt en waar de leveranciers zitten? Ik weet zeker dat ik daarover een tijd geleden iets in ComputerTotaal hebt gelezen, maar kan het artikel niet terugvinden ............  unsure
Waarom wil je dit? In het algemeen is eenharde schijf tegenwoordig behoorlijk stil. Uitzonderingen zullen er ook wel zijn. Ik neem dat dit voor S-Ata bedoeld is, of toch als extra harde schijf via USB2?
arie
Standaard
**

« Reply #4 on: 1 May 2006, 20:30:57 »

Waarom wil je dit? In het algemeen is eenharde schijf tegenwoordig behoorlijk stil. Uitzonderingen zullen er ook wel zijn. Ik neem dat dit voor S-Ata bedoeld is, of toch als extra harde schijf via USB2?

Over het algemeen zijn HD's toch nog wel geluidproducerende onderdelen, als je daar wat in kan winnen lijkt mij dat mooi meegenomen .......  Cool
Is idd voor de interne s-ATA bedoeld, het schijnen van die interne 5 1/4"sledes te zijn waar je een HD in kan plaatsen (ongeveer vergelijkbaar als je een 2e HD hebt die in een bay zit die je uit een PC kan trekken, alleen dan zonder het uit een PC kunnen trekken, begrijp je ....., dus een interne bak voor de HD  blink). Deze zit dan volgens mij met speciale geoliede lager o.i.d. zodat de trillingen gedempt worden in de bay door deze lagers en dus niet door de kast gaan resoneren.
« Last Edit: 1 May 2006, 22:57:57 by arie » Logged
blackhawk
Guru

« Reply #5 on: 1 May 2006, 21:34:57 »

Okay, zo'n case is iets heel anders. Zoiets kan je altijd nog plaatsen zolang je maar zorgt dat er ruimte voor is. Er zijn/is inderdaad een bedrijven/bedrijf die dergelijke kastjes leveren, bv silent pc (links mochten geloof ik niet). Steek je geld maar eerst in de netvoeding. Die is vrijwel altijd het rumoerigst.
arie
Standaard
**

« Reply #6 on: 1 May 2006, 22:59:35 »

Steek je geld maar eerst in de netvoeding. Die is vrijwel altijd het rumoerigst.

Oke, das duidelijk maar is de keuze voor de Zalman ZM360B-APS dan de juiste?
blackhawk
Guru

« Reply #7 on: 2 May 2006, 09:10:06 »

Leuk kastje trouwens. Ik kan voor wat betreft de netvoedingen geen advies geven. Een netvoeding zonder  ventilator zal het rustigst zijn, elders op het forum worden een aantal goede genoemd. Anderzijds, de kast lijkt me niet geschikt voor een netvoeding zonder ventilator. Verder bevat de kast al 3 ventilatoren (alle 19dBA), wat op zich behoorlijk stil zou moeten zijn. Dus een netvoeding die iets vergelijkbaars doet, dat lijkt me niet echt een probleem. Zelf heb ik een vrij rumoerig MCE systeem. Bij normaal gebruik niet merkbaar, wordt overstemd door andere geluiden. Wanneer die opneemt, en verder geen activiteiten, dan is die wel vrij goed hoorbaar. Ik gebruik zelf nog een standaard netvoeding.
arie
Standaard
**

« Reply #8 on: 4 May 2006, 11:15:32 »

Leuk kastje trouwens.

Vond ik ook al, nu nog even afwachten of de vrouw thuis dezelfde smaak heeft maar ik vind hem persoonlijk een stuk mooier eruit zien als de "saaie" grijze Silverstones, maar dat is mijn mening ...........  biggrin

Heeft iemand anders nog inhoudelijk opbouwende commentaren op de gekozen componenten (harde schijf, videokaart, DVD brander)? Dan weet ik tenminste of ik op de goede weg ben .............  specool

Alvast bedankt,

Arie

detox
Standaard
**

« Reply #9 on: 14 May 2006, 18:58:59 »

Ik heb zelf de TV kaarten van Hauppauge vervangen door kaarten gebaseerd op de ATI Theater Pro 550 chipset. Beeldkwaliteit is echt stukken beter, ik vond die Hauppauge kaarten echt bagger (weken bezig geweest met div. tweaks en settings de kwaliteit zo goed mogelijk te krijgen en deze kaarten (merk Sapphire) geven out-of-the-box een perfecte kwaliteit. Met snelle bewegingen duidelijk minder artifacts e.d. Ik meen dat LG branders ook erg stil waren.
arie
Standaard
**

« Reply #10 on: 16 May 2006, 09:28:27 »

Ik heb zelf de TV kaarten van Hauppauge vervangen door kaarten gebaseerd op de ATI Theater Pro 550 chipset. Beeldkwaliteit is echt stukken beter, ik vond die Hauppauge kaarten echt bagger (weken bezig geweest met div. tweaks en settings de kwaliteit zo goed mogelijk te krijgen en deze kaarten (merk Sapphire) geven out-of-the-box een perfecte kwaliteit. Met snelle bewegingen duidelijk minder artifacts e.d. Ik meen dat LG branders ook erg stil waren.

Bedankt voor je reactie, ik zal eens naar die ATI kaarten kijken, wel vreemd dat ik hier alleen nog maar positieve geluiden heb gehoord over Hauppage, veel hebben deze in hun systeem zitten. Misschien wordt er wel teveel standaard de Hauppage kaarten gebruikt zonder eens goed naar evt. alternatieven te kijken?

Groeten,

Arie
blackhawk
Guru

« Reply #11 on: 16 May 2006, 17:10:58 »

Ik weet het niet. Hauppauge was 1 van de eerste waarvan daadwerkelijk bekend was dat die MCE compatibele TV kaarten maakten. Het kan zijn dat alle andere merken dat kenmerk hebben onderschat of gewoon wat later waren. Ik heb mijn kaart in december 2004 gekocht, en rond die tijd, vond ik dat er toch wel vrij veel onduidelijkheid was.
Mr_Wheetstone
Newbie
*

« Reply #12 on: 30 July 2006, 10:01:26 »

Is de HTPC ondertussen gebouwd? En zoja wat zijn de ervaringen?

Groeten,
arie
Standaard
**

« Reply #13 on: 18 June 2007, 20:29:51 »

Beter laat dan nooit maar hier toch nog een  reactie ................  blush

HTPC is ondertussen gebouwd, ik ben nog wel een tijd bezig geweest om TV via mij HTPC goed geregeldte krijgen, ik heb daarvoor een RGB naar S-Video converter uit Engeland laten overkomen voor ongeveer 125,00.

Daarnaast ben ik nog lang niet geukkig met het lawaai, je hoort hem nog wel op de achtergrond dus als ik eens tijd hebt zal ik toch eens gaan kijken hoe ik het lawaai minder ga krijgen en belangrijker nog ....... welk onderdeel er verantwoordelijk voor is .........  Cool

Voor de rest ben ik er best tevreden mee, de kast staat mooi op de overige HiFi en ik ben een tijd bezig geweest om al mijn cd's te comprimeren naar MP3.

Groeten,

Arie
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen