Forum Wiki SponsorShop
10 maart 2010, 09:21:07 English Nederlands *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Leden hebben meer voordelen dus registreer je snel als lid!! Voordelen van een registratie zijn oa: Zelf kunnen posten op het forum - mogelijkheid van emailnotificatie als er een reactie is op een je eigen posting - mogelijkheid van email notificatie op een nieuwe posting op een onderwerp van een ander dat je wilt vervolgen - private mail kunnen ontvangen en verzenden naar andere forum gebruikers - overzicht van nog niet gelezen postings - toegang tot lezen en plaatsen van berichten in het vraag&aanbod forum -

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]  Allemaal   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ervaring met solderen HDMI-connectors?  (gelezen 3473 keer)
.Nico
Global Moderator
Guru

« Antwoord #15 Gepost op: 7 december 2009, 14:46:22 »

Hallo forummers, ik ben momenteel bezig zo'n HDMI kabel zelf inelkaar te zetten. 13 meter en door een klein gaatje in de vloer.
Ik heb de beschrijving gevolgd zoals die vermeld staat op www.hdmi-kabel.be. Op zich een duidelijke beschrijving, maar...!

Er staat niet bij waar het oranje-gele twisted pair (zie plaatje hierboven) aangesloten moet worden! De beschrijving heeft het alleen over de 7 losse draadjes en dat het niet uitmaakt welke je kiest, maar dat geloof ik dus niet helemaal, want zo'n twisted pair zal er toch niet voor niets inzitten? Ik heb me suf gegoogled maar kan er niks over vinden.

De twisted pairs zijn voor de DATA en de CLOCK aansluitingen. De overige 7 aansluitingen hoeven idd niet getwist te zijn.

.Nico
Meld dit bericht aan de moderator   Gelogd

Windows 7 RTM x86
- Gigabyte GA-MA78GM-S2H
- AMD 64 X2 4400+
- 2 Gb memory
- Saberview Vista 2020
- Digital Everywhere DVB-C
- ATI Radeon 2400XT
- 250Gb HD
- Alle media op WHS
- XBOX
Al eens gekeken in de "degroeneknop sponsorshop"?
Met de aanschaf van een naar keuze te configureren bundel steun je het DGK initiatief en voor de prijs hoef je het niet te laten want die is gunstig!
HVR2200 - 95 eur.
Anysee E30TC - 145 eur.
(black) Vista MC AB set - 29 eur.
Windows 7 Home Premium OEM (systembuilderspack) - 99 eur.
enz.

www.degroeneknop.nl/sponsorshop/
Ostar
Newbie
*

« Antwoord #16 Gepost op: 7 december 2009, 17:17:13 »

De twisted pairs zijn voor de DATA en de CLOCK aansluitingen. De overige 7 aansluitingen hoeven idd niet getwist te zijn.

Dat snap ik, dat zijn de 4 afzonderlijk afschermde setjes van 3 draden. Daar is geen onduidelijkheid over. Ik bedoel echter de oranje en de gele draad (zie plaatje eerder in dit topic) die om elkaar heen gedraaid zijn. Hebben die nog een speciale functie?

Overigens heb ik de kabel al inelkaar gezet, willekeurige keuze gemaakt voor oranje/geel en de kabel werkt prima...
« Laatste verandering: 7 december 2009, 17:22:45 door Ostar » Meld dit bericht aan de moderator   Gelogd
rene bos
Newbie
*

« Antwoord #17 Gepost op: 7 februari 2010, 12:33:53 »

Hallo,

ik ben op dit moment de voorbereidingen aan het treffen om een hdmi stekker te solderen.

maar ik heb me suf gezocht op internet om erachter te komen, welke diameter punt en type/diameter tin te gebruiken.

kan iemand mij die ervaring heeft met het solderen van HDMI stekker hiermee verder helpen ?

met vriendelijke groeten,

rene bos
Ostar
Newbie
*

« Antwoord #18 Gepost op: 7 februari 2010, 19:34:51 »

maar ik heb me suf gezocht op internet om erachter te komen, welke diameter punt en type/diameter tin te gebruiken.

Hallo Rene, ik zou je willen aanraden zo fijn mogelijk. Een fijne spits is natuurlijk noodzakelijk voor dit werk maar je moet er vooral veel handigheid in krijgen.  Alleen een goed soldeerstation is misschien te grote investering als je het alleen maar voor dit klusje wilt gebuiken?

Ik heb zelf een gasboutje gekocht (bij een modelbouwzaak) waar een redelijk fijn puntje bij zat. De bout gaat op aanstekervloeistof, is snel warm en er zit geen onhandig snoer aan. Dit apparaat kost 5 tientjes.

Qua tin heb ik iets duns met een harskern erin, ik gok 1 mm?

Als je gaat solderen wordt er hierboven al naar een goede handleiding verwezen, maar... bereid je voor op veel pruts- en vloekwerk! Koop desnoods een connector extra om uit te proberen. Zorg voor goede klemmetjes dat je de draad op de juiste plek vastzet en je handen vrij hebt. Druk dan de spits op het draadeind en het contact en laat even goed warm worden. Druk dan de tin er tegenaan, een kleine hoeveelheid die snel uitvloeit en dan oppassen dat het niet op de contacten ernaast kortsluit.

Het resultaat kan je het beste nameten met een multimeter en een naald, die je in de contactjes kan steken.

_AE_
Standaard
**

« Antwoord #19 Gepost op: 18 februari 2010, 12:28:57 »

als je gaat solderen doe het dan goed

ik gebruik sn/ag (met zilver dus, loodvrij, zonder PB)
gebruik geen S39 (dit is een zuur en vreet langzaaaaaaam alles weg)  : gebruik flux

Eerst de pootjes en draadeindes vertinnen en dan 1-voor-1 fluxen, smelten en draadje erin/eraan

« Laatste verandering: 18 februari 2010, 12:55:38 door _AE_ » Meld dit bericht aan de moderator   Gelogd

Hfx mini + vfd, ga-ma78gm-s2h r2, AMD 240e, 2*1gb, 320gb 2,5" + 2TB NAS, LG BD slim slot-in, Hfx EF28 voeding, E30TCPlus (fanloos systeem, alles incl. voeding passief gekoeld)
-Handige of interessante give-away vandaag voor andere HTPC gebruikers? Meldt het dan op het forum!----------> Giveaway of the Day
Pagina's: 1 [2]  Allemaal   Omhoog
  Print  

Ga naar:  

Dedicated Server Managed Colocatie VPS Webhosting + domeinnamen Domeinnaam registraties Linux beheer, server clustering, backup oplossingen